Protokół Nr XXI/13 z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego w dniu 31 stycznia 2013 r.

OA.0002.21.2013

Protokół Nr XXI/13

z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego

w dniu 31 stycznia 2013 r.

w sali konferencyjnej

Starostwa Powiatowego w Hajnówce , ul. A.Zina 1

( początek sesji - godz. 13:00, koniec tego samego dnia - godz. 15:24)


 

Do punktu 1-go:

 

Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Powiatu Hajnowskiego Pan Mikołaj Michaluk.

Pan Przewodniczący powitał przybyłych na sesję gości w osobach:

  • Mieczysław Gryc – Przewodniczący Rady Gminy Narewka;

  • Arkadiusz Panasiuk – redaktor Gazety Hajnowskiej;

  • Krystyna Miszczuk – kierownik Zarządu Dróg Powiatowych;

  • Mikołaj Janowski – radny Sejmiku Województwa Podlaskiego;

( lista osób zaproszonych na sesję str...73..., zał. nr …7. ).

 

 

 

Na podstawie listy obecności ( lista obecności str….74....., zał. nr …...8…. ) Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach udział bierze 17 radnych, co stanowi kworum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

 

Do punktu 2-go:

 

Przewodniczący Rady przypomniał, że porządek obrad wszyscy radni otrzymali. Przewodniczący Rady zapytał, czy będą pytania związane z porządkiem obrad.

Radni nie zgłosili pytań i uwag.

 

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Rady poddał porządek obrad sesji pod głosowanie. Przedstawiony porządek obrad XXI sesji Rady Powiatu wraz z uzupełnieniem został przez radnych przyjęty jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

Porządek obrad brzmi:

 

  1. Otwarcie XXI sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

  2. Przyjęcie porządku obrad sesji.

  3. Przyjęcie protokołu z XX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

  4. Informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym.

  5. Interpelacje i zapytania radnych.

  6. Budżet Powiatu Hajnowskiego na 2013r.:

- przedstawienie projektu uchwały;

- przedstawienie opinii Komisji Rady i opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej;

- dyskusja;

- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

  1. Wieloletnia Prognoza Finansowa Powiatu Hajnowskiego.

- powzięcie uchwały.

  1. Powzięcie uchwał w sprawie:

8.1. ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdu oraz wysokości kosztów spowodowanych wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu;

8.2. upoważnienia Zarządu Powiatu Hajnowskiego do podpisania porozumień w sprawie przekazania do prowadzenia przez Gminę Miejską Hajnówka zadań publicznych w zakresie oświaty i wychowania;

8.3.upoważnienia Zarządu Powiatu Hajnowskiego do podpisania porozumienia w sprawie założenia i prowadzenia przez Powiat Hajnowski bezobwodowego gimnazjum, które będzie wchodziło w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce;

8.4.nadania Panu Anatolowi Pawłowskiemu tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”;

8.5.nadania Panu Sławomirowi Smyk tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”;

8.6.nadania Pani Marii Zdanowskiej tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”;

8.7.nadania Panu Aleksandrowi Sielickiemu tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”;

8.8.nadania Panu Anatolowi Ochryciukowi tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”;

8.9.nadania Panu Jakubowi Sadowskiemu tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”;

8.10.nadania Panu Jarosławowi Kot tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”;

8.11.nadania zespołowi „Echo Puszczy” tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”.

  1. Informacja w zakresie zimowego utrzymania dróg na terenie Gminy Narewka w kontekście skargi radnych Rady Gminy Narewka.

  2. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

  3. Wolne wnioski.

  4. Zamknięcie obrad XXI sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

 

 

 

Do punktu 3 – go:

 

Do protokołu z XX sesji Rady Powiatu radni nie zgłosili uwag. Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XX sesji Rady Powiatu. Protokół został przyjęty jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

 

Do punktu 4 – go:

Przewodniczący Rady Powiatu oznajmił, że wszyscy radni otrzymali pisemną informację o pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym ( str...70....., zał. nr …6..) i zapytał radnych, czy będą uwagi bądź pytania w związku z przedłożoną informacją.

W związku z brakiem uwag i pytań Pan Przewodniczący stwierdził, że informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym została przyjęta przez Radę Powiatu.

 

 

Do punktu 5-go:

 

W powyższym punkcie zostały zgłoszone następujące interpelacje:

 

1. Radny Jan Adamczuk - „Chciałem się odnieść do odśnieżania dróg. Nie było najgorzej, odśnieżanie jest dobre, ale bardzo bym prosił, żeby znaków drogowych nie zbijali. Dlaczego tak się robi? W naszej wiosce, Czyże, słup ponad 2 metry; uwaga dojeżdżamy do drogi z pierwszeństwem przejazdu; jest wywalony. Nie było potrzeby aż tak mocno się brać do tych znaków drogowych, bo nie było ani zasp, nie trzeba było w tym miejscu poszerzać drogi. Uważam, że tak dalej być nie może.”

2. Radny Jan Adamczuk - „Kierowcy, którzy odśnieżają, to jak odwilż jest, to z taką szybkością jadą, że to błoto pośniegowe aż na płotach i domach mieszkalnych się znajduje. To nie może tak być. Można wolno jechać. Przecież to jest na terenie zabudowanym. Ja zwracałem uwagę, ale to ich nie rusza. Bardzo proszę, żeby na to zwrócić uwagę.”

3. Radny Mirosław Kulbacki - „W ubiegłym roku, jesienią zgłaszałem wniosek o pomalowanie mostu na rzece Narew, w miejscowości Suszcza. W międzyczasie otrzymałem korespondencję od kierownika Zarządu Dróg Powiatowych i od Starosty Białostockiego. Z powyższych korespondencji wynika, że nikt nie jest właścicielem tego mostu. Uważam, że należałoby wyjaśnić do kogo ten most należy.”

4. Radny Mirosław Kulbacki - „Druga sprawa dotyczy drogi Olchówka – Masiewo. W ubiegłym roku podjęliśmy uchwałę o zaliczeniu tej drogi do kategorii dróg gminnych. Uchwała została powierzona Zarządowi do wykonania i mam pytanie, kiedy tak definitywnie droga ta będzie należała do Gminy Narewka. Wiem, że tam muszą być zachowane pewne procedury, notariusz i protokół zdawczo – odbiorczy. To wiąże się również z zimowym utrzymaniem dróg. Pan Wicestarosta zapewniał, że będziemy nadal utrzymywać tę drogę, odśnieżać i posypywać. Dzisiaj jechałem do Masiewa i jest strasznie ślisko, a szczególnie na odcinkach biegnących przez las, gdyż tam jest gruba pokrywa lodu i uważam, że trzeba byłoby posypać nie tylko tę drogę, ale i w innych rejonach powiatu.”

5. Radny Jarosław Gerasimiuk - „Za waszym pośrednictwem zwracam się do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Hajnówce. W Kleszczelach oni odbierają śmieci, które są segregowane na szkło i plastik. Rzecz polega na tym, że to wszystko potem jest ładowane na jedną kupę. Mieszkańcy to obserwują, szczególnie dzieci ze szkoły podstawowej i gimnazjum i zadają pytanie, po co ta segregacja, jeżeli to wszystko potem zbierane jest na jedną kupę. Można tę sprawę rozwiązać w ten sposób, że w jednym tygodniu może samochód pojechać po szkło, a w drugim po plastik i nie byłoby problemu. Nie wiem, dlaczego to kierownictwo w taki sposób to traktuje. Zniechęca to dzieci i mieszkańców do segregacji śmieci.”

Do punktu 6-go:

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady zwrócił się do Starost Hajnowskiego o przedstawienie projektu uchwały w sprawie budżetu na 2013r.

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Zanim przejdę do meritum sprawy, do budżetu na 2013r., może kilka refleksji, które są związane z tym tematem; od razu jednak zastrzegam, że są to moje refleksje indywidualne i nie mówię ich w imieniu Zarządu. Jak zacznę mówić w imieniu Zarządu, to postaram się Państwa uprzedzić. Zacznę od pytania jednego z radnych, które zostało sformułowane na posiedzeniu Komisji, które brzmiało – kiedy powiat splajtuje? W moich uszach zabrzmiało to może bardziej jak oczekiwanie, ale na pewno się mylę, może to tylko autentyczna troska o naszą wspólną przyszłość. Nie mówiłbym o tym gdyby nie kolejny fakt, otóż jeden z wójtów na zebraniu wiejskim publicznie snuł scenariusz dotyczący przyłączenia powiatu siemiatyckiego i hajnowskiego do powiatu bielskiego; scenariusz bardzo prawdopodobny, ale muszą o tym decydować albo same samorządy, albo Rada Ministrów. Kurier Poranny w dzisiejszym wydaniu zachwyca się 7 miejscem powiatu bielskiego w rankingu Związku Powiatów Polskich, niezauważając wcale, że powiat hajnowski jest o jedno miejsce wyżej na miejscu 6. I powinno się pisać, jeżeli już chcemy być obiektywnym medium, co najmniej o dwóch powiatach. Ale to są szczegóły. Można cytować i inne wypowiedzi, bardziej i mniej publiczne, ale czasami trudno się ustrzec wrażenia, że zachowujemy się sami na zasadzie, że im gorzej, tym lepiej. Fakt, że sytuacja finansowa powiatu hajnowskiego nie daje powodów do jakiegoś przesadnego optymizmu, ale wszyscy zdajemy sobie sprawę, że informacje o upadku powiatu są daleko przesadzone. Teraz przechodzę do meritum sprawy i będę już mówił w imieniu Zarządu Powiatu. Wszyscy pamiętamy, że debatę nad projektem budżetu w Zarządzie rozpoczęliśmy już w październiku i kończąc ją 15 listopada przekazaliśmy projekt budżetu Radzie Powiatu i przekazując go jednocześnie do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Projekt ten był przedmiotem obrad Komisji, były oczywiście uwagi. Jak wynika z Regionalnej Izby Obrachunkowej niektóre uwagi były słuszne i ci radni powinni mieć w tej chwili słuszną satysfakcję. W tym budżecie zakładaliśmy deficyt na poziomie 3 mln zł pokrywany częściowo przez kredyt – 2 mln zł i z wolnych środków – 1 mln zł. Wydatki majątkowe oscylowały na poziomie 8 mln zł, w tym na drogi 2,4 mln zł. Wydatki bieżące – 39 mln zł, przy dochodach bieżących – 38 mln zł. Różnicę planowaliśmy pokryć środkami wolnymi. Projekt tego budżetu spotkał się z negatywną oceną Regionalnej Izby Obrachunkowej. Ta opinia RIO została radnym przekazana i wynika z tego, że nie tyle projekt budżetu na 2013r. spotkał się z negatywną opinią, ile wieloletnia prognoza finansowa, która nie trzyma wskaźników, które potocznie są nazywane „wskaźnikami Rostowskiego”, wskaźników wynikających z art. 243 ustawy o finansach publicznych; wskaźników, które będą obowiązywały od 2014r. Można by powiedzieć, ze nasz budżet przygotowany w tej pierwotnej wersji był zgodny ze wskaźnikami, które obowiązują jeszcze w 2012 i będą jeszcze obowiązywały w 2013r., czyli wskaźnik 60% i 15%. W podobnej sytuacji, jak wynika z serwisu samorządowego PAP jest około 89% samorządów w Polsce. Piszą tam, że tylko 300 na ponad 2700 samorządów zachowa w roku 2014 zdolność kredytową. A być może już w 2015r. zostaną ogłoszone pierwsze projekty z perspektywy finansowej 2014-2020. Biorąc pod uwagę te opinie RIO, ale również biorąc pod uwagę fakty budżetowe, które zaistniały w tzw. międzyczasie, biorąc pod uwagę dyskusję na Komisjach nad pierwszą wersją budżetu proponujemy na dzisiejszej sesji korektę budżetu, korektę, która polega na działaniach oszczędnościowych, w której zmniejszamy plan dochodów o 343.000 zł, a wydatki o prawie 2,2 mln zł. Taka operacja powoduje ograniczenie deficytu do kwoty 1.215.000 zł, który proponujemy pokryć wolnymi środkami. Oznaczałoby to, że nie będziemy musieli zaciągać kredytu na pokrycie deficytu. Generalnie deficyt zmniejszono o około 1.840.000 zł. Dokonano również zrównoważenia wydatków bieżących dochodami bieżącymi nawet na plus dochodów 67 tys. zł. Wydatki majątkowe nie zwiększyły się znacząco, zmniejszyły się do kwoty 7.033.000 zł, to jest mniej o 1.224.000 zł, ale wynikają one też z faktów obiektywnych, otóż schetynówka planowana na drodze powiatowej w Czyżach nie znalazła się na liście do dofinansowania. Zmieniony został też harmonogram projektu Elektronicznych usług dla ludności, gdzie przeznaczaliśmy swoje środki również w 2013r. Wydatki inwestycyjne na drogi to jest 1.821.000 zł. Uważam, że inwestycje są realne, realizowane i uzgodnione razem z gminami, uwzględnione w budżetach większości gmin. W 2013r. nie planujemy zaciągania kredytu, planujemy jednak emisję papierów wartościowych na kwotę 5.114.000 zł, które będą pokryciem spłaty rat kapitałowych zaciągniętych wcześniej kredytów. Planuje się też renegocjacje harmonogramu spłat kredytów; o jej efektach trudno dzisiaj mówić, bo nawet tych renegocjacji nawet nie rozpoczęliśmy. Jakie są konsekwencje tej nowej konstrukcji budżetowej? Jeśli taki budżet zostanie dzisiaj przyjęty, to wymusi na nas racjonalizacje wydatków, szczególnie tych wydatków bieżących. Wymusi również konieczność działań restrukturyzacyjnych i to w kilku obszarach, jak oświata, zarządzanie drogami, czy administracji. Na pewno spowoduje też zahamowanie wzrostu wynagrodzeń, na co na pewno liczą pracownicy samorządowi. Czy jest jakaś nadzieja na zmiany tej dosyć pesymistycznej sytuacji? Jest obywatelski projekt zmiany ustawy o finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego. Ten projekt został złożony w Sejmie, przygotowany on był przez samorządy. Przewiduje on wzrost udziału w podatku z 10,25% do 13,03%. Gdyby ta obywatelska propozycja została przyjęta to daje nam według takich wstępnych kalkulacji około 1,5 mln zł większe dochody. My też o tym będziemy rozmawiać również na spotkaniu z Wojewodą, które ma się odbyć w lutym. Liczymy na pełną refundację kosztów na realizacje zadań zleconych. Przygotowujemy już taką analizę tych kosztów i ewentualnego niedofinnasowania w naszym Starostwie. Wszyscy liczymy, że w końcu zacznie być realizowana zasada, która jest zawarta w naszej Konstytucji, że na każde nowe zadanie zlecone samorządom będzie szło równolegle z przekazaniem środków finansowych na realizację tego zadania, co w dotychczasowej praktyce nie zawsze się zdarzało. Kończąc, zwracam się do radnych o zaakceptowanie tego okrojonego budżetu zgodnie z aitokorektą Zarządu Powiatu, która przed chwilą przedstawiłem i która była przedmiotem obrad Komisji.”

Przewodniczący Rady Pan Mikołaj Michaluk powiedział, że wszystkie Komisje Rady omawiały projekt budżetu i wypracowały w tym temacie opinie. Przewodniczący zwrócił się z prośbą do Przewodniczących Komisji o przedstawienie opinii w sprawie projektu budżetu powiatu na 2013r.

Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych Pani Barbara Wasiluk odczytała opinię Komisji (opinia w załączeniu, zał nr …4…., str…68…….).

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego Pan Andrzej Szwarc odczytał opinię Komisji ( opinia w załączeniu, zał nr …5……., str…69…….).

Przewodniczący Komisji Budżetu Pan Jan Adamczuk odczytał opinię Komisji (opinia w załączeniu, zał nr …3……., str……67….).

Przewodniczący Rady Pan Mikołaj Michaluk powiedział, że radni w swoich materiałach sesyjnych otrzymali także opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do projektu budżetu powiatu na 2013r. ( zał. nr…2., str…63-64…..).

Radny Lech Jan Michalak: „ Panie Starosto, to moje pytanie dotyczące plajty powiatu wynikało stąd, że mamy coraz większe zadłużenie, dziura się robi wielka i nie jest to radosne pytanie, tylko chciałem się dowiedzieć od Pana i Zarządu, jakie podejmujecie Panowie decyzje, żeby z tego kryzysu wyjść. To pytanie miało to na celu. Na Komisji było wspomniane o obligacjach. My nie mamy większej informacji na ten temat i my jako radni przy uchwalaniu budżetu powinniśmy mieć jakieś dane na temat tych obligacji, jak one będą rozprowadzane i kto je będzie miał prawo kupić. Nic na ten temat nie wiemy. Wiem, że decyzją Zarządu stołówki w Zespole Szkół Zawodowych i w Liceum polskim przekazane zostały w prywatne ręce. W budżecie na ten rok jest zapisane stołówka szkolna – 170 tys. zł dofinansowania, funkcjonującej w Zespole Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego. Utrzymanie szkolnej stołówki przy tym Zespole Szkół – 227 tys. zł, co razem daje 397 tys. zł. Pieniądze te dajemy z budżetu. Tak jest w projekcie, który otrzymaliśmy. Chciałbym się dowiedzieć, dlaczego w tej szkole też nie oddano tej stołówki w prywatne ręce. Z informacji, którą już otrzymaliśmy na temat tych stołówek, te dwie stołówki przynoszą zyski. Dlaczego do jednej musimy dokładać? Dlaczego tak się dzieje? 397 tys. zł to jest bardzo dużo przy kryzysie.”

Radny Sergiusz Kojło: „ Wysoka Rado! W czasie pracy nad projektem budżetu, moim zdaniem, doszło do naruszenia ważnych przepisów. Chodzi tu o zapis statutowy mówiący o pracach nad budżetem, ale także zapis z ustawy o samorządzie powiatowym. Z tych zapisów jasno wynika, że w trybie uchwalania budżetu, zanim dojdzie do ostatecznego przyjęcia budżetu, można posługiwać się przejściowo projektem budżetu, jeżeli nie będzie on uchwalony do 15, chyba, listopada. Na pewno jest takie stwierdzenie, że ma być uchwalony w roku poprzedzającym rok budżetowy. Mamy taką sytuację, że cały styczeń pracowaliśmy, tutaj były prowadzone liczne rozliczenia finansowe i nie mieliśmy ku temu jasnej podstawy. Jeśli ja nie mam racji, a chciałbym tutaj się mylić, to proszę mnie tutaj i Wysoką Radę poinformować. A te przepisy są jasne i krystaliczne. W moim mniemaniu Rada projektu nie rozpatrywała i nie zajęła jasnego stanowiska w tej sprawie, a Komisja to nie jest Rada.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „ Jeśli są wątpliwości natury formalnej, to chciałbym wyjaśnić, że zgodnie z przepisami budżet ma być przyjęty do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Tutaj Pan radny Kojło ma rację, z tym, że kolejny ustęp tego artykułu mówi o tym, że w sytuacji wyjątkowej budżet może być uchwalony do końca stycznia roku budżetowego. Negatywną opinię RIO oraz dyskusję, która była prowadzona potraktowaliśmy jako sytuację wyjątkową i pracowaliśmy nad korekta tego budżetu. Zarzut, że Rada nie obradowała nad projektem budżetu jest nietrafiony, bo pracowały nad tym komisje, a dzisiaj Rada pracuje nad tym projektem budżetu z autokorektą, którą zgłasza Zarząd po analizie. To tyle jeżeli chodzi o sprawy natury formalnej.

Co do wypowiedzi Pana radnego Michalaka, to ja się bardzo cieszę, że ja się pomyliłem w ocenie Pana pytania i cieszę się, że Pan zadawał to pytanie, chociaż forma jego zadania wcale tego nie sugerowała autentycznej troski o budżet powiatu. Cieszę się z tego bardzo. Jeśli chodzi o stołówkę, to jeśli chodzi o cyfry, które Pan przytoczył, to chyba jest cos nie tak. Zaraz Pani Skarbnik to wszystko wyjaśni, a ja tylko powiem, dlaczego ta stołówka nie została oddana, tak, jak Pan to powiedział, w prywatne ręce. Dlatego, że dyrektor tej szkoły deklarował na Zarządzie, że będzie utrzymywał tę stołówkę bez dokładania do jej dofinansowania. Okazało się to niemożliwe i te środki, które przewidujemy po korekcie w budżecie to są środki przeznaczone na czas kiedy zostanie ogłoszony przetarg. Nie można teraz szