Protokół Nr XXII/04 z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego

Protokół Nr XXII/04

z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego

w dniu 27 grudnia 2004 r.

w Zespole Szkół Specjalnych w Hajnówce (ul. Wróblewskiego 4)

( początek sesji - godz. 10:00, koniec - godz. 13:00)

 

Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Powiatu Hajnowskiego Pan Mikołaj Michaluk.

Pan Przewodniczący powitał przybyłych na sesję gości w osobach: Nadzieja Sulima – Polski Związek Filatelistów, Janusz Ludwiczak – Powiatowy Szkolny Związek Sportowy, Irena Parfieniuk – Rada Organizacji Pozarządowych, Lech Januszko – zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Janina Moszczyńska – naczelnik wydziału rolnictwa, ochrony środowiska i zasobów naturalnych, Aniela Majewska – skarbnik powiatu, Maria Owerczuk – sekretarz powiatu oraz Pan Tadeusz Topolski – przedstawiciel lokalnej prasy.

W obradach uczestniczyło 16 radnych ( radny Andrzej Downarowicz był nieobecny - lista obecności w załączeniu).

Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził,  że w obradach udział bierze 16 radnych, co stanowi kworum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali projekt porządku obrad XXII sesji Rady Powiatu. Pan Przewodniczący powiedział, że chciałby wnieść korektę do projektu uchwały w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Stowarzyszenia Samorządów Euroregionu „Puszcza Białowieska” o ustanowienie znaku towarowego „KRAINA ŻUBRA” polegającej na zastąpieniu słowa „ towarowego” na słowo „ promocyjnego”.

Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy będą uwagi do porządku obrad wraz z zaproponowaną poprawką.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Rady poddał porządek obrad sesji pod głosowanie. Przedstawiony porządek XXII sesji Rady Powiatu został przez radnych przyjęty jednogłośnie ( wszyscy „za”).

 Oto jego brzmienie:

  1. Przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.
  2. Informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym.
  3. Interpelacje i zapytania radnych.
  4. Informacja Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na terenie powiatu hajnowskiego.
  5. Informacja o realizacji Powiatowego Programu Ochrony Środowiska.
  6. Budżet Powiatu Hajnowskiego na 2005r.
  7. Powzięcie uchwał w sprawie:

7.1.                        zmian w budżecie na 2004r.,

7.2.                        przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005r.,

7.3.                        przyjęcia Karty współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005r.,

7.4.                        zmiany uchwały Nr XXII/121/2000 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 28 grudnia 2000r. w sprawie środków specjalnych,

7.5.                        rezygnacji z członkostwa w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Samorządów na rzecz Kolei Lokalnych,

7.6.                         wystąpienia z wnioskiem do stowarzyszenia Samorządów Euroregionu „Puszcza Białowieska” o ustanowienie znaku promocyjnego „KRAINA ŻUBRA”,

7.7.                         planu pracy Rady Powiatu Hajnowskiego.

  1. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  2. Wolne wnioski.
  3. Zamknięcie obrad XXII sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

 

W związku z tym, że sesja Rady Powiatu odbyła się w Zespole Szkół Specjalnych w Hajnówce Przewodniczący Rady zaprosił wszystkich radnych i gości na przedstawienie przygotowane przez nauczycieli i uczniów ze szkoły specjalnej. Następnie Pan Przewodniczący przekazał głos Pani Nadziei Sulimie  - przedstawicielowi  Polskiego Związku Filatelistów.

Pani Nadzieja Sulima zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Spotkał mnie miły zaszczyt w imieniu Zarządu Okręgu Polskiego Związku Filatelistów wręczyć odznaki Pani Marii Owerczuk, wyróżnionej srebrną odznaką Polskiego Związku Filatelistów za pomoc filatelistom w ich działalności. Gratuluję Pani.

 Druga osobą odznaczoną jest Pan Starosta – Włodzimierz Pietroczuk, który otrzymał honorową odznakę Polskiego Związku Filatelistów.”

Pani Nadzieja Sulima wręczyła odznaczenia.

Następnie głos zabrał Pan Janusz Ludwiczak – przedstawiciel Powiatowego Szkolnego Związku Sportowego, cytuję: „Korzystając ze sposobności jako przedstawiciel PSZS z okazji 10-lecia istnienia stowarzyszenia WSZS chciałbym podziękować za szerzenie sportu wśród dzieci i młodzieży na terenie naszego powiatu Panu Staroście i Panu Andrzejowi Downarowiczowi – byłemu przewodniczącemu PSZS – odznaki pamiątkowe.”

 Pan Janusz Ludwiczak wręczył odznaczenia.

 Pani Nadzieja Sulima opuszczając sesję Rady Powiatu, powiedziała, cytuję: „Życzymy miłych obrad i wszystkiego najlepszego w nowym roku. Życzymy dużo pomyślności w domu i w sprawach społecznych.”

Pan Janusz Ludwiczak też złożył życzenia wszystkiego dobrego w Nowym Roku i opuścił salę obrad.

 

Do punktu 1 – go :

         

Do protokołu z XXI sesji Rady Powiatu radni nie zgłosili uwag. Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Powiatu. Protokół został przyjęty jednogłośnie ( wszyscy „za”).

 

Do punktu 2 – go :

            Przewodniczący Rady Powiatu oznajmił, że wszyscy radni otrzymali pisemną informację o pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym i zapytał radnych, czy będą uwagi bądź pytania w związku z przedłożoną informacją.

            Starosta Hajnowski Pan Włodzimierz Pietroczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Panie Przewodniczący, Wysoka Rado – już po przekazaniu materiałów radnym na dzisiejszą sesję – Zarząd odbył dwa posiedzenia. W dniu 22 grudnia Zarząd zajął się przyjęciem uchwał w sprawie zatwierdzenia podziału stypendium dla studentów i uczniów szkół średnich. Zrobiliśmy to z przyjemnością, bo nareszcie te stypendia dotarły do powiatu, ale i również z pewnym niedosytem, bo te stypendia są niewielkie i nie można było nimi obdzielić wszystkich potrzebujących. W dniu dzisiejszym Zarząd także odbył swoje posiedzenie, podczas którego rozpatrzył wnioski wynikające z obrad Komisji dotyczące projektów uchwał na dzisiejszą sesję, a także dokonał zmian w budżecie na 2004r. i przyjął harmonogram wydatków i dochodów powiatu na 2004r.”

            W związku z brakiem uwag i pytań Pan Przewodniczący stwierdził, że informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym została przyjęta przez Radę Powiatu.

 

            Do punktu 3-go:

 

            W powyższym punkcie zostały zgłoszone następujące interpelacje i zapytania:

1)      Radny Sławomir Kulik zgłaszając interpelację ustną zapytał, cytuję: „Chciałbym się dowiedzieć, czy nastąpiła zmiana polityki drogowej, gdyż uchwaliliśmy na IV sesji Rady Powiatu plan inwestycji drogowych na lata 2004-2006, ale teraz on został zmieniony i czy w następnym roku ten plan będzie brany pod uwagę, czy będą brane pod uwagę takie same kryteria, jak w tym roku, że będą robione tylko drogi dofinansowywane przez inne samorządy bądź przez UE.?”

2)      Radny Lech Jan Michalak zapytał, czy jest już odpowiedź Ministra Środowiska na stanowisko Rady Powiatu w sprawie wniosku Ministra odnośnie przekazania Zespołu Szkół Leśnych w Białowieży.

 

Do punktu 4-go:

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady powiedział, że informacja Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na terenie powiatu hajnowskiego została radnym przedstawiona na piśmie i była przedmiotem obrad Komisji Rady. Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Lecha Januszko – zastępcy Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o przybliżenie informacji na temat stanu środowiska na terenie powiatu hajnowskiego.

            Pan Lech Januszko zabierając głos, powiedział, cytuję: „Witam serdecznie i dziękuję za zaproszenie. Cieszę się bardzo, że materiały przygotowane przez nas do Panów radnych dotarły. Cele kontrolne Inspekcji Ochrony Środowiska są corocznie planowane z uwzględnieniem także potrzeb samorządów. Co roku zwracamy się do Starostwa z pytaniem, czy widzą jakieś problemy w dziedzinie ochrony środowiska na terenie swojego działania, a my te problemy w miarę skromnych naszych możliwości organizacyjnych staramy się rozwiązywać. Na terenie powiatu – w naszej bazie podmiotów, które mogłyby w istotny sposób wpływać na stan środowiska znajdują się 92 podmioty. Nasze skromne  możliwości organizacyjne pozwalają na kontrolowanie w ciągu roku zaledwie 1/3 tych jednostek. Tak więc w roku 2004 przeprowadziliśmy na terenie powiatu 37 kontroli. Zapewne dla niektórych to jest ulga. Obok działalności kontrolnej zajmujemy się także monitoringiem stanu środowiska – jest to monitoring stanu powietrza atmosferycznego, wód płynących, wód podziemnych, hałasu i monitoring odpadów. Może w kilku zdaniach opowiem o pierwszym z tych elementów, czyli o powietrzu. Stan powietrza na terenie powiatu kontrolowany był w latach 2001-2004 metodą pasywną. W trzech punktach Hajnówki były rozstawione aparaty pomiarowe. Podsumowując, to CO2 , tlenki azotu, benzen mieszczą się w przedziale  wiele niżej wartości dopuszczalnej – stan w tym zakresie jest dobry. Natomiast zauważyliśmy pewne niebezpieczeństwo i spore przekroczenie jeśli chodzi o pył zawieszony. Jest to zjawisko, które występuje na terenie aglomeracji. W sezonie jesienno – zimowym jest to przede wszystkim uwidocznione, gdyż jego głównym źródłem są niskie emisje – to są pyły, dymy powstające w wyniku spalania różnych paliw, węgla, a także różnych odpadów w małych kotłowniach domowych. Nie możemy tu mówić o dużych emitorach, jak Furnel, Gryfscand – te jednostki mają wysokie emitory i zanieczyszczenia z nich rozprzestrzeniane są w wyższych partiach atmosfery. Natomiast małe paleniska domowe, jak również komunikacja są powodem wzrostu poziomu pyłu na terenie Hajnówki. Nasuwa się tu wniosek, żeby władze miasta, władze powiatu podjęły pewne działania ukierunkowane na to, aby system ogrzewania, system spalania był stopniowo zastępowany przez kotłownie olejowe, czy też kotłownie gazowe, a przede wszystkim uciepłowienie tej części miasta, gdzie wykorzystuje się głównie paleniska domowe.

            Wody powierzchniowe – stan wód powierzchniowych jeśli chodzi o rzekę Leśną Prawą nie jest zadawalający, bo Hajnówka jest głównym emitorem zanieczyszczeń. Chodzi tu głównie o spływ zanieczyszczeń powierzchniowych, zanieczyszczeń z ulic, a także nasze rozeznanie wykazało, że jest sporo źródeł lokalnych zanieczyszczeń, czyli szereg indywidualnych użytkowników odprowadza do rzeki bezpośrednio swoje ścieki. Jest szereg szamb często z bezpośrednimi odpływami do rzeki. Stan rzeki Leśnej jest zatrważający. Badania przeprowadzone zarówno tu na końcu miasta, jak i w punkcie przygranicznym wykazują, że stan wód tej rzeki jest niezadowalający. Mieliśmy już interwencję w tej sprawie ze strony białoruskiej. Na odcinku od Hajnówki do miejscowości Topiło – niejako rzeka ulega troszeczkę oczyszczeniu, ale to nie jest to, co chcielibyśmy uzyskać. Jeżeli chodzi o pozostałe rzeki, to rzeka Narewka jest rzeką w miarę czystą. Czasami zdarza się, że w Białowieży zdarzają się zjawiska, których nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić, czy to jest spływ powierzchniowy, czy to oczyszczalnia, ale zdarza się czasami, że w trakcie naszych badań rzeka ta jest znacznie zanieczyszczona. Przypuszczamy, że to tez może wynikać z pewnej struktury powierzchniowej – zwłaszcza, że ta istniejąca kanalizacja deszczowa nie posiada żadnych separatorów, nie posiada żadnych urządzeń oczyszczających. Rzeka Narew – jest to problem niejako całego województwa. Przyczyną zanieczyszczenia tej rzeki jest zbiornik Siemianówka. W okresie letnim zakwity glonów powodują, że to zanieczyszczenie ciągnie się aż pod Łomżę. Pomimo usilnych starań programów różnych zarówno Urzędu Marszałkowskiego, jak i Urzędu Wojewódzkiego to do tej pory nie znaleziono skutecznych środków na zakwity glonów i należy liczyć się z tym, że co roku będzie się to powtarzało. Rzeka Nurzec – wody tej rzeki znajdują się w II klasie czystości. Doprowadzane są tam ścieki głównie z Czeremchy. Wody tej rzeki nie uległy ani pogorszeniu ani polepszeniu.

            Wody podziemne – badane są na terenie powiatu w ośmiu punktach, zarówno przez Inspektorat, jak i przez Państwowy Instytut Geologiczny. Wody podziemne są dobrej jakości. Nie stwierdzono żadnych awaryjnych zanieczyszczeń.

            Gospodarka odpadami – na terenie powiatu istnieje osiem wysypisk odpadów komunalnych, gminnych, z czego tylko dwa wysypiska spełniają wymogi, jakie zostały nam narzucone przez UE – są to wysypiska w Gminie Narewka i w Gminie Narew. Najbardziej kontrowersyjną sprawą jeśli chodzi o wysypiska była sprawa wysypiska w Białowieży, ale na szczęście w ostatnim czasie zostały już tam podjęte pewne działania zarówno przy jego eksploatacji, jak i przy uzyskaniu pewnych dokumentów, jak i przy jego uporządkowaniu, ogrodzeniu. Liczymy się z tym, że na skutek zatrudnienia osoby w Urzędzie Gminy Białowieża sprawa ta niejako będzie kontynuowana, aż do zamknięcia wysypiska, co ma nastąpić w 2009r. Pozostałe wysypiska na terenie powiatu są różnie kwalifikowane – częściowo do zamknięcia, częściowo do rozbudowy. Jednym ze szczególnych typów odpadów są odpady szpitalne. Odpady ze szpitala w Hajnówce są unieszkodliwiane w spalarni przyszpitalnej. Nie mamy żadnych zastrzeżeń co do pracy tej spalarni, gdyż pracuje ona dobrze.

            Kolejny aspekt ochrony środowiska to hałas komunikacyjny i przemysłowy. Z hałasem przemysłowym uporano się na terenie tego powiatu, gdyż znajdujące się tu duże zakłady nie są źródłem znacznych natężeń hałasu. Natomiast kwestia hałasu komunikacyjnego nie jest rozwiązana, ale podobnie jest także i w innych powiatach. Rozwiązanie tego problemu wymaga dużych nakładów finansowych.

            Jeszcze jeden temat – poważne awarie – jest to niejako temat związany z nadzwyczajnymi zagrożeniami środowiska. Chodzi o to, że szereg funkcjonujących zakładów na terenie powiatu po prostu gromadzi, użytkuje lub przewozi wszelkiego rodzaju niebezpieczne substancje, paliwa, chemikalia. Takich zakładów na terenie powiatu hajnowskiego jest 7. Zgromadzone w nich substancje chemiczne są potencjalnym źródłem zagrożeń dla otaczającego terenu w przypadku rozszczelnień, wybuchu, wycieków itp. Zakłady te podlegają szczególnym obostrzeniom jeśli chodzi o kontrole ze strony Inspekcji Ochrony Środowiska, jak i kontrole Straży Pożarnej ze względu właśnie na te substancje. W tej chwili jeśli chodzi o te zakłady, to wszelkiego rodzaju niedociągnięcia są wskazywane i realizowane przez te zakłady – także aż tak dużych zastrzeżeń nie widzimy, chociaż drobne niedociągnięcia zdarzają się. Nie zaistniały na szczęście jakieś poważne awarie, w wyniku których ucierpieliby ludzie, czy ucierpiałoby środowisko. Jeśli chodzi o transport tychże substancji, to każdego miesiąca są dwa dni podczas których w województwie prowadzone są akcje pod kryptonimem „Niebezpieczne przewozy”, podczas których służby Policji, Inspekcji Ochrony Środowiska, Straży Pożarnej, Inspekcji Drogowej, Inspekcji Celnej kontrolują wszystkie jeżdżące w tych dniach cysterny, transporty niebezpiecznych substancji. Dziękuję. Proszę o pytania.”

            Radny Sławomir Kulik zabierając głos, zapytał cytuję: „ Ja mam kilka pytań. Jeśli chodzi o przewozy, to nie wiemy jak się zachować, gdy nastąpi awaria. Jak się mają zachować ludzie w trakcie awarii i co jest przewożone w tych transportach.

            Następne pytanie – dlaczego rzeka Orlanka nie została ujęta w tej informacji.

            I jeszcze jedno pytanie – chodzi o zabudowę rzeki Leśnej Prawej – władze Spółdzielni Mieszkaniowej zabudowują dolinę tej rzeki, a to przecież jest korytarz ekologiczny. Czy to dobrze, ze tak zabudowują dolinę tej rzeki.?”

            Pan Lech Januszko odpowiadając na powyższe pytania, powiedział, cytuję: „ Jeśli chodzi o przewóz niebezpiecznych substancji, to każdy z tych zakładów, które mają do czynienia z substancjami niebezpiecznymi ma opracowany tzw. plan operacyjny na wypadek zaistnienia awarii. Są opracowane procedury, kto jest powiadamiany, jakie są działania przedstawiciela zakładu, jakie są działania Straży Pożarnej, jakie są działania Powiatowego Sztabu Kryzysowego. Jeżeli awaria wydarzy się w pobliżu bazy, to jest niejako prawnie ugruntowana i prawnie rozwiązana. Jeśli awaria wydarzy się gdzieś na trasie przewozu – wobec tego przede wszystkim ratownictwo ekologiczne na mocy stosownych zapisów prawnych przejęła całkowicie Straż Pożarna. Straż Pożarna jako pierwsza wchodzi i jako ostatnia schodzi z placu boju. Policja oczywiście zabezpiecza teren. Jest też Sztab Kryzysowy, który tez wydaje odpowiednie dyspozycje. Straż Pożarna ma obowiązek zabezpieczyć teren, usunąć substancję niebezpieczną, zebrać ja, przekazać do neutralizacji, jak również uporządkować teren.”

            Radny Sławomir Kulik zapytał, jak szybko należy powiadomić ludzi.

            Pan Lech Januszko odpowiadając na powyższe pytania, powiedział, cytuję: „Panie Starosto będę musiał Pana prosić o pomoc, bo to jest zawarte w Powiatowym Planie Reagowania Kryzysowego i tam jest ujęte, jak i kiedy powiadomić ludzi, bo to nie inspekcja w Białymstoku będzie zawiadamiała ludność, bo to nie jest nasze zadanie. A zadanie to niejako zaistniało w Powiatowym Planie Reagowania Kryzysowego.

            Co do rzeki Orlanki, to wód tej rzeki nie kontrolujemy często, gdyż jest to mała rzeka. Rzeki o mniejszym znaczeniu dla województwa, tak jak ta rzeka są kontrolowane bardzo rzadko. Wody tej rzeki były badane w 1996r. i nie stwierdzono w tej wodzie odstępstw od jej pierwotnych parametrów.

            Zagospodarowanie koryta rzeki Leśnej Prawej – nie ukrywam, że nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Zagospodarowanie dolin rzek leży w kompetencjach władz miejscowych, które konstruują plan zagospodarowania przestrzennego.”

            Radny Mikołaj Janowski zabierając głos, zapytał, cytuję: „ Ja chciałbym Pana zapytać, czy Inspekcja może nakazać do zrobienia czegoś na terenie Zbiornika Siemianówka, że należy takie i takie zalecenia poczynić, żeby ten stan wody w Siemianówce był inny. Ja nie wiem, czy ja mam rację. Tam naukowcy badania przeprowadzają. Mówi się, że Zbiornik Siemianówka jest bombą ekologiczną na całą rzekę Narew. Czy to nie należałoby spróbować, żeby zakazać spustu wody latem i późną wiosną dołem. Po ustawieniu turbin spływa woda zimna dołem, natomiast ta ciepła woda w zbiorniku zostaje. Należałoby według mnie, według moich obserwacji zamknąć spływ wody dolny w okresie późnej wiosny i latem po to, żeby zimna woda nie uciekała, a nakazać spuszczać wodę z góry. Natomiast w okresie jesiennym i zimowym żeby zbiornik się nie zamulał, to należałoby przeprowadzać spływ wody dołem. Może należałoby przeprowadzić taki eksperyment w celu ratowania zbiornika i całej rzeki Narew.”

            Pan Lech Januszko odpowiadając na powyższe, powiedział, cytuję: „ Ja nie ukrywam, że kwestia Zbiornika Siemianówka jest bardzo trudną sprawą. Inspektorat nie posiada służb naukowych, które od strony teoretycznej mogłyby tę sprawę rozwiązać. Bazujemy na opiniach zarówno Politechniki Białostockiej, jak i Politechniki Warszawskiej, a także Instytutu Melioracji. Wszystkie te jednostki naukowe mimo, ze pracowały nad tym problemem, ze wzięły za to pieniądze, to nie wypracowały jakiegoś konkretnego rozwiązania tego problemu. Pan mówi o spływie górą lub dołem, a były też opinie, żeby tę wodę odwrotnie puścić niż Pan mówi. Nie wiem, czy to by pomogło, czy nie. Ale jak wiemy na przestrzeni wielu lat nic się w stanie wody w zbiorniku nie zmieniło. Ostatnim razem Podlaski Urząd Wojewódzki kolejny pomysł chce przeforsować, nie wiadomo na ile on będzie skuteczny – chodzi o utrzymanie odpowiedniego gatunku ryb oraz o utrzymanie odpowiedniego poziomu wody, ale to wszystko nie zdaje egzaminu. To jest problem wszystkich sztucznych zbiorników w Polsce i za granicą. To nie jest prosta sprawa, którą da się rozwiązać spływem górnym, czy dolnym. Bardzo ciężko znaleźć przepis prawny na podstawie którego byśmy mogli wydać zarządzenie i nakazać, żeby zrobili to, czy tamto. Takie, czy inne pomysły proszę kierować do Urzędu Marszałkowskiego, albo do Urzędu Wojewódzkiego. Tylko te dwie jednostki są w stanie zmienić sposób eksploatacji zbiornika.”

            Radny Mikołaj Janowski powiedział, że należałoby w ramach Komisji Rady opracować wniosek w sprawie zmiany eksploatacji zbiornika.

            Pan Lech Januszko powiedział, cytuję: „ Urząd Marszałkowski ma dobrą wolę i chciałby cos zrobić, ale to jest bardzo trudna sprawa.”

            Radny Mikołaj Janowski powiedział, cytuję: „ Najprawdopodobniej będzie się dążyć do tego, żeby ten zbiornik Siemianówka zlikwidować.”

            Pan Lech Januszko powiedział, cytuję: „Na pewno nie ma się co obawiać, że ten zbiornik zostanie zamknięty, gdyż ma on już zbyt duże znaczenie dla tego regionu.”

            Radny Stefan Sadowski zapytał, czy Inspekcja Ochrony Środowiska mogłaby podjąć działania odnośnie przyspieszenia gazyfikacji powiatu hajnowskiego.

            Pan Lech Januszko powiedział, cytuję: „To jest także w sferze naszych marzeń, bo jeżeli samorządy nie znajdą pieniędzy lub nie załatwią środków pomocowych, to uważam, że to jest chyba zadanie niemożliwe do wykonania przez samorządy. A my jako Inspekcja nie możemy nakazać Burmistrzowi, żeby zgazyfikował miasto. My jesteśmy jednostką budżetową i nie możemy wspierać finansowo takiej inicjatywy, ale są fundusze, które mają pieniądze na taki cel.”

            Pan Włodzimierz Pietroczuk – Starosta Hajnowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Tutaj Pan Inspektor zwrócił uwagę na ponadstandardowe  zanieczyszczenie rzeki Leśnej Prawej. Jest możliwość w tej chwili w ramach Programu Intereg – TACIS realizacji pewnych przedsięwzięć infrastrukturalnych, w tym także z zakresu ochrony środowiska. Czy mógłby Pan sprecyzować jakiego rodzaju czynności, czy urządzenia należałoby zainstalować, by ta rzeka była czysta i nie niosła zanieczyszczeń do sąsiadów. Chciałbym jeszcze przekazać pewną informację dotyczącą zagospodarowania odpadów komunalnych. Już w tej chwili trwają rozmowy na temat porozumienia międzypowiatowego zagospodarowania odpadów wspólnie z powiatem bielskim i siemiatyckim. Jest przygotowana koncepcja tego przedsięwzięcia. Odbyło się jedno spotkanie, ma powstać związek międzygminny specjalnie dla realizacji tego zadania. Pomysł jest taki, że będzie jeden zakład zagospodarowania odpadów i punkty segregacji w każdym powiecie. Oczywiście ten program zakładałby także rekultywację istniejących w tej chwili wysypisk, które nie odpowiadają standardom. Jeśli chodzi o gazyfikację, to w programie gazyfikacji regionu Puszczy Białowieskiej przewidywana jest gazyfikacja z nitki płynącej od strony bielska, z tym, że do Bielska też jeszcze gaz nie został doprowadzony. Ten rurociąg utknął gdzieś tam w rejonie Gminy Wyszki i po prostu ze względu na brak środków finansowych nie jest ta inwestycja kontynuowana.”

            Pan Lech Januszko zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Rzeka Leśna Prawa – jest szereg gospodarstw wzdłuż tej rzeki, które bezpośrednio odprowadzają ścieki do rzeki. Tu uważam, że jest wielka rola samorządu miejskiego żeby tę sprawę załatwić. Kompetencje i prawo w tej sprawie leży całkowicie w rękach samorządu. Inspektor uprawniony przez Burmistrza ma te same uprawnienia jak Inspektor Ochrony Środowiska z tą różnicą, że nie może dokonać analizy tej wody. Jest także spływ powierzchniowy z ulic. O ile wiem to tylko te nowe ostatnio wybudowane pawilony handlowe – SPOŁEM i KAUFLAND zostały zobowiązane do budowy separatorów, czyli urządzeń podczyszczających. Cała Hajnówka nie ma urządzeń podczyszczających wody opadowe, a one niosą potężny ładunek zanieczyszczeń. Koniecznym jest, żeby na tych głównych ciągach kanalizacji deszczowej wybudować separatory. Fundusz Ochrony Środowiska daje na ten cel pieniądze, tylko trzeba opracować program i złożyć wniosek.

            Jeśli chodzi o zakład unieszkodliwiania odpadów, to Panie Starosto proszę być ostrożnym jeżeli chodzi o przyjęcie odpowiedniej technologii unieszkodliwiania odpadów. Różni są wykonawcy, różne są technologie przedstawiane samorządom, często nieraz niesprawdzone. Proszę więc dokładnie pod każdym względem przeanalizować technologię jeśli chodzi o samo spalanie tych odpadów. Segregacja odpadów, to jest sprawa prosta, ale jeżeli chodzi jeszcze o jakieś spalanie, to tu technologie są bardzo zawodne, zwłaszcza te oferowane samorządom. Zapewne Pan nieraz był na spotkaniach gdzieś tam w Polsce i pewnie słyszał Pan, ze niejeden samorząd dał się w maliny wpuścić. To jest bardzo ważna sprawa, bo chodzi tu o niemałe pieniądze. Najnowszy przykład powiem Państwu. Na terenie portu w Gdańsku została wybudowana spalarnia odpadów niebezpiecznych, a szczególnie wszystkich zgromadzonych w mogielnikach środków ochrony roślin. Do tej pory środki ochrony roślin niejako wypływały za granicę – do Danii, do Niemiec, do Szwecji – do spalania. Kosztowało to potężne pieniądze. Szczególnie te powiaty, gdzie te środki były zgromadzone, to wydawały na to potężne pieniądze. Firmy korzystając z tego, że taki problem jest w kraju, wybudowały odpowiednią spalarnię w Porcie Zachodnim w Gdańsku. Ta spalarnia pracowała 3 tygodnie. W tym czasie sprawa została głośno rozlekamowana w mediach. Okazało się, że koszt spalania wyniósł około 1/6 tego kosztu, co w innych krajach i wobec tego na teren zakładu zaczęto zwozić potężne ilości środków ochrony roślin. Niestety instalacja wysiadła i te wszystkie niebezpieczne substancje leżą tam na placu i jest teraz duży problem, bo deszcze to rozmywają. Zakład ten dostał już formalną decyzję o zamknięciu. Takie są właśnie problemy z nieprzemyślanymi, bądź niewłaściwie dobranymi technologiami.”

Radni nie zgłosili więcej pytań.

            Pan Przewodniczący podziękował Panu Lechowi Januszko za przygotowanie informacji oraz za przybycie na sesję Rady Powiatu.

            W związku ze zbliżającym się Nowym Rokiem Pan Lech Januszko złożył wszystkim życzenia szczęścia, zdrowia i pomyślnego obradowania i pomyślnych decyzji dotyczących spraw powiatu.

Informacja o stanie środowiska naturalnego na terenie powiatu hajnowskiego została przez Radę Powiatu przyjęta.

 

Do punktu 5-go:

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady poinformował, że wszyscy radni otrzymali informację dotyczącą realizacji Powiatowego Programu Ochrony Środowiska. Pan Przewodniczący powiedział, że Powiatowy Program Ochrony Środowiska został przez Radę Powiatu uchwalony w dniu 29 grudnia 2003r. Przewodniczący Rady zapytał, czy będą pytania w związku z przedłożonymi materiałami.

W związku z tym, że radni nie zgłosili pytań, Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja  o realizacji Powiatowego Programu Ochrony Środowiska została przez Radę Powiatu przyjęta.

Pan Przewodniczący podziękował Pani Janinie Moszczyńskie – naczelnikowi wydziału rolnictwa, ochrony srodowiska i zasobów naturalnych za przygotowanie materiałów oraz za udział w Komisjach i w sesji Rady Powiatu.

Do punktu 6-go:

W powyższym punkcie radni przeszli do omówienia projektu uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2005r.

Przewodniczący Rady przekazał głos Panu Włodzimierzowi Pietroczukowi – Staroście Hajnowskiemu.

Pan Włodzimierz Pietroczuk – Starosta Hajnowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado! Projekt budżetu powiatu na 2005r., projekt, który zapewne będzie bardzo trudny w realizacji, szczególnie po stronie dochodów, zabezpiecza minimum środków na realizację podstawowych zadań powiatu. W strukturze dochodów planuje się wyraźny, bo ponad dwukrotny wzrost dochodów własnych. Wynika to z rozwiązań systemowych, wynika to również z pewnych tendencji rozwojowych na terenie powiatu, bo oto o ponad 25% wzrosły dochody z tytułu podatków, a jeśli chodzi o podatek od osób prawnych jest to wzrost niemal o 100%. Prawie 4.300.000, czyli 14% całości dochodów to środki, które zamierzamy pozyskać ze źródeł zewnętrznych, w tym prawie 2.300.000 to środki na inwestycje drogowe. Na dzisiaj pewne , bądź bardzo prawdopodobne są środki na ulicę Batorego, na drogę Planta – Leśna – Siemianówka – to jest ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i na drogę Policzna – Kleszczele ze środków PHARE w ramach Euroregionu Niemen. Struktura wydatków planowana na 2005 rok jest zbliżona do struktury budżetów z poprzednich lat. Chcę jedynie zwrócić uwagę, że 32% całości naszych wydatków to są wydatki na oświatę. Jest to jednak mimo wszystko około 8% mniej niż w ubiegłym roku. Uzupełnienie potrzeb oświatowych tak samo zresztą, jak i w ubiegłym roku planowane jest w pozycji środków przeznaczonych na zabezpieczenie kredytu dla SP ZOZ. Mamy nadzieję, że SP ZOZ będzie tak, jak w latach poprzednich spłacał swój kredyt i te środki z miesiąca na miesiąc w miarę spłat będą się uwalniały i będziemy mogli je przekazać na inne potrzeby powiatu. Jest niewielki procentowy spadek wydatków na administrację publiczną, chociaż w liczbach bezwzględnych jest wzrost tych wydatków, ale jest to wzrost na poziomie inflacyjnym. Istnieje możliwość zmniejszenia wydatków z tytułu np. zakupu, który mamy przewidywany w projekcie budżetu – zakup lokalu dla Urzędu Skarbowego. Wstępnie wynegocjowano korzystniejsze warunki z możliwością rozłożenia zapłaty za ten lokal w ratach, co niejako złagodzi skutki dla budżetu 2005r. Jest wyraźny wzrost planowanych wydatków w rozdz. dotyczącym dróg powiatowych o niemal 100%, w tym trzykrotny wzrost planowanych nakładów na inwestycje drogowe. Mówiłem o tym, że będzie to budżet trudny do realizacji szczególnie po stronie dochodów, bo jeśli będą dochody na odpowiednim poziomie to nie będzie problemu z realizacją planu wydatków. Będzie to tez budżet trudny ze względu na planowany ponad 3 mln deficyt budżetowy. Trudności, które mogą wystąpić po stronie dochodów mogą to być trudności z pozyskaniem środków z funduszy unijnych. Oto informacja z ostatnich dni – w zasadzie z Wigilii, że zaczyna się łamać projekt, który złożyliśmy 2,5 roku temu do Funduszu TACIS, gdzie planowane mamy w dziale administracja wydatki w kwocie ponad 500 tys. zł – ten poziom wydatków zakładany jest w warunkach, kiedy zostaną pozyskane środki zewnętrzne, ale okazuje się, że Komisja Europejska nie akceptuje wniosków, których realizacja wykraczałaby poza 2005r., a w projekcie była zakładana realizacja do połowy 2006r. Wysłaliśmy zobowiązanie, że gotowi jesteśmy zrealizować ten projekt w 2005r.i będziemy czekać na decyzję. Chcę przez to powiedzieć, że będą bardzo prawdopodobne korekty budżetu po stronie zarówno dochodów, jak i wydatków w trakcie roku budżetowego. Zresztą robiliśmy to w każdym roku i nie było chyba sesji Rady Powiatu, na której nie zajmowalibyśmy się zmianami w budżecie. W projekcie budżetu, który przekazaliśmy Radzie w wyniku uchwały Zarządu Powiatu z dnia 7 grudnia 2004r. proponujemy niewielkie zmiany, zmiany polegające na zmianach przede wszystkim w planie inwestycji drogowych. Zmiany te wynikają z dodatkowych deklaracji z gmin odnośnie dotacji na budowę dróg. Zostały również dokonane pewne zmiany wynikające z racjonalizacji wydatków i szczególnie dotyczy to Gminy Czeremcha. Najważniejszą zmianą , która proponujemy dzisiaj radnym jest zmniejszenie, myślę, że jest to zmiana pozytywna, planowanego kredytu na pokrycie deficytu budżetowego o kwotę 320.000 zł. Wynika to z faktu, ze otóż w końcówce roku wiemy już, ze powiat będzie dysponował takimi środkami wolnymi w 2004r. Zarówno cały projekt, jak i proponowane przez Zarząd zmiany, o których przed chwilą mówiłem były przedmiotem obrad wszystkich Komisji Rady. Mimo, iż odbywała się dyskusja na temat projektu budżetu na 2005r., to Komisje nie zgłosiły  formalnych wniosków do budżetu. Projekt budżetu uzyskał również pozytywną opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz pozytywną opinię Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego w zakresie środków przeznaczonych na bezpieczeństwo publiczne. Obydwie jednak te instytucje RIO i Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego zawarły w swoich uchwałach pewne uwagi. RIO zwróciła nam uwagę i trzeba będzie poszukiwać rozwiązań w trakcie roku budżetowego, zwróciła uwagę na brak przewidzianych w budżecie środków na realizację zadania pod hasłem – biblioteka powiatowa. Poprosiliśmy Miejska Bibliotekę Publiczną o propozycję finansową i myślę, że na początku przyszłego roku będziemy rozważać możliwość realizacji tego zadania. Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego zaleciła Zarządowi Powiatu poszukiwanie środków na wyposażenie OSP w tzw. pakiety ratownictwa medycznego. Nie jest to duży wydatek, jest to wydatek rzędu kilkunastu tysięcy zł. i myślę, że ten wniosek również jest możliwy do realizacji. Informując o tym wszystkim proszę Wysoką Radę o uchwalenie budżetu na 2005r. wraz ze zmianami, które zostały zaproponowane przez Zarząd w ramach autokorekty budżetu.”

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pani Anieli Majewskiej – skarbnik powiatu o odczytanie uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wydania opinii o projekcie uchwały budżetowej na 2005 rok powiatu hajnowskiego.

Pani Aniela Majewska – skarbnik powiatu odczytała uchwałę ( uchwała w załączeniu, str................).

Następnie Przewodniczący Rady zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Budżetu Pana Jarosława Stockiego o odczytanie opinii Komisji w sprawie projektu budżetu powiatu na 2005r.

Pan Jarosław Stocki – Przewodniczący Komisji Budżetu odczytał opinię Komisji         ( opinia w załączeniu, str...........).

Przewodniczący Rady zaprosił radnych do dyskusji nad projektem budżetu na 2005r.

Radni nie zabrali głosu w sprawie projektu budżetu powiatu na 2005r.

Wiceprzewodniczący Rady Pan Stefan Kuczyński odczytał tekst projektu uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2005r.

W związku z brakiem uwag do projektu uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2005r. Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt budżetu wraz ze zgłoszonym przez Zarząd Powiatu uzupełnieniem do projektu budżetu pod głosowanie. W głosowaniu jawnym projekt uchwały został przyjęty większością głosów.

Wyniki głosowania:

15 głosów „za”

0 głosów „ przeciw”

1 głos „wstrzymujący się”  ( r. L.J.Michalak)

 

Uchwała Nr XXII/123/04

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 grudnia 2004 r.

 

w sprawie budżetu powiatu na 2005r.

( strona ...........)

 

Do punktu 7-go:

 

 

 

            7.1.

 

            Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004r. Pan Przewodniczący powiedział, że wszystkie Komisje Rady omawiały ten projekt uchwały i wydały opinię pozytywną. 

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

            W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów, przy 1 głosie „wstrzymującym się”                    ( r. L.J.Michalak).

           

 

Uchwała Nr XXII/124/04

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 grudnia 2004 r.

 

w sprawie zmian w budżecie na 2004r.

( strona .............)

 

            7.2.

            W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie przyjęcia Karty współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Pana Starosty o przybliżenie powyższego projektu uchwały.

            Pan Starosta zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Panie Przewodniczący! Wysoka Rado! Szanowni Goście, którzy zostali zaproszeni, min. Pani Irena Parfieniuk – przewodnicząca Rady Organizacji Pozarządowych. Pan Przewodniczący pozwoli, że moje wystąpienie będzie dotyczyło dwóch dokumentów – programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i karty współpracy.  Obydwa te dokumenty sa owocem warsztatów, które zostały zorganizowane przez samorząd powiatu hajnowskiego, w których uczestniczyli  przedstawiciele organizacji pozarządowych i na których, to opracowano nie tylko program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, program który jest obowiązkowym programem, który Rada Powiatu musi corocznie przyjmować. Powstał również drugi projekt, projekt nieco szerszy, nieograniczony żadnym kalendarzem- karta współpracy powiatu hajnowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, która określa podstawowe zasady współpracy samorządu powiatowego z organizacjami pozarządowymi. Jako powiat należymy do grupy nielicznych samorządów na terenie województwa podlaskiego, które podjęły próbę przygotowania zasad współpracy z organizacjami pozarządowymi i przyjęcia jej na sesji powiatu. Myślę, że te rozwiązania, które zostały zaproponowane poprawią nasze wzajemne relacje między samorządem a organizacjami pozarządowymi oraz pozwolą na lepszą niż dotychczas realizację zadań powiatu przy współudziale organizacji pozarządowych, którym zgodnie z ustawą możemy część z nich przekazywać ogłaszając konkursy organizacjom pozarządowym. W stosunku do projektu Karty współpracy powiatu hajnowskiego, który wyszedł z warsztatów proponujemy troszkę zmieniona formę, ale formę, która nie narusza jakby merytorycznej konstrukcji tej karty. Proponujemy tutaj rezygnację z preambuły, która odnosi się bardzie do czasów z początku XX wieku, bo została wypowiedziana ta sentencja w 1905r., czyli w zupełnie innych realiach niż te, które odnosimy do 2004r. Proponujemy również rezygnację z drugiego ustępu w artykule pierwszym, który sugerował, że współpraca z organizacjami pozarządowymi jest tym najważniejszym zadaniem w strukturze powiatu, ale charakter tej strategicznej współpracy oddaje równie dobrze kolejny punkt. Ponadto proponujemy zapis w artykule 6, ust. 2 – zapis, który powinien brzmieć następująco: Zarząd Powiatu po zasięgnięciu opinii Rady Organizacji Pozarządowych podejmuje ostateczne decyzje dotyczące zlecenia zadania organizacjom pozarządowym”. I kolejna zmiana w stosunku do tego pierwotnego projektu to jest zapis w art. 10, który mówi, że Rada Organizacji Pozarządowych corocznie do dnia 31 stycznia roku następnego przekaże Zarządowi Powiatu ocenę współpracy z organami powiatu i wnioski na okres następny. Myślę, że taka informacja jest bardzo potrzebna po to, by wyciągnąć wnioski z tej współpracy, ale również po to, by Zarząd Powiatu mógł przedstawić Radzie Powiatu, do czego jest zobowiązany ustawowo, do dnia 31 marca każdego roku sprawozdanie z realizacji współpracy.”

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały wraz z przedstawionymi przez Pana Starostę poprawkami pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( wszyscy „za”).

 

Uchwała Nr XXII/126/04

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 grudnia 2004 r.

 

w sprawie przyjęcia Karty współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego

( strona ...........)

 

7.3.

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005r.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

            W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( wszyscy „za”).

           

 

Uchwała Nr XXII/125/04

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 grudnia 2004 r.

 

w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005r.

( strona .............)

 

7.4.

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/121/2000 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 28 grudnia 2000r. w sprawie środków specjalnych.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

            W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( wszyscy „za”).

           

 

Uchwała Nr XXII/127/04

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 grudnia 2004 r.

 

w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/121/2000 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 28 grudnia 2000r. w sprawie środków specjalnych

( strona .............)

 

7.5.

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie rezygnacji z członkostwa w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Samorządów na rzecz Kolei Lokalnych.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

            W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( wszyscy „za”).

           

 

Uchwała Nr XXII/128/04

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 grudnia 2004 r.

 

w sprawie rezygnacji z członkostwa w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Samorządów na rzecz Kolei Lokalnych

( strona .............)

 

7.6.

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Stowarzyszenia Samorządów Euroregionu „Puszcza Białowieska” o ustanowienie znaku promocyjnego „KRAINA ŻUBRA”. Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego Pana  Mirosława Romaniuka  o przedstawienie zmian zaproponowanych przez Komisję do projektu uchwały.

Pan Mirosław Romaniuk – przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego odczytał zmiany, jakie zaproponowała Komisja do projektu uchwały ( zmiany w załączeniu, str.............).

Pan Włodzimierz Pietroczuk – Starosta Hajnowski powiedział, że Zarząd Powiatu na dzisiejszym posiedzeniu rozpatrywał propozycje zmian zgłoszone przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i zaakceptował proponowane zmiany.

Radny Mikołaj Janowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Ja chciałbym podziękować dla grupy, która opracowywała regulamin przyznawania znaku promocyjnego. Mam nadzieję, że Stowarzyszenie Samorządów Euroregionu „Puszcza Białowieska” ten znak przyjmie. Myślę, że ten znak promocyjny przyczyni się do promocji naszego powiatu i przyczyni się do zwiększenia miejsc pracy. To jest taki atut, który będzie nas wyróżniał nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Te produkty, które są produkowane na naszym terenie będą pozyskiwały rynki zachodnie.”

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

            W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( wszyscy „za”).

           

 

Uchwała Nr XXII/129/04

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 grudnia 2004 r.

 

w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Stowarzyszenia Samorządów Euroregionu „Puszcza Białowieska” o ustanowienie znaku promocyjnego „KRAINA ŻUBRA”

( strona .............)

7.7.

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie planu pracy Rady Powiatu Hajnowskiego. Przewodniczący rady powiedział, że planowanych jest mniej sesji w 2005r.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( wszyscy „za”).

           

 

Uchwała Nr XXII/130/04

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 grudnia 2004 r.

 

w sprawie planu pracy Rady Powiatu Hajnowskiego

( strona .............)

 

 

            Do punktu 8-go:

 

            Przewodniczący Rady odpowiadając na zapytanie radnego Lecha Jana Michalaka odnośnie odpowiedzi Ministra Środowiska na stanowisko Rady Powiatu Hajnowskiego w sprawie przekazania do prowadzenia Ministrowi Środowiska Zespołu Szkół Leśnych w Białowieży odczytał pismo Ministra Środowiska w tej sprawie ( pismo w załączeniu, str.........).

            Pan Włodzimierz Pietroczuk – Starosta Hajnowski  zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Dodam tylko do tego, że w trakcie obrad konwentu Marszałków w Białowieży wspólnie z dyrektorem Zespołu Szkół Leśnych Panem Janem Kaweckim mieliśmy przyjemność spotkać się krótko z Ministrem Środowiska Panem Swatoniem. Poza informacją, że resort środowiska jest zainteresowany przejęciem tych siedmiu szkół Minister nie miał wypracowanego żadnego poglądu na temat propozycji płynących z samorządów. Odniosłem wrażenie, że Minister nie był w tych propozycjach zorientowany. Pewnie te sprawy są załatwiane i zbierane na niższym szczeblu  i zostaną przedstawione Ministrowi, gdy już wszystkie samorządy przyślą swoje uchwały.”

            Pan Jerzy Sirak – Wicestarosta odpowiadając na interpelację radnego Sławomira Kulika powiedział, cytuję: „ Panie Przewodniczący! Wysoka Rad! Myślę, ze o zasadach realizacji inwestycji drogowych mówiliśmy na wszystkich  Komisjach Rady i rozumiemy, ze powinniśmy realizować te inwestycje, na które możemy uzyskać środki zewnętrzne. Pan Starosta już mówił o tym, na które inwestycje na pewno te pieniądze dostaniemy. Jeżeli chodzi o ten wcześniej przyjęty program, to oczywiście myśląc o składaniu kolejnych projektów do środków pomocowych, to będziemy brali pod uwagę ten wcześniej przyjęty program, ale będziemy to robili po uzgodnieniu z władzami poszczególnych gmin. Na przyszły rok planujemy, jak tylko zostanie ogłoszony konkurs do Interregu, myślimy, że nastąpi to pod koniec stycznia, z terminem składania wniosków do końca marca – takie dwie inwestycje w tej chwili przygotowujemy. Jest to droga w gminie Narew – do Planty i wspólnie z Panem wójtem z Czeremchy doszliśmy do wniosku, ze jeżeli chodzi o Czeremchę to najważniejsza jest kontynuacja inwestycji na ul. 1Maja, którą od lat realizujemy.”

 

 

            Do punktu 9-go:

W wolnych wnioskach  Przewodniczący Rady odczytał apel Rady Gminy Białowieża w sprawie podjęcia działań w celu podwyższenia standardu i kategorii drogi wojewódzkiej Nr 689, łączącej Hajnówkę z międzynarodowym przejściem granicznym w Białowieży – Grudkach ( apel w załączeniu, str....................).

Przewodniczący Rady po odczytaniu apelu powiedział, cytuję: „ Na dzisiejsze posiedzenie zapraszałem Pana Andrzeja Antczaka – Przewodniczącego Rady Gminy Białowieża, ale zadzwonił, ze nie może przybyć na sesję. Chciałem, żeby przedstawił na naszej sesji na czym ma polegać to podwyższenie standardu tej drogi. Ja uważam, że Rada Powiatu Hajnowskiego powinna poprzeć apel Rady Gminy Białowieża. Proponuję zająć w tej sprawie stanowisko pozytywne. Odnośnie wsparcia tych działań, o które Rada Gmina prosi, to skontaktujemy się w tej sprawie z Radą Gminy Białowieża i jeżeli trzeba będzie to takiego wsparcia udzielimy.”

Pan Włodzimierz Pietroczuł zabierając głos, powiedział, cytuję:  „ Chciałbym do tego apelu, które przede wszystkim dotyczy poprawy bezpieczeństwa na tym odcinku drogi dodać jeszcze jeden wniosek, żeby zorganizowano przy tej drodze ścieżki rowerowej, co by znacznie poprawiło bezpieczeństwo użytkowników tej drogi  zwłaszcza w sezonie turystycznym. Poszerzenie tej drogi o co najmniej 1,5 m i wyznaczenie ścieżki dla rowerów, bo nie sadzę, żeby było możliwe poprowadzenie równoległej ścieżki rowerowej – na pewno byłoby korzystne zarówno dla rowerzystów, jak i dla innych użytkowników tej drogi.”

Przewodniczący Rady zapytał radnych, kto jest za poparciem  apelu Rady Gminy Białowieża.

Apel Rady Gminy Białowieża został jednogłośnie ( wszyscy „za”) poparty przez radnych powiatu hajnowskiego.

Następnie głos zabrała Pani Maria Owerczuk – sekretarz powiatu, która powiedziała, cytuję: „W sprawach różnych chciałabym powiedzieć, że Starostwo Powiatowe w Hajnówce chce w 2005r.przystapić do akcji, która jest organizowana na terenie całego kraju, akcji pn. „Przejrzysta Polska”. Akcja ta jest robiona po to, żeby pokazywać administrację ze strony nie zawsze najgorszej, ale z tej strony trochę lepszej, żeby pokazywać osiągnięcia administracji i takie różne inne rzeczy. Organizatorami akcji ‘Przejrzysta Polska” jest Gazeta Wyborcza, Polsko – Amerykańska Fundacja Wolności, Fundacja im. S. Batorego, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej i Bank Światowy. Patronat nad tą akcja objęła TVP S.A. Przejrzysta Polska tzn. że administracja powinna pracować według określonych zasad. Tych zasad jest sześć: zasada przejrzystości – samej nazwy widać, że ma być to przejrzysta administracja, czyli nasi mieszkańcy  wiedzą, co ta administracja robi; zasada braku tolerancji  dla korupcji; zasada partycypacji społecznej – ta zasadę już dzisiaj Rada zaczęła realizować przyjmując kartę współpracy z organizacjami pozarządowymi jest to już pierwszy krok w kierunku partycypacji społecznej. Także przyjęty dzisiaj plan pracy Rady Powiatu na 2005r., w którym zapisano, że sesje będą się odbywać w ostatnie czwartki, to tez jest już cząstka realizacji zadań z tej akcji, bo jeżeli tę informacje wywiesimy na tablicy ogłoszeń i na portalu powiatowym to już wszyscy będą wiedzieli kiedy będą odbywały się sesje Rady Powiatu. Następna zasada to zasada przewidywalności – też jest ona już w części realizowana, bo powiat ma strategię, plan rozwoju lokalnego, plan inwestycji drogowych; zasada fachowości i zasada odpowiedzialności. Chcę powiedzieć również, że w skali naszego województwa w roku 2004 do tej akcji przystąpiły tylko dwa samorządy – Starostwo Powiatowe w Ełku i samorząd sokólski. My jako Starostwo Powiatowe zgłosiliśmy już taki akces, ponieważ termin zgłoszenia był do 30 grudnia 2004r. Poprosiłam Przewodniczącego Rady, żeby ten formularz zgłoszeniowy podpisał. Prosiłabym dzisiaj Panów radnych o zaakceptowanie powyższej inicjatywy przystąpienia powiatu hajnowskiego do akcji „przejrzysta Polska”.

Radni zaakceptowali powyższą inicjatywę.

Pan Włodzimierz Pietroczuk – Starosta Hajnowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Chciałbym podziękować wszystkim, którzy poparli projekt budżetu na 2005r. Myślę, że jeżeli w końcu 2005r. powiemy, że w dużej mierze, a być może w 100% ten budżet zrealizowaliśmy będzie to dobra wiadomość nie tylko dla nas samorządowców, ale dla wszystkich mieszkańców powiatu hajnowskiego. Chciałbym także prosić o pomoc  w realizacji tego budżetu, chociaż oczywiście główny ciężar leży tutaj na Zarządzie Powiatu, a na pewno w trakcie roku będziemy odwoływali się do pomocy radnych.”

Następnie Przewodniczący Rady odczytał podziękowania z Gminy Dubicze Cerkiewne skierowane do radnych powiatu hajnowskiego za udzieloną pomoc mieszkańcom Jelonki poszkodowanym w wyniku lipcowego huraganu.

Pani Irena Parfieniuk  - przewodnicząca Rady organizacji Pozarządowych zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Chciałabym serdecznie podziękować, że tak jednogłośnie Państwo żeście przyjęli kartę współpracy i program współpracy z organizacjami pozarządowymi i że Państwo wykazaliście dobra wolę współpracy z organizacjami pozarządowymi, pamiętając o tym, o czym mówił Pan Starosta, że program współpracy jest dokumentem obligatoryjnym , natomiast karty współpracy wcale samorząd nie musiał przyjmować i wypracowywać. Uczestnicząc w warsztatach, na których ten program i karta współpracy powstawały, podjęliśmy takie zobowiązanie, ze w I kwartale 2005r. zostanie powołane Forum Organizacji Pozarządowych, bo to co w tej chwili powstało, taka namiastka tego, czyli Rada Organizacji Pozarządowych, która mam przyjemność reprezentować w dniu dzisiejszym ma za zadanie powołanie takiego szerszego forum organizacji pozarządowych z terenu powiatu hajnowskiego. W związku z tym, ze nie byliśmy reprezentantami wszystkich organizacji pozarządowych i wypowiedzieliśmy się jak gdyby z kredytem zaufania w ich imieniu opracowując ten program na 2005r. Natomiast po powołaniu takiego Forum Organizacji Pozarządowych mam nadzieje, ze program współpracy na 2006r. będzie przyjęty już z taka szersza reprezentacja i będzie uwzględniał potrzeby wszystkich organizacji działających na terenie powiatu. Miło nam, że taką rolę organizacji pozarządowych przyjął nam ustawodawca, bo to on stworzył taką szansę, że samorządy w tej chwili mają równoprawnego partnera w organizacjach pozarządowych w realizacji swoich zadań. Jest to przede wszystkim ważne dla organizacji pozarządowych, ale myślę, że także dla każdego samorządu, bo jest to partner, który realizuje wiele zadań powiatu. Jeszcze raz serdecznie dziękuję, że tak jednogłośnie ta karta współpracy i ten program współpracy zostały przyjęte. Życzę wszystkiego dobrego na nowy rok.”

Przewodniczący Rady przekazał glos Pani Irenie Zin – dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych.

Pani Irena Zin zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Bardzo mi miło, ze dzisiejsza sesja odbywa się w mojej szkole – w Zespole Szkół Specjalnych. Szkoła została nazwana Zespołem Szkół Nr 4 dlatego, żeby nie poniżać tych dzieci i nie pieczętować świadectw nazwą szkoła specjalna. W tym roku obchodzimy 40-lecie nasze szkoły. Organem prowadzącym szkołę jest samorząd powiatowy. Od trzech lat jesteśmy w tym budynku i to dzięki temu, że obecni tu Panowie starostowie przychylnie patrzyli na moje problemy i pomogli nam zorganizować takie warunki, jakie teraz mamy. W tej szkole uczą się dzieci upośledzone w stopniu umiarkowanym, znacznym i lekkim. Większość jest dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym. W związku z tym, że jest okres świąteczny dzieci przygotowały część artystyczną pod kierunkiem swoich nauczycieli i bardzo się już niecierpliwią i serdecznie zapraszam do sąsiedniej sali, żeby uprzyjemnić Państwu tę sesję, dzieci wystąpią z krótkim scenariuszem świątecznym.”

Radni przeszli do sali obok na przedstawienie słowno – muzyczne o tematyce bożonarodzeniowej. Po wystąpieniu radni obdarowali wszystkie dzieci uczące się w tej szkole paczkami. Dzieci zrewanżowały się drobnymi upominkami, samodzielnie przygotowanymi z kolorowego papieru.

      

 

            Do punktu 10-go:

 

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu zamknął obrady XXII sesji Rady Powiatu Hajnowskiego dziękując radnym i gościom za aktywny udział w sesji.

                         

            Protokołowała                                                                                            Przewodniczył

                                                                                                    Przewodniczący Rady Powiatu

           Violetta Miniuk                                     

                                                                                                               Mikołaj Michaluk

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Piotrek Iwaniuk

Wprowadzający: Piotrek Iwaniuk

Data wprowadzenia: 2005-05-23

Data modyfikacji: 2005-05-23

Opublikował: Piotrek Iwaniuk

Data publikacji: 2005-05-23