Protokół Nr X/11 z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego w dniu 27 października 2011 r.

OA.0002.10.2011

Protokół Nr X/11

z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego

w dniu 27 października 2011 r.

w sali konferencyjnej

Starostwa Powiatowego w Hajnówce, ul. A.Zina 1 ( sala nr 12)

( początek sesji - godz. 13:00, koniec tego samego dnia - godz. 15:16)


Do punktu 1-go:


Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Powiatu Hajnowskiego Pan Mikołaj Michaluk.

Pan Przewodniczący powitał przybyłych na sesję gości w osobach:

  • Jarosław Trochimczyk – komendant Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej;

  • Eugenia Karwowska – dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych w Hajnówce;

  • Jarosław Kisielewski – dyrektor Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Białowieży;

  • Jan Dynkowski – Powiatowy Lekarz Weterynarii;

  • Maria Skwarczyńska – dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce;

  • Eugeniusz Saczko – dyrektor Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce;

  • Grzegorz Bok – przedstawiciel Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku;

  • Eugeniusz Kalinowski – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego;

( lista osób zaproszonych na sesję str...173..., zał. nr …14…. ).



Na podstawie listy obecności ( lista obecności str....174..., zał. nr …15…. ) Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach udział bierze 17 radnych, co stanowi kworum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.


Do punktu 2-go:


Przewodniczący Rady przypomniał, że porządek obrad wszyscy radni otrzymali. Przewodniczący Rady zapytał, czy będą pytania związane z porządkiem obrad.

Radni pytań nie zgłosili.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Rady poddał porządek obrad sesji pod głosowanie. Przedstawiony porządek obrad X sesji Rady Powiatu został przez radnych przyjęty jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

Porządek obrad brzmi:



  1. Otwarcie X sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

  2. Przyjęcie porządku obrad sesji.

  3. Przyjęcie protokołu z VIII i IX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

  4. Informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym.

  5. Interpelacje i zapytania radnych.

  6. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Hajnowskiego, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planu finansowego SP ZOZ za I półrocze 2011 roku.

  7. Informacja Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na terenie powiatu.

  8. Sprawozdanie z realizacji Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami za 2009-2010.

  9. Ocena działalności dydaktyczno – wychowawczej i organizacyjno – ekonomicznej szkół i placówek oświatowych powiatu hajnowskiego.

  10. Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Hajnówce.

  11. Informacja o stanie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego na terenie powiatu.

  12. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

  13. Sprawozdanie z działalności Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej.

  14. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.

  15. Powzięcie uchwał w sprawie:

    1. zmian w budżecie na 2011r.;

    2. zmian do Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Hajnowskiego na lata 2011-2021;

    3. podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011r.;

    4. zmiany uchwały Nr XIV/97/08 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 26 czerwca 2008r. w sprawie Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Powiecie Hajnowskim na lata 2008-2015;

    5. ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usunięciem i przechowaniem pojazdów;

    6. przyjęcia programu współpracy Powiatu Hajnowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012r.

  1. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

  2. Wolne wnioski.

  3. Zamknięcie obrad X sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.


Przewodniczący Rady zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Chciałbym od razu dokonać zmiany w porządku obrad, jeśli chodzi o przebieg naszych obrad. Chciałbym pogrupować ten porządek obrad zagadnieniami i zamiast informacji w punkcie 6 o przebiegu wykonania budżetu omówić punkt dotyczący oceny działalności dydaktyczno – wychowawczej i organizacyjno – ekonomicznej szkół i placówek oświatowych powiatu hajnowskiego. Dyrektorzy pewnie chcieliby szybciej wrócić do pracy, wiec nie będziemy blokować ich czasu.”


Porządek obrad po zmianach zaproponowanych przez Przewodniczącego Rady otrzymał brzmienie:


  1. Otwarcie X sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

  2. Przyjęcie porządku obrad sesji.

  3. Przyjęcie protokołu z VIII i IX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

  4. Informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym.

  5. Interpelacje i zapytania radnych.

  6. Ocena działalności dydaktyczno – wychowawczej i organizacyjno – ekonomicznej szkół i placówek oświatowych powiatu hajnowskiego.

  7. Informacja Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na terenie powiatu.

  8. Sprawozdanie z realizacji Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami za 2009-2010.

  9. Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Hajnówce.

  10. Informacja o stanie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego na terenie powiatu.

  11. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

  12. Sprawozdanie z działalności Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej.

  13. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Hajnowskiego, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planu finansowego SP ZOZ za I półrocze 2011 roku.

  14. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.

  15. Powzięcie uchwał w sprawie:

    1. zmian w budżecie na 2011r.;

    2. zmian do Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Hajnowskiego na lata 2011-2021;

    3. podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011r.;

    4. zmiany uchwały Nr XIV/97/08 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 26 czerwca 2008r. w sprawie Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Powiecie Hajnowskim na lata 2008-2015;

    5. ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usunięciem i przechowaniem pojazdów;

    6. przyjęcia programu współpracy Powiatu Hajnowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012r.

  16. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

  17. Wolne wnioski.

  18. Zamknięcie obrad X sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.


 

Do punktu 3 – go:

Do protokołu z VIII i IX sesji Rady Powiatu radni nie zgłosili uwag. Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z VIII i IX sesji Rady Powiatu. Protokoły zostały przyjęty jednogłośnie ( 17 głosów „za”).


Do punktu 4 – go:

Przewodniczący Rady Powiatu oznajmił, że wszyscy radni otrzymali pisemną informację o pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym ( str....171....., zał. nr ..13..) i zapytał radnych, czy będą uwagi bądź pytania w związku z przedłożoną informacją.

W związku z brakiem uwag i pytań Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym została przyjęta przez Radę Powiatu.


Do punktu 5-go:


W powyższym punkcie zostały zgłoszone następujące interpelacje:

  1. Radny Jarosław Gerasimiuk zgłaszając interpelację, powiedział, cytuję: „Moja interpelacja dotyczy Ośrodka Zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych. Ośrodek Zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych przeszedł kapitalny remont, został wyposażony w urządzenia medyczne i jest problem, bo nie ma lekarza. Jest prośba do Zarządu i Pana Starosty, do dyrektora szpitala o skierowanie lekarza do tego ośrodka.”

  2. Radna Helena Sapieszko zgłaszając interpelacje, powiedziała, cytuję: „Zawracam się z prośbą w imieniu niepełnosprawnych o spowodowanie usprawnienia ruchu dla osób niepełnosprawnych na ulicy Piłsudskiego na odcinku przed budynkiem Przychodni Rejonowej Nr 1. Na parkingu przy przychodni są wydzielone miejsca dla osób niepełnosprawnych, ale tylko jadący od strony ulicy 3 Maja mają dogodny zjazd na parking, natomiast niepełnosprawni jadący od strony Kleszczel nie mogą wjechać spokojnie na parking, bo na jezdni biegną dwie ciągłe linie. Oni muszą szukać miejsca, żeby zawrócić i dopiero wtedy wjechać na parking. Proszę o załatwienie tej sprawy.”

  3. Radny Lech Jan Michalak zgłaszając interpelację, powiedział, cytuję: „Z dniem 1 listopada zaczyna się tzw. akcja zimowa. Wiem, że Zarząd próbował zmienić standard odśnieżania dróg wychodzących z Hajnówki w kierunku Bielska, Białowieży, Białegostoku. Czy już w tym roku możemy się spodziewać, że te drogi będą odśnieżane i będziemy jeździli po nich spokojnie. Czy została zmieniona kategoria tego standardu odśnieżania?”


Do punktu 6-go:

Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali informację na temat działalności dydaktyczno – wychowawczej i organizacyjno – ekonomicznej szkół i placówek oświatowych powiatu hajnowskiego ( zał. nr …12…, str …125-170....... ). Pan przewodniczący powiedział, że temat ten rozpatrywała Komisji Spraw Społecznych.

Radna Helena Sapieszko zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Chciałabym się zapytać, jeśli można, kiedy planuje się przeprowadzkę Zespołu Szkół Nr 4 do budynku po internacie szkół zawodowych.”

Radna Barbara Wasiluk zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Komisja Spraw Społecznych na swoim posiedzeniu bardzo wnikliwie przeanalizowała ta informacje, która została przygotowana, a która dotyczy realizacji zadań oświatowych. Na posiedzeniu naszej komisji została zwrócona uwaga dotycząca pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i kwestii, która została ujęta jako wypracowanie współpracy i grupy samopomocowej. Mówiłam, że będę chciała zadać Pani dyrektor pytanie, żeby przedstawiła te kwestię, jak to faktycznie w rzeczywistości wygląda, ale widzę, że niestety nie ma pani dyrektor i dlatego to, co wyraziłam na komisji, ze jest to bardzo fajna forma, natomiast chcielibyśmy jako radni również wiedzieć coś więcej na temat pracy tej grupy samopomocowej, gdyż w mojej ocenie wszelkie grupy samopomocowe są takim najfajniejszym zespołem, gdyż nikt sobie nie pomoże lepiej, aniżeli sam sobie. Czy pani dyrektor nam dopowie w innym terminie o tej sprawie?”

Wicestarosta Hajnowski Andrzej Skiepko zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Pani dyrektor bardzo chciała być dzisiaj na sesji, ale tuz przed sesją otrzymałem telefon, że ze względów zdrowotnych musiała wyjechać do lekarza. Bardzo źle się poczuła i przepraszała, że nie może przyjść na sesję.”

Radna Barbara Wasiluk zabierając głos, powiedziała, cytuję: „Otrzymaliśmy tutaj informację od poszczególnych dyrektorów szkół i korzystając z okazji, że są wszyscy dyrektorzy szkół i wszyscy dyrektorzy wyeksponowane maja różne zadania jakie realizują szkoły, natomiast nie wszystkie te zadania są doprecyzowane i są zredagowane w formie takich ogólników. Ja korzystając z okazji chciałabym się zapytać, jak np. wygląda współpraca z Miejskim Ośrodkiem Współpracy Społecznej, z PCPRem, z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innymi instytucjami wymienionymi w sprawozdaniu i jak to wpływa na bezpieczeństwo w szkole.”

Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych Eugenia Karwowska zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Nasza współpraca z MOPS-em polega na pomocy w dożywianiu młodzieży. Również korzystamy z pomocy GOPSów. Ta współpraca trwa już od kilku lat. Ze strony GOPSów mieliśmy pięknie doposażone kuchnie właśnie w ramach również tej współpracy. Jeżeli chodzi o powiatowe centrum pomocy rodzinie, to współpracujemy na zasadzie uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez placówkę, na prelekcjach, podobnie jaz komisją rozwiązywania problemów alkoholowych. W tym roku może mniej, ale mieliśmy np. na zasadzie współpracy dofinansowane pomoce dydaktyczne dla młodzieży, które były wykorzystywane w celach wychowawczych.”

Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących Maria Skwarczyńska zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Jeśli chodzi o naszą szkołę, to tutaj współpraca jest podobna i nie chciałabym się powtarzać. Też mieliśmy dofinansowaną stołówkę szkolną i doposażoną. Korzystamy z dofinansowania do obiadów dla uczniów w trudnej sytuacji materialnej. Na koniec, jeżeli chodzi o pozostałe wymienione ośrodki, to współpraca jest głównie pedagoga, wychowawców i ta współpraca jest naprawdę taka bardzo szeroka, bo jeśli chodzi o zespół do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych, to korzystamy z działań profilaktycznych. U nas w szkole odbywają się zajęcia dla młodzieży, które są wtedy dofinansowywane z tej puli pieniędzy, która na to jest przeznaczona. Mieliśmy w ubiegłym roku i dwa lata temu takie spotkania profilaktyczne uczniów z różnymi osobami, które na zasadzie profilaktyki uzależnień informują uczniów. Także pomagamy rodzinom, które są w trudnej sytuacji i rodziny stykają się z tym problemem. Bardziej szczegółowe relacje możemy zdać na piśmie i wypisać, w którym roku jakie były konkretne działania. Trudno mi teraz tak z pamięci wymienić wszystkie te działania.”

Radny Jan Adamczuk zwrócił się z prośbą o przedstawianie się przed wypowiedzią, gdyż jest poraz pierwszy radnym i nie zna wszystkich osób.

Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych Irena Zin zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ My współpracujemy z wieloma instytucjami, min. z Mopsem. Wszystkie dzieci zostały objęte dożywianiem. Współpracujemy z PCPR w ten sposób, że organizujemy spotkania z rodzicami, na które zapraszamy przedstawicieli PCPR w celu rozwiązywania sytuacji, które są problemowe np. tego typu, że dzieci stawiane są na komisję do spraw orzecznictwa o niepełnosprawności, jak również występują o dofinansowanie różnego rodzaju pomocy w celu usunięcia barier. Współpracujemy ze stowarzyszeniem niewidomych i niedowidzących w ten sposób, że uczestniczymy w różnego rodzaju imprezach organizowanych przez tą instytucję i dzieci biorą udział w częściach artystycznych. Z komisją antyalkoholową w ten sposób współpracujemy, że organizujemy spotkania z rodzinami problemowymi. Nawet dzisiaj wróciłam z takiej komisji.”

Dyrektor Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego Eugeniusz Saczko zabierając głos, powiedział, cytuję: „ To wszystko, co przedstawiły Panie jest robione także i w naszej szkole, tylko dodam, że nigdy nie mieliśmy żadnych problemów ze współpracą z jakąkolwiek z tych instytucji wymienionych. Gdy zwracamy się z jakąkolwiek prośbą, to zawsze jest reakcja i jest współpraca. Mam nadzieję, że te instytucje oceniają tak samo współpracę z naszymi szkołami.”

Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych Irena Zin zabierając głos, powiedziała, cytuję: „My kiedyś nawiązaliśmy współpracę międzynarodową, w której uczestniczymy do dzisiejszego dnia. Jeżeli chodzi o przeprowadzkę, to nie wiemy, kiedy to się odbędzie, dlatego, że nie zależy to tylko od naczelnika, czy ode mnie, to zależy od wielu instytucji, które tym wszystkim zarządzają. Okazuje się, że na Białorusi, u naszego partnera, zostały wszystkie sprawy załatwione, protokół został sporządzony, instytucje podpisały stosowne pisma i czekamy na podpisanie umowy i przystąpimy do realizacji tej umowy. Nauczyciele uczestniczą w różnego rodzaju konferencjach i 2 listopada wyjeżdżamy na międzynarodową konferencję do Brześcia, która polega na wymianie doświadczeń w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „W zasadzie odpowiedzi w części udzieliła Pani dyrektor Zin. Chcę powiedzieć, że nie potrafimy w tej chwili odpowiedzieć, kiedy ta przeprowadzka nastąpi. Wierzymy jednak, że ona nastąpi. Chcielibyśmy, żeby ona nastąpiła od nowego roku szkolnego, czyli od 1 września 2012r. Nie wiem, czy jednak to jest możliwe. Wczoraj instytucja wdrażająca zażądała od nas informacji na temat sytuacji tego projektu na Białorusi i tam wszystkie warunki zostały spełnione. Myślę, że w najbliższym czasie nastąpi podpisanie umowy. Dla niewtajemniczonych powiem, że adaptacja tego budynku internatu na potrzeby Ośrodka Szkolno – Wychowawczego, na potrzeby szkoły specjalnej będzie dokonywana w ramach środków unijnych, z programu sąsiedztwa polska – Białoruś – Ukraina. Jeśli umowa zostanie podpisana, niezwłocznie ogłaszamy przetarg i wszystko będzie zależało od wykonawców i od terminów, jakie uda się nam wynegocjować.”

Dyrektor Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego Eugeniusz Saczko zabierając głos, powiedział, cytuję: „Korzystając z okazji, chciałem zaproponować taki pomysł. Ostatnio mamy w kilku latach taki problem, że sporo dzieci kończących gimnazjum w Kleszczelach, Czeremsze, w Narewce i w Narwi udaje się do szkół ponadigmnazjalnych do Bielska lub Białegostoku. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami, jak poszukiwania technikum elektronicznego, czy mechanicznego, czy jakiś innych, których u nas nie ma, co jest zrozumiałe, ale też trafia się sporo takiej młodzieży, która udaje się po prostu do liceum w Bielsku lub w Białymstoku. Drugi powód to jest to, że z tych miejscowości jest gorszy dojazd do Hajnówki, niż do Bielska Podlaskiego. A trzeci, to myślę, że powinniśmy wystąpić z dużą akcją promocyjną naszych szkół w tych właśnie szkołach w tych miejscowościach, które wymieniłem. Problem polega na tym, że my tam jeździmy, wsiadamy we własne samochody i tam jeździmy, natomiast przydałoby się jakoś skoordynować tą pomoc i przygotować jakieś pakiety promocyjne, w postaci długopisów itp., tak jak to robią wyższe uczelnie. Ja mam taki pomysł, ponieważ my jako szkoły takich środków na promocje szkoły nie mamy. Czy nie udałoby się w Starostwie Powiatowym w dziale promocji, tam na pewno są pieniądze, wydzielić jakieś konkretne sumy, po kilka lub kilkanaście tysięcy na szkołę i żeby szkoły w ramach tych pieniędzy mogły przygotować jakieś materiały promocyjne dla swoich szkół. Będzie to promocja szkół, ja mam nadzieje, że mówię w imieniu wszystkich dyrektorów, ale jednocześnie będzie to promocja powiatu hajnowskiego. Być może wtedy byśmy chociaż trochę ten trend odwrócili i te dzieciaki z Czeremchy, z Kleszczel trafiłyby znowu do naszych szkół, tak, jak to było kiedyś. Kiedyś, jak z Czeremchy przyjeżdżał pociąg, to pełno dzieciaków biegło do wszystkich trzech szkół. Teraz jest inaczej. Tutaj można byłoby się pozastawiać i popracować, ale mówię, same pomysły, to jest jedno, a potrzebne są konkretne pieniądze i działania. Mam taki pomysł, żeby wyodrębnić w promocji powiatu jakąś skromną działeczkę po 10 tys. zł na każdą szkołę, my byśmy w ramach tych środków przygotowali odpowiednie materiały promocyjne.”

Przewodniczący Rady Mikołaj Michlauk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Wydaje mi się, że jest to słuszna inicjatywa i trzeba ją poprzeć, ale jeżeli weźmiemy Czeremchę, to trzeba pamiętać, że jest jednakowy dojazd i do Hajnówki i do Bielska, ale jeżeli weźmiemy Kleszczele, a takie podczas wakacji miałem rozmowy z rodzicami, że zabrany został autobus, który pasował, no niestety, to tutaj tylko jeden kierunek zostaje, to jest wtedy Bielsk. Tak samo i z innymi miejscowościami. Wszystko zależy od tego, jak jest z transportem, jak jest z dojazdem do szkoły.”

Dyrektor Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego Eugeniusz Saczko zabierając głos, powiedział, cytuję: „Jeżeli chodzi o autobusy, to myślę, że rozwiązanie też jest, bo możemy wykorzystać to, że przy mojej szkole jest gimnazjum, a gimnazja mają prawo do gimbusów. Może byśmy kupili jeden gimbus i wykorzystali go na dowóz młodzieży do szkół średnich. Gdyby w Kleszczelach i Czeremsze wiedzieli, że przyjedzie autobus, to byśmy te dzieciaki mieli tutaj. Warto policzyć, bo jeżeli to jest 50 dzieciaków, to pewnie w ciągu kilku lat ta wartość się zwróciła.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Jeśli można się odnieść do tego pomysłu promocyjnego, to pomysł na promocję szkół nie jest pomysłem nowym, Większość szkół w różny sposób działania promocyjne prowadzi. Kwestia tego, żeby to była promocja zorganizowana, zachęcająca do podjęcia nauki w jakiejkolwiek szkole prowadzonej przez powiat myślę, że jest dobrym pomysłem i możemy do tego wracać. Na pytanie o pieniądze odpowiem w ten sposób, gdybyśmy się zwrócili teoretycznie do ministerstwa z prośbą o pieniądze na promocję naszych szkół, to uzyskalibyśmy odpowiedź, że te pieniądze są w subwencji oświatowej. My pieniądze z subwencji oświatowej w 100% rozdzielamy na szkoły, niezależnie od tego dokładamy do tego jeszcze środki własne z naszego budżetu. Ale możemy się zastanowić wspólnie z dyrektorami szkól, jak wygospodarować dodatkowe środki na promocję. Jesteśmy teraz w trakcie tworzenia nowego budżetu i mam nadzieję, że znajdziemy wspólnie jakieś rozwiązanie.”

Przewodniczący Rady Mikołaj Michlauk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Na podstawie dostępnych nam materiałów o stanie realizacji zadań oświatowych oraz audytu wewnętrznego dotyczącego trzech szkół, rozmów podczas komisji rady i dzisiejszej dyskusji działalność dydaktyczno – wychowawczą i organizacyjno – ekonomiczną szkół i placówek oświatowych możemy podzielić na dwie oceny. W dziedzinie dydaktyczno – wychowawczej jest dobrze, a w niektórych elementach bardzo dobrze; w sferze organizacyjno – ekonomicznej jest już trochę gorzej. Osiągane wyniki nauczania uczniów z egzaminu gimnazjalnego oraz maturalnego w obu liceach są wysokie i przekraczają średnie wojewódzkie i krajowe. Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych rozwijają swoje zainteresowania i z powodzeniem rywalizują w konkursach, przeglądach i zawodach sportowych z innymi szkołami na szczeblu powiatu, województwa i centralnym. Wszystkie szkoły rozwijają różnorodne formy prac wychowawczej, działalność profilaktyczną oraz zapewniają bezpieczeństwo w szkole. Z powodzeniem realizuje się projekty z wykorzystaniem środków pozabudżetowych. Prowadzona jest działalność wspierania uczniów poprzez różne formy stypendium oraz pomoc w dożywianiu. 96% nauczycieli w naszych placówkach posiada wyższe wykształcenie magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym, a 61% posiada stopień nauczyciela dyplomowanego. Jeśli do powyższego dodamy, że sukcesywnie poprawia się stan wyposażenia placówek w urządzenia specjalistyczne; tutaj chciałem powiedzieć o sytuacji w warsztatach szkolnych, tutaj chyba sytuacja jest najtrudniejsza, dlatego, że poprawa tam jeśli chodzi o zakup nowych urządzeń jest bardzo kosztowna i w związku z tym ja przy okazji mam apel do pani dyrektor, żeby szukać pieniędzy zewnętrznych, dlatego, że powiatu nie stać na zakup tych rzeczy i kontaktować się na bieżąco z Zarządem Powiatu w celu zabezpieczenia ewentualnych pieniędzy w powiecie na dopłatę. Chciałbym, żeby w następnych latach był to jakiś priorytet dla naszego działania. Nastąpiła znacząca poprawa stanu technicznego budynków oświatowych oraz urządzeń sportowo – rekreacyjnych. Jeżeli na to spojrzymy to mamy optymistyczny obraz naszej oświaty, ale w czasie posłużę się zapisami sprawozdania z audytu wewnętrznego przeprowadzonego przez biegłych rewidentów. Z zapisów wynika, że wydatki ponoszone na kształcenie jednego ucznia w szkołach dynamicznie rosną, przy spadającej liczbie kształcących się uczniów. Wartość kształcenia jednego ucznia w 2010r. stanowił w ZSZ – 155% kosztów z 2008r.; w ZSO – 141%, a ZSzDNJB – 123%. Prognozy demograficzne dla grup wiekowych 13-15 lat przewidują spadek do 2016r. o 25%, w grupie wiekowej 16-18 lat ten spadek ma być o 34%. Te dane wskazują na potrzebę wdrożenia we wszystkich jednostkach planowania kadrowego i finansowego zapewniającego optymalizację kosztów. Przeprowadzona analiza budżetu we wspomnianych szkołach w kontekście liczebności uczniów wykazuje znamiona słabości zarządzania szkołami z punktu widzenia efektywności ekonomicznej. Nie jest zasadnym utrzymanie wysoko deficytowych i nieefektywnych stołówek szkolnych. Oczywiście chodzi o wyłączenie ich z budżetów szkół, już dwie szkoły to zrobiły i to jest bardzo chwalebne, co oczywiście nie zwalnia szkół z problemu dożywiania. Chciałem podsumować takim stwierdzeniem, że efektywność działalności jednostek oświatowych nie dotyczy tylko wymiaru zaspokojonych potrzeb edukacyjnych, ale także gospodarności ich świadczenia. Dedykuję to wszystkim dyrektorom, niech to przyjmą do serca i przystąpią do planowania kadrowego i finansowego, aby koszty oświatowe przynajmniej minimalnie zmniejszyć, dlatego, że budżet powiatu w przyszłości tego by nie wytrzymał.”

Radny Lech Jan Michalak zabierając głos, powiedział, cytuję: „ W odniesieniu do tej Pana oceny, myślę, że poprawę stanu maszyn w naszej szkole zawodowej, to powinien przystąpić Zarząd do współpracy z właścicielami Pronaru i wtedy, bo jak czyta się, to Pronar zawsze ma kłopot z fachowcami, na pewno zainwestowałby w te maszyny w szkole podczas wymieniania maszyn u siebie, żeby mieć przeszkolonych pracowników, tym bardziej, że w Hajnówce ma powstać zakład śrub, do którego powinni odpowiednio się ludzie przyuczyć. Myślę, że powinien Zarząd i Rada razem z panią dyrektor wystąpić i z szefami Pronaru uzgodnić wymianę parku maszynowego w tych warsztatach.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Czy jest wiadomo, jakie to są maszyny? Jaki to koszt tych maszyn, bo to jest ważne.”

Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych Eugenia Karwowska zabierając głos, powiedziała, cytuję: „Kształcenie ucznia szkoły zawodowej jest zdecydowanie wyższe od kształcenia ucznia liceum. My mamy przedmioty zawodowe, uczniowie wyjeżdżają na kursy i te kursy kosztują szkołę, oni płacą tylko za wyżywienie i za noclegi. Natomiast koszty nauki pokrywa szkoła. W 2008r. koszt taki wynosił 220 zł, a teraz jest 480 zł, także zdecydowanie to wszystko rośnie z roku na rok. Jeżeli chodzi o warsztaty nasze, to jest z tym problem. W kontakcie z Pronarem jesteśmy od wielu lat. Od trzech, czterech lat jesteśmy na bieżąco we współpracy ścisłej. Nawet wczoraj byliśmy w Procarze w celu sprawdzenia, jak uczniowie odbywają praktyki, czy właściciel Pronaru jest z tego zadowolony. Nasi uczniowie wyjeżdżają na praktyki zawodowe do zakładów i tam się uczą obsługi na maszynach takich, jakich obecnie używa się w produkcji. To są naprawdę kosztowne maszyny. Ubiegaliśmy się u pana Martyniuka o dofinansowanie i wstawienie maszyny na warsztatach szkolnych, no niestety to jest niemożliwe ze względu na koszt tej maszyny. Pyza tym eksploatacja, utrzymanie tej maszyny również wymaga nakładów finansowych. Pan Martyniuk jak do tej pory jest zadowolony właściwie z uczniów, którzy są nauczani w naszej szkole bezpieczeństwa, podstawowych zasad obsługi, sprzątania miejsc pracy, natomiast nauczenia się na takiej maszynie, która wymaga i znajomości języka, bo w tej chwili żadna maszyna nie ma instrukcji po polsku, wymaga specjalisty i oni są tylko przyuczani w obecności kogoś. Warsztaty drzewne mamy niestety bardzo przestarzałe, ale jak państwo wiedzą, zawód ten upada u nas. W tym roku staraliśmy się zdobyć uczniów chętnych do Technikum Drzewnego. Nie ma sposobu, żeby rodzica i ucznia przekonać, że ten zawód będzie wartościowy i przyszłościowy. Rodzice podchodzą do tego w ten sposób, że jak ma się uczyć, to niech się uczy, ale niekoniecznie tego zawodu, który w Hajnówce sporadycznie istnieje. Ten zawód ulega już zniknięciu z naszego regionu. Inne zawody również wymagają wiele nowoczesnych materiałów dydaktycznych, jak chociażby Technikum Informatyczne, gdzie musi być sprzęt wysokiej klasy. Jeżeli chcemy nauczyć zawodu ucznia, to musimy liczyć się z tym, że to wymaga nakładów finansowych.”

Radni więcej uwag i pytań nie zgłosili.

Przewodniczący Rady podziękował dyrektorom za przybycie na sesję i życzył wszystkiego dobrego i najlepszych wyników w bieżącym roku szkolnym.

Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych Eugenia Karwowska zabierając głos, powiedziała, cytuję: „Chciałabym jeszcze podziękować za termomodernizację budynku Zespołu Szkół Zawodowych. Dziękuję Zarządowi i Starostwu i wszystkim osobom, które brały udział w tej modernizacji. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że budynek jest już ładny, ze jest funkcjonalny, jest już w nim bardzo ciepło.”

Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących Maria Skwarczyńska zabierając głos, powiedziała, cytuję: „W takim razie ja tez wywołana do tablicy też chciałam bardzo serdecznie podziękować. U mnie to docieplanie budynku jest w trakcie, ale ma być skończone jeszcze w tym roku, do końca listopada. Naprawdę bardzo się z tego cieszymy i nauczyciele, i rodzice i uczniowie. Bardzo serdecznie dziękujemy dla Starosty, dla Zarządu. Dziękujemy za taką przychylność w tej kwestii, bo to było bardzo potrzebne od dawna.”

Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja na temat oceny działalności dydaktyczno – wychowawczej i organizacyjno – ekonomicznej szkół i placówek oświatowych powiatu hajnowskiego została przez Radę Powiatu przyjęta.

Do punktu 7-go:

Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali informację Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na terenie powiatu ( zał. nr …11..…, str …109-124...... ) i zapytał, czy radni mają pytania odnośnie informacji zawartych w tych materiałach.

Pan Grzegorz Bok zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Nazywam się Grzegorz Bok i kieruję działem monitoringu środowiska i właśnie mój wydział przygotowywał dla państwa te informację. Chociaż ta informacja obejmuje również działania inspekcyjno – kontrolne, które w zasadzie są taką podstawą do sporządzania dla państwa corocznej informacji z tego, co się dzieje na terenie powiatu. Nasze plany działania jako inspekcji ograniczają się do trzech kierunków działania, tzn. kontrola podmiotów w zakresie korzystania ze środowiska, tutaj bym zwrócił uwagę, że inne instytucje również wchodzą w ten sam zakres działania, chociażby inspekcja sanitarna, weterynaryjna i służby samorządowe. Drugim kierunkiem działań to są badania monitoringowe, ale w zakresie tylko państwowego monitoringu środowiska, czyli takiego systemu pomiarów, który jest realizowany na rzecz realizacji działań związanych z wywiązaniem się Polski z dyrektyw unijnych różnego rodzaju. I trzeci bardzo ważny aspekt to jest informowanie o stanie środowiska, co niniejszym czynię. Przedstawiamy informacje, która służy dla Państwa chociażby do opracowywania strategii, planów, planów zagospodarowania przestrzennego, czy też informacje takie bardziej popularyzatorskie skierowane do szkół w celu podniesienia świadomości ekologicznej naszego społeczeństwa, bo sami państwo wiecie, że to jest podstawa do tego, żeby załatwić sporo ważnych spraw, które ciągle do nas wracają, a dotyczą chociażby tych dzikich wysypisk śmieci w naszych lasach. Powiem teraz króciutko o stanie środowiska na terenie powiatu. Chciałbym zwrócić państwa uwagę, że państwo macie prawie 60% obszarów cennych przyrodniczo. To jest bardzo dużo, jak na statystyki jeżeli chodzi o inne powiaty. Nie będę tutaj mówił o Puszczy, o Białowieży itd., ale myślę, że warto zastanowić się nad pewnymi działaniami związanymi z ochroną środowiska, aby poprawić stan tego środowiska, albo zapobiec pewnym niekorzystnym zjawiskom, które w tym środowisku wystąpią. Jeśli chodzi o jakość powietrza, to powiem państwu tak, że ustawodawca wprowadził w tej chwili podział całego województwa na takie dwie strefy, nie bardzo odpowiadające temu, żeby mówić o tym, co się dzieje na małych obszarach. Dwie strefy, to jest strefa miasta Białystok, a drugą strefą jest pozostała cześć województwa podlaskiego. Trochę to jest dziwne, bo daje nam statystycznie dobre wskaźniki do UE, gdzie informujemy, że mamy mało stref z przekroczeniami, to jest tez podstawą takich pewnych negocjacji naszych przedstawicieli w Brukseli, natomiast z punktu widzenia problemów lokalnych powoduje to problemy lokalne. Chcę powiedzieć, ze w poprzednich latach na państwa terenie robiliśmy pomiary tym laboratorium mobilnym, pomiary zanieczyszczeń powietrza tutaj w samej Hajnówce, również na drodze do Białowieży, bo mieliśmy taką prośbę skierowaną z Białowieskiego Parku Narodowego i z tych pomiarów w Hajnówce wynika, że tutaj może być problem z nieotrzymaniem norm zapylenia. My badamy taki pył drobny o średnicy ziaren 10 mikrometrów, to jest pył, który jest wchłaniany drogą inhalacji do płuc i dostaje się do pęcherzyków płucnych. Na powierzchni pyłu znajduje się bardzo dużo związków kancerogennych i norma dla tego zanieczyszczenia jest w Polsce określona dosyć ostro, ale nie tak ostro, jak ta która nastąpi za chwilę, o czym zaraz powiem. Otóż obecnie poziom tego stężenia to jest 50 mikrogramów na metr, ale ustawodawca przewidując różne sytuacje meteorologiczne dopuścił 35 dni w roku z takimi przekroczeniami tego stężenia dobowego. To zapylenie wzrasta, kiedy mamy angielską pogodę i ten dym z kominów ściele się przy ziemi, ale i latem wiatr też może powodować wtórne pylenie i stężenie pyłu w powietrzu rośnie. Ten pył bardzo niekorzystnie oddziaływuje na osoby starsze, mające problemy z oddychaniem, ale również wpływa na zdrowie dzieci. Dlatego UE, która uznała ten element za bardzo niebezpieczny wprowadziła dyrektywą nowy wskaźnik, to jest pył o stężeniu ziaren 2,5 mikrometra. Jest to pył jeszcze drobniejszy, ten pył praktycznie nie opada i znajduje się cały czas w powietrzu, ale cząsteczki tego pyłu mają duży udział w zapyleniu powietrza i mało tego przenikają bezpośrednio przez błonę komórkową do komórek i pył ten powoduje przede wszystkim choroby kancerogenne. Ta norma, która ma wejść w przyszłym roku będzie określona na poziomie 25 lub 28 mikrogramów. Nasze badania wskazują, że tutaj w regionie północno – wschodniej Polski stężenie pyłu drobnego w tym pyle zawieszonym jest na poziomie 80% , co daje więcej niż 25 lub 28 mikrogramów. Z tym będzie problem. Jak temu przeciwdziałać? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na systemy ogrzewania, bo przyczyną zapylenia jest emisja niska, czyli piece, które są w domkach jednorodzinnych, tam gdzie opalane jest drewnem. Niestety drewno i produkty drewnopochoidne przyczyniają się do wzrostu zapylenia. Jeżeli państwo możecie w swoich planach strategicznych uwzględnić taki perspektywiczny kierunek, to należałoby objąć większe obszary miejskie systemami centralnego ogrzewania, czy tez spowodowanie bodźców ekonomicznych, które przyczynią się do promowania kotłów olejowych, gazowych. Mamy przecież rurę z gazem, która biegnie niedaleko. Można też na cel pozyskać środki unijne.

Jeśli chodzi o stan czystości wód, to chciałbym tylko zwrócić uwagę na to, że macie państwo średni wskaźnik zwodociągowania miejscowości na poziomie 90%, natomiast z kanalizacją jest już znacznie gorzej na poziomie ponad 60%. Ta dysproporcja wskazuje na to, że trzeba bacznie zwrócić uwagę na to co się dzieje z tymi ściekami, które nie są odprowadzane do oczyszczalni odpowiednimi systemami kanalizacyjnymi. Wiadomo, że ludzie posiadają szamba i samorządy muszą bardziej pilnować tych spraw, żeby właściciele monitorowali to, co się dzieje ze ściekami. Na terenie Hajnówki jest rzeka, której jakość jest wątpliwa i która jest okresowo zanieczyszczana. Ostatni sygnał o tym, który do nas dotarł mówił o tym, że to zanieczyszczenie było spowodowane nocą. My się domyślamy, kto to robi, ale bez pomocy z państwa strony takich dowodów nie zdobędziemy, żeby podjąć działania w tym zakresie. Na większości obszaru województwa podlaskiego jeżeli chodzi o stan wód powierzchniowych, to jest źle, bo jeśli kilka składników wychodzi poza normę, to stan wód określa się jako zły. Także proszę się nie przerażać jeśli chodzi o ocenę końcową stanu wód. Jeżeli chodzi o zbiornik Siemianówka, to woda w nim posiada zakwity coroczne. To nie są przyczyny antropogeniczne, tylko akurat w tym zbiorniku są takie sprzyjające warunki, że te sinice zakwitają. Monitoring wód podziemnych jest ograniczony do kilku punktów, a w zasadzie rolę tego monitoringu przejął Państwowy Instytut Hydrologiczny. To w zasadzie służy takiej przeglądowej sprawie jeśli chodzi o jakość zasobów wód podziemnych, natomiast bardzo ważną rzeczą jest jakość wody, która jest ujmowana na ujęciach i tutaj Inspekcja Sanitarna dysponuje swoimi wynikami badań. Ja w tej chwili nie znam tych wyników, więc nic państwu nie powiem, jak to wygląda. Z punktu widzenia monitoringu wynika, ze w zasadzie większych problemów z ta wodą podziemna nie ma. Ale chciałbym zwrócić uwagę na wody podziemne przy składowiskach. Kilka składowisk jest zamkniętych i tutaj nasze wyniki badań wskazują, że wody gruntowe ze składowisk są zanieczyszczone, są tam metale ciężkie i nie wygląda to zbyt różowo. Państwa zadnie jako samorządu, które ustawodawca wprowadził czyli doprowadzenie do rekultywacji tych miejsc nabiera dość dużej rangi, bo zanieczyszczenia, które raz wnikną w środowisko wodne pozostają tam na zawsze, migrują. Zdarzają się przypadki, że wodociąg gminny położony kilkadziesiąt kilometrów od takiego składowiska został zamknięty, właśnie z tego powodu, że po kilku latach zanieczyszczenia z wysypiska przenikają do warstw wodonośnych i zanieczyszczają wodę do picia.

Jeśli chodzi o hałas, to prowadzimy badania hałasu głównie komunikacyjnego, bo hałas przemysłowy ma tylko charakter lokalny. Na terenie powiatu w zasadzie nie ma problemu z hałasem przemysłowym. Mamy tylko czasami skargi na działalność lokalną, jak organizacja imprez, dyskotek. Komunikacja zbadana przez nas w Czeremsze wykazała przekroczenie norm, chociaż te przekroczenia w skali województwa są najmniejsze. Z danych statystycznych wynika, że komunikacja się rozwija, pojazdów przybywa, co jest powodem tego, że hałas komunikacyjny będzie coraz bardziej uciążliwy. W państwa przypadku należałoby zwrócić uwagę na badania techniczne pojazdów. Można też poprawiać stan nawierzchni, co samorządy niewątpliwie czynią.

Radny Anatol Łapiński zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Jeżeli są zgłoszenia od mieszkańców, że jakiś zakład, szczególnie w nocy, wypuszcza dymy, które zawierają substancje zapachowe, które mogą szkodzić dla zdrowia, czy jeżeli macie takie wątpliwości, to przeprowadzacie kontrole nocne. Jakie możecie wyciągać konsekwencje w stosunku do takiego zakładu pracy.”

Pan Grzegorz Bok zabierając głos, powiedział, cytuję: „Jeśli chodzi o sprawy odorowe, to ta sprawa jeszcze nie jest uregulowana prawnie. To jest dziwna sprawa, ale jednocześnie bardzo trudna, bo wiele krajów sobie z tym nie radzi, dlatego, ze sąsiad, który ma w okolicy piekarnię, będzie narzekał na ten zapach, ale ten, kto będzie przechodził, to pomyśli sobie, że pięknie pachnie. Niewiadomo, jak do tych spraw podejść. Mamy bardzo dużo zgłoszeń odnośnie takich uciążliwości, ale nasze możliwości działania prawnego są żadne. My też nie możemy ukarać zakładu, który nie posiada decyzji w tym zakresie, gdyż one są z różnego rodzaju przyczyn zwolnione.

Obecnie tworzymy plan pracy na przyszły rok i chciałbym, żebyście państwo nam swoje problemy zgłosili, które my możemy w zakresie swoich kompetencji rozwiązać. Chce zwrócić uwagę na to, że bardzo w ustawie zmieniają się zapisy dotyczące gospodarki odpadami. Otóż okazuje się, że to teraz wójt będzie właścicielem wszystkich odpadów na terenie gminy od przyszłego roku, a to powoduje, że te wszystkie śmietniki w lasach będą też jego własnością. Musi więc pewne działania podjąć, żeby to zlikwidować. Kolejny problem, to jest osiąganie pewnego poziomu recyklingu. Marszałek Województwa będzie żądał takich danych, a bilans dla województwa musi wyjść dobrze, bo UE narzuciła nam pewne poziomy recyklingu i my musimy do tych standardów dążyć. To są rzeczy, które radykalnie zmieniają podejście do odpadów. ”

Radna Barbara Wasiluk zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ A czy w ślad za tym, to co zostało narzucone na wójtów i burmistrzów, czy w ślad za tym, po to, żeby minimalizować, czy też neutralizować takie dzikie wysypiska, to władze samorządowe mogą liczyć na jakieś wsparcie z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Żeby zlikwidować takie dzikie wysypisko potrzebne są pieniądze i skąd samorząd ma wziąć na to pieniądze.”

Pan Grzegorz Bok zabierając głos, powiedział, cytuję: „Proszę nie odbierać tego, co mówię w tym kontekście, że stoję tutaj przed państwem i grożę, chciałbym tylko wskazać, że takie są przepisy prawne w tym zakresie. Kolejna zmiana to jest taka, że wojewódzki program gospodarki odpadami będzie aktem prawa miejscowego, a te powiatowe i gminne programy już nie będą. Jeżeli państwo czegoś nie dopilnujecie w zapisach powiatowego programu, to trudno będzie wówczas aplikować o jakieś dodatkowe środki na dany cel.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „My już teraz nie mamy wielkich problemów. Jest taka firma PUK w Hajnówce, przyjeżdża co miesiąc na wioskę, pięknie zabiera, parę złotych zapłacisz i spokój. A kto tam wyrzuca do lasu, to kiedyś się jego złapie. Jeszcze tacy są, ale już coraz mniej. Jest dobrze, ze jest ten śmietnik i co miesiąc przyjedzie i zabierze te śmieci.”

Pan Grzegorz Bok zabierając głos, powiedział, cytuję: „Mam akurat domek w Tyniewiczach i tam wokół w lesie jest dużo dzikich wysypisk. Pracuję w ochronie środowiska już ponad 20 lat, nie dlatego tylko, żeby pracować, bo mógłbym prace zmienić, ale dlatego, że mi ochrona środowiska jest bliska. Jestem też wędkarzem i chce powiedzieć, że o ile kiedyś wędkarz nie miał samochodu i będąc nad rzeką zostawiał śmieci na miejscu, ale teraz, gdy każdy ma samochód, to można te śmieci zapakować do bagażnika. A wystarczy zobaczyć ile tych śmieci leży w miejscach, gdzie łowi się ryby.”

Radna Barbara Wasiluk zabierając głos, powiedziała, cytuję: „Czyli edukacja i kultura.”

Pan Grzegorz Bok zabierając głos, powiedział, cytuję: „Tego starszego to już za dużo się nie nauczy. Ja bym stawiał na tych młodszych, bo jak wytłumaczyć, że rolnik jedzie ciągnikiem i zrzuca opony stare, kafle z pieca, worki po nawozach do rowu, a przecież można to wywieźć na wysypisko. Ja nie potrafię tego zrozumieć. Ja bym polemizował ze stwierdzeniem, ze jest dobrze. Jest dobrze w tym sensie, ze zwraca się uwagę, że te składowiska zostały w znacznej części zmodernizowane, że się myśli o zakładach zagospodarowania odpadów, recyklingu. To jest dobrze, ale jeszcze porządku po okolicznych lasach i rowach to nie ma.”

Radny Anatol Łapiński zabierając głos, powiedział, cytuję: „A teraz jest temat na czasie spalania różnego rodzaju śmieci.”

Pan Grzegorz Bok zabierając głos, powiedział, cytuję: „O tym zapomniałem powiedzieć. Te spalane śmieci, plastikowe butelki przyczyniają się do dużego zanieczyszczenia. To jest kręcenie na siebie stryczka, bo rak płuc, krtani jest też spowodowany oddychaniem tego typu powietrzem. Tu samorządy muszą bardziej pilnować takiego rodzaju spraw.”

Radna Helena Sapieszko zabierając głos, powiedziała, cytuję: „Kiedy w Hajnówce był pomiar pyłu zawieszonego. Przy zakładzie Gryfskand w czasie kontroli ze względów technicznych pomiary emisyjne nie zostały przeprowadzone. Ja jestem piąty rok radną i od pięciu lat temat był poruszany i ciągle czytam to samo, że kontrole nie mogły się odbyć.”

Pan Grzegorz Bok zabierając głos, powiedział, cytuję: „W myśl przepisów prawa, jeżeli podmiot wykaże, że w danym momencie ma awarię, bądź nietypową sytuacje związaną ze swoją działalnością, to my takiego pomiaru nie robimy, bo na tej podstawie nie możemy podmiotu sprawdzić. Tak się często zdarza w przypadku oczyszczalni. Niestety są takie rozwiązania prawne i my nic nie możemy zrobić. My co roku te informację państwu przedstawiamy i pomiar w tym przedsiębiorstwie był w 2007 lub 2008. Kilka lat temu na pewno ten pomiar był zrobiony. Nam jeszcze czasami się zarzuca, że dajemy informację z 2009 i mówi się, że to trochę informacje nieświeże, ale w środowisku nic się nie zmienia w ciągu roku, ważne są trendy. Jeżeli wzrasta nam cos na przestrzeni 10 lat, to na pewno jest to problem, bo problem z powietrzem jest taki, że jak mamy ciepłą zimę, to jest wszystko dobrze, ale jak jest zima ostra, to wiadomo, że wtedy zanieczyszczenie powietrza bardzo wzrasta.”

Radni więcej uwag i pytań nie zgłosili.

Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na terenie powiatu została przez Radę Powiatu przyjęta.

Do punktu 8-go:

Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali sprawozdanie z realizacji Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami za 2009-2010 i zapytał, czy radni mają pytania odnośnie informacji zawartych w tych materiałach.

Ewa Cieślik – inspektor wydziału rolnictwa, ochrony środowiska i zasobów leśnych zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Sprawozdanie obejmuje dwa lata kalendarzowe 2009-2010. Sprawozdanie ma obowiązek sporządzić Zarząd Powiatu i przedstawić Radzie Powiatu i Marszałkowi Województwa. Sprawozdanie to zostało przedstawione Marszałkowi Województwa. Sprawozdanie zawiera dane o wytwarzaniu odpadów na terenie powiatu. Dane są niepełne, gdyż przy opracowywaniu sprawozdania korzystano z danych z Wojewódzkiej Bazy Odpadowej, ale tam tez dane były niepełne. Kierowano pisma do wójtów i burmistrzów i nie wszystkie gminy udzieliły odpowiedzi, bądź były to tylko odpowiedzi ogólne i nie do końca pełne. Jeżeli są jakieś pytania, to postaram się odpowiedzieć. To już ostatnie sprawozdanie, bo już od następnego roku będą tylko plany wojewódzkie i krajowy.”

Radni uwag i pytań nie zgłosili.

Przewodniczący Rady stwierdził, że sprawozdanie z realizacji Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami za 2009-2010 zostało przez Radę Powiatu przyjęte.

( radny L.J.Michalak opuścił salę obrad)

Do punktu 9-go:

Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Hajnówce ( zał. nr …1..…, str …51-85...... ) i zapytał, czy radni mają pytania odnośnie informacji zawartych w tych materiałach.

Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej Pan Jarosław Trochimczyk przedstawił sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Hajnówce. Komendant zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Wysoka Rado, Panie Starosto chciałbym podziękować za dostrzeganie problemów państwowej straży pożarnej, a szczególnie chciałem podziękować za pozytywne rozpatrzenie prośby o dofinansowanie. Dzięki temu udało się kupić dwa samochody, a nie jeden. Serdecznie za to dziękuję.”

Radna Barbara Wasiluk zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Czy Pan Komendant mógłby coś powiedzieć na temat dzisiejszej akcji, która miała miejsce w szkole.”

Komendant zabierając głos, powiedział, cytuję: „Nic się takiego nie stało, bo nic tam takiego nie było, co mogłoby mieć jakiś wpływ na bezpieczeństwo tych dzieci. Trwa w tej chwili postępowanie i ja nie chciałbym tutaj przesądzać jaka była przyczyna i co się stało dokładnie. To ustali Policja i zobaczymy, co z tego wyniknie.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Panie Komendancie, tu 143 tys. zł na poszczególne jednostki zostało rozdysponowane. Widziałem, że Czyże 50 tys. zł itd., ale chciałbym się dowiedzieć, kto to dzieli. Do kogo wnioski się składa?”

Komendant zabierając głos, powiedział, cytuję: „Jest to program realizowany przez Komendanta Głównego . Głównym beneficjentem jest Komendant Główny, który rozdziela te pieniądze. Jednostki OSP w lutym składają zapotrzebowanie na dany sprzęt, występują z wnioskami i Komendant Główny podejmuje decyzję i rozdziela te środki odgórnie. Podpisuje z OSP oddzielną umowę w sprawie dofinansowania i przekazuje te pieniądze na konto OSP lub gminy i gminy mogą dofinansowywać przewidziane umową działania.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Widziałem w Czyżach tę motopompę. Uruchomili ją przed sesją Rady Gminy. Super ten sprzęt. Dziękuję Panu serdecznie, Panie Komendancie.

Mnie ciekawi jeszcze ta orkiestra. Tam są różne dziewczyny młode, a skąd one są, z czego to się składa? Bo to najważniejsze, gdzie taka orkiestra się znajduje, ze szkół, czy skąd je się bierze?”

Komendant zabierając głos, powiedział, cytuję: „Orkiestra funkcjonuje w strukturach Ochotniczej Straży Pożarnej w Hajnówce. Orkiestrę utrzymuje praktycznie Starostwo razem z Burmistrzem. Przeznaczone są w ramach konkursu dotacje na finansowanie tej orkiestry. Z tych pieniędzy kupowane są mundury, opłacany jest dyrygent, który opiekuje się całą tą orkiestrą, to on prowadzi z nimi wszystkie zajęcia. Komenda Straży udostępnia pomieszczenia. Kupowane z tych pieniędzy są także instrumenty. Natomiast w Domu Kultury utrzymywany jest zespół mażoretek. Jest pani, która przyjeżdża z Białegostoku i opiekuje się tymi dziewczynkami, które tam tańczą. Wiem, że orkiestra spotyka się w ciągu tygodnia, prowadzone są specjalne dzienniki lekcyjne. Nabór prowadzony jest na zasadzie, kto się zgłosi chętny do nauki, również w społecznej szkole muzycznej, bo część dzieci stamtąd gra w tej orkiestrze. Praktycznie wszyscy chętni przyjmowani są do grania. Wszystko jest tam bezpłatne, ta młodzież za nic tam nie płaci, tylko trzeba chcieć.”

Radny Mirosław Kulbacki zabierając głos, powiedział, cytuję: ”Ja odnośnie programu- Wspólnie Chronimy Puszczę Białowieską. Tam jest wymienione, że biorą udział Białorusini. I chodzi mi o beneficjenta. Tam pewna kwota była podana, już teraz nie pamiętam. Ile strona białoruska z tego będzie miała?”

Komendant zabierając głos, powiedział, cytuję: „Po stronie polskiej jest 11 samochodów i jedna łódź, a po stronie białoruskiej jest 6 samochodów. Głównym beneficjentem i zarządcą programu jest Euroregion Puszcza Białowieska i w związku z tym koszty zarządu i utrzymania całej tej obsługi projektu muszą być po stronie polskiej, wiec ta pula środków po stronie polskiej jest zdecydowanie większa. Jeżeli przejdzie ten projekt, to będziemy się cieszyli. Oczywiście jest tam margines błędu na inflację, ale my po stronie jesteśmy w stanie mniej więcej zaplanować tę inflację, natomiast Białorusini nie byli w stanie tego przedstawić, dlatego jest taki długi okres realizacji tego projektu, żeby był czas na weryfikacje pewnych ustaleń.”

Radni więcej uwag i pytań nie zgłosili.

Przewodniczący Rady stwierdził, że sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Hajnówce zostało przez Radę Powiatu przyjęte.

Do punktu 10-go:

Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali informację o stanie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego na terenie powiatu i zapytał, czy radni mają pytania odnośnie informacji zawartych w tych materiałach. ( zał. nr …2..…, str …86-89...... )

Radni uwag i pytań nie zgłosili.

Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja o stanie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego na terenie powiatu została przez Radę Powiatu przyjęta.

Do punktu 11-go:

Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali informację o działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Hajnówce i zapytał, czy radni mają pytania odnośnie informacji zawartych w tych materiałach. ( zał. nr …3..…, str …90-92...... )



Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Eugeniusz Kalinowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Inspekcji doszły nowe obowiązki przy kontrolowaniu obiektów o dużej powierzchni, powyżej 2000 m2 i innych obiektów mających powierzchnię dachu ponad 1000 m2. W tym roku tez doszły dodatkowe obowiązki kontroli placów zabaw oraz kontroli miejsc wypoczynku letniskowego młodzieży. Prowadzone były takie kontrole wspólnie z Policją. W tym roku sprawdzaliśmy stan zabezpieczenia, czy te place i miejsca wypoczynku letniego były kontrolowane przez specjalistów i czy były jakieś niedociągnięcia jeżeli chodzi o stan techniczny tych miejsc. Poza tym nasza kontrola polega na sprawdzaniu stanu budynków istniejących jeżeli chodzi o zagrożenia. Jak wiadomo wszystko z wiekiem się zużywa, podobnie dzieje się z budynkiem. Budynki, które znajdują się przy trasach przelotowych i są widoczne, to wkraczamy tam i staramy się, żeby doprowadzić do remontu tych budynków, a jeżeli nie ma celu lub chęci remontu, to nakłaniamy do ich rozbiórki. W większości ludzie zobowiązują się rozebrać te budynki i posprzątać teren.”

Radni uwag i pytań nie zgłosili.

Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja o działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Hajnówce została przez Radę Powiatu przyjęta.



Do punktu 12-go:

Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali informację o działalności Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej w Hajnówce i zapytał, czy radni mają pytania odnośnie informacji zawartych w tych materiałach. ( zał. nr …4..…, str …93-101...... )



Powiatowy Lekarz Weterynarii Jan Dynkowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Mamy sytuację idealną jeśli chodzi o choroby zakaźne zwierząt, ponieważ my tutaj takich chorób nie stwierdzamy. Oczywiście to nie wzięło się tak z niczego, tylko to jest skutek długoletnich badań i prac, które były przeprowadzane zarówno przez inspekcję, jak i przez lekarzy wolnej praktyki. W sumie wszystkie nasze działania doprowadziły do takiej sytuacji, co nie znaczy, że w tej chwili mamy mniej pracy, ponieważ każdego roku na inspekcję nakładane są nowe zadania. Z ubiegłym rokiem można porównać, że ilość badań zwierząt została zmniejszona w porównaniu z ubiegłym rokiem, także ilość kontroli, ale to jest związane z tym, że min. 1/5 pogłowia w tej chwili jest badana w kierunku gruźlicy, białaczki i brucelozy bydła, a do tej pory była 1/3. Co trzy lata powtarzały się badania w tych samych stadach. Nowe zadania to przede wszystkim udział tzw. wzajemnej zgodności i identyfikacja rejestracji zwierząt. Tutaj mamy coraz większy obszar do kontroli i niestety tych kontroli nie da się przeprowadzić bardzo szybko, ponieważ trzeba wypełnić cały plik dokumentów. Rolnicy po naszych kontrolach, po interwencji ARiMR, przy niespełnieniu pewnych przepisów mogą ponieść konsekwencje finansowe poprzez obniżenie dopłat. W tej chwili ta działka zajmuje nam naprawdę bardzo dużo czasu i jest bardzo pracochłonna.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „A czy były takie problemy, że nie wypłacono rolnikom dopłat z agencji.”

Powiatowy Lekarz Weterynarii Jan Dynkowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „Nie, nie było. My bezpośrednio nie bierzemy już w tym udziału.”

Radny Andrzej Szwarc zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Jeżeli rolnik nie spełnia zasad wzajemnej zgodności, to są uszczuplane dopłaty obszarowe dla producentów rolnych o 1,3 lub 5 %, a w przypadku powtarzania się niedociągnięć to możemy odmawiać przyznania płatności. Takie przypadki są, ale w przedziale 1,3,5%.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Zdarzają się przez doniesienie.”

Radny Andrzej Szwarc zabierając głos, powiedział, cytuję: „Nie, jest to stwierdzane zazwyczaj w wyniku przeprowadzonej kontroli.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Mam jeszcze pytanie panie doktorze, bo wiadomo, że ja z Czyż jestem, a tam Kowalczuk u nas był, obsługiwał i już nie chce teraz, a jest szansa, żeby on jeszcze coś podleczył.”

Powiatowy Lekarz Weterynarii Jan Dynkowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „Ma takie uprawnienia i może leczyć. Jest jeszcze jedna sprawa, że pan dr Kowalczuk ma problemy zdrowotne i przez to nie zawsze jest w pełni dyspozycyjny.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Ale prawnie mu nie przeszkadza, ma prawo.”

Powiatowy Lekarz Weterynarii Jan Dynkowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „Ma moją zgodę na wykonywanie takiej działalności po godzinach pracy w Inspekcji.

Radni więcej uwag i pytań nie zgłosili.

Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja o działalności Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej w Hajnówce została przez Radę Powiatu przyjęta.

Do punktu 13-go:

Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali uchwałę Zarządu Powiatu w sprawie przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Hajnowskiego, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planu finansowego SP ZOZ za I półrocze 2011 roku i zapytał, czy radni mają pytania związku z przedstawioną informacją.

Skarbnik Powiatu Aniela Majewska zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Jeśli chodzi o wykonanie budżetu za I półrocze 2011r. to mogę powiedzieć, że wykonanie przebiega zgodnie z planem. Wykonanie jeżeli chodzi o dochody, to jest 53%, a jeżeli chodzi o wydatki, to jest 42%, także tutaj na dzień 30 czerwca nie widać większych zagrożeń jeśli chodzi o wykonanie planu. Ta informacja składa się tak naprawdę z trzech części. Jest to część dotycząca budżetu, część dotycząca wieloletniej prognozy finansowej i część dotycząca finansów SP ZOZ. Jeśli chodzi o SP ZOZ, to wykonanie na koniec czerwca w zasadzie jest strata wyliczona na poziomie około 764.000 zł, to jest mniej niż planowana strata, bo oni mają zaplanowaną stratę na ten rok, a przypomnę, że mają zaplanowane na około 1.380.000 zł. Jeśli chodzi o przychody, to mają wykonanie w 50%. W dużym skrócie tak to wygląda. Jak pamiętamy trzeba zwrócić uwagę na oświatę, jak corocznie, bo oświata jest tu dużym działem zadań. To się wiąże z tym, że subwencja oświatowa nie jest wystarczająca i będą do końca roku zwiększenia planów finansowych jednostek oświatowych, ponieważ takie braki w II półroczu wystąpiły.”

Radni uwag i pytań nie zgłosili.

Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Hajnowskiego, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planu finansowego SP ZOZ za I półrocze 2011 roku została przyjęta przez Radę Powiatu.

Do punktu 14-go:


W powyższym punkcie Przewodniczący Rady powiedział, że zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie powiatowym Przewodniczący Rady, Starosta, Wojewoda oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego zobowiązani są do przedłożenia Radzie informacji o złożonych oświadczeniach majątkowych.

Przewodniczący Rady przedłożył Radzie:

- analizę danych zawartych w złożonych oświadczeniach przez radnych powiatu hajnowskiego ( pismo w załączeniu, str......102......, zał. nr …5);

- analizę oświadczeń majątkowych złożonych przez sekretarza, skarbnika, kierowników jednostek organizacyjnych oraz przez osoby wydające decyzje w imieniu starosty (pismo w zał., str....103...., zał. nr …6…);

- pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Hajnówce zawierające analizę oświadczeń majątkowych ( pismo w załączeniu, str......106......., zał. nr …8.);

- pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim zawierające analizę oświadczeń majątkowych ( pismo w załączeniu, str....107........., zał. nr …9..);

- pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siemiatyczach zawierające analizę oświadczeń majątkowych ( pismo w załączeniu, str.......108......, zał. nr …10..);

- pismo Wojewody Podlaskiego zawierające analizę oświadczeń majątkowych Przewodniczącego Rady i Starosty Hajnowskiego ( pismo w załączeniu, str....104-105......., zał. nr …7….).

Przewodniczący Rady zapytał, czy będą pytania w związku z przedłożonymi informacjami. Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do radnych o zapoznanie się z przedłożonymi pismami, żeby w przyszłości podczas wypełniania oświadczeń majątkowych nie popełniać podobnych błędów.

W związku z brakiem pytań Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu przyjęła informację o złożonych oświadczeniach majątkowych za 2010r.

( radny M.Romaniuk opuścił salę obrad)



Do punktu 15-go:


15.1.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie na 2011r.

Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że wszystkie Komisje Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie i zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 14 głosów „za”), przy 1 głosie „wstrzymującym się” ( r. J.Wasiluk).


Uchwała Nr X/60/11

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 października 2011 r.


w sprawie zmian w budżecie na 2011 rok.

( strona ........)

15.2.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian do wieloletniej prognozy finansowej powiatu hajnowskiego na lata 2011-2021.

Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że Komisja Budżetu i Komisja Rozwoju Gospodarczego zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie i zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 15 głosów „za”).


Uchwała Nr X/61/11

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 października 2011 r.


w sprawie zmian do wieloletniej prognozy finansowej powiatu hajnowskiego na lata 2011-2021.




( strona .......)

15.3.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011r.

Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że wszystkie Komisje Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie i zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 15 głosów „za”).


Uchwała Nr X/62/11

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 października 2011 r.



w sprawie podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011r.



( strona ......)

15.4.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian uchwały Nr XIV/97/08 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 26 czerwca 2008r. w sprawie Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Powiecie Hajnowskim na lata 2008-2015.

Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że wszystkie Komisje Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie i zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 15 głosów „za”).


Uchwała Nr X/63/11

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 października 2011 r.


w sprawie zmian uchwały Nr XIV/97/08 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 26 czerwca 2008r. w sprawie Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Powiecie Hajnowskim na lata 2008-2015



( strona ........)


15.5.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów w 2012 roku.

Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że Komisja Budżetu i Komisja Rozwoju Gospodarczego zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie i zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 15 głosów „za”).


Uchwała Nr X/64/11

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 października 2011 r.


w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów w 2012 roku.


( strona ........)


15.6.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie przyjęcia Programu współpracy powiatu hajnowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012r.

Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że wszystkie Komisje Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie i zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały wraz z autokorektą pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 15 głosów „za”).


Uchwała Nr X/65/11

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 27 października 2011 r.



w sprawie przyjęcia Programu współpracy powiatu hajnowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2012r.


( strona ......)





Do punktu 16-go:


Odpowiadając na interpelacje Wicestarosta Hajnowski Andrzej Skiepko, powiedział, cytuję: „ Jeśli chodzi o zapytanie radnego Jarosława Gerasimiuka o ośrodek zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych i obsługę lekarską, a wiec otrzymaliśmy informację, że pani dr Woś przyjmuje trzy razy w tygodniu, natomiast dzisiaj są przenosiny do nowego obiektu i dyrektor SP ZOZ wspólnie z panem wójtem rozważa doposażenie opieki medycznej jeszcze do tego stanowiska, ale na dzień dzisiejszy trzy razy w tygodniu pani doktor tam przyjmuje.

Jeżeli chodzi o zapytanie radnej Heleny Sapieszko o usprawnienie ruchu dla osób niepełnosprawnych, to te linie ciągłe były spowodowane tym, że po sąsiedzku ośrodka zdrowia znajduje się Zespół Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego i dla bezpieczeństwa tak to zostało zrobione. Faktycznie jest to utrudnienie, z tym, że gdyby ludzie wiedzieli, że można objechać, to też nie byłoby problemu, chociaż generalnie przyglądaliśmy się reorganizacji ruchu i przebudowie parkingu i mam nadzieję, że w przyszłym roku to ujrzy światło dzienne, gdyż czekamy teraz na sprawy projektowe z Zarządu Dróg Powiatowych i wspólnie z miastem Hajnówka do tego tematu wrócimy.”

Radny Anatol Łapiński zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Może tutaj, gdzie jest parking Politechniki wydzielić jedno stanowisko dla osoby niepełnosprawnej, byłby wjazd i wygodnie dla tego, kto by korzystał, bo mógłby wyjechać później i wejść do przychodni.”

Wicestarosta Hajnowski Andrzej Skierko zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Jeśli tam takiego stanowiska nie ma, to będzie można taki wniosek złożyć.

Generalnie dla osoby niepełnosprawnej byłby lepszy wjazd od centrum, bo tak zatoczki są porobione.

I jeżeli chodzi o kategoryzację odśnieżania, na wniosek, który był składany, utrzymano kategoryzację dotychczasową. Także jeżeli chodzi o miasto to jest II stopień odśnieżania, a jeśli chodzi o powiat to jest to IV stopień odśnieżania. Tłumaczono to brakiem środków finansowych, bo to się wiąże z częstotliwością odśnieżania i posypywania piaskiem.”


Do punktu 17-go:


Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ To mogłoby być do interpelacji, ale ja powiem tu, że prosiłbym odnośnie ośrodka zdrowia w Czyżach. Mnie tak jakoś czasami nieładnie, jak zajdę po receptę, a Pani Ackiewiczowa mówi – Nic nie rusza Panie Adamczuk, bo ja mówiłem, że zgłoszę. Nadchodzi zima i ściany trzeba ocieplić. Gdyby można było coś tam zrobić, zajrzeć do tego ośrodka, oni czynsz za to płacą. Dobrze byłoby, żeby się jakoś zainteresowali tym ośrodkiem, bo tam i coś popękało, chociaż troszeczkę, to już jakoś lżej się czuję, że ktoś tam przyjechał i coś zrobił.”

Radny Anatol Łapiński zapytał, kto jest właścicielem tego budynku.

Radny Jan Adamczuk powiedział, że właścicielem jest Starostwo.

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Starostwo na pewno nie, jeśli czynsz ktoś bierze, to SP ZOZ.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Gdyby to było gminne, to my byśmy już poradzili.”

Wicestarosta Hajnowski Andrzej Skierko zabierając głos, powiedział, cytuję: „To może próbujcie przejąć, tak, jak Narewka.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Ja nadmieniałem, żeby przejąć, ale wójt nie chce.”

Wicestarosta Hajnowski Andrzej Skiepko powiedział, że porozmawia z dyrektorem SP ZOZ w sprawie remontu ośrodka zdrowia w Czyżach.

Do punktu 18-go:


W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu zamknął obrady X sesji Rady Powiatu Hajnowskiego dziękując radnym i gościom za aktywny udział w sesji.

 

 

Przewodniczył

 

Przewodniczący Rady Powiatu

 

Mikołaj Michaluk

Protokołowała

Violetta Miniuk


 










Metryka strony

Udostępniający: Violetta Miniuk Wydział Organizacyjno - Administracyjny

Wytwarzający/odpowiadający: * informatyk

Data wytworzenia: 2011-12-29

Wprowadzający: * informatyk

Data wprowadzenia: 2011-12-29

Data modyfikacji: 2011-12-29

Opublikował: * informatyk

Data publikacji: 2011-12-29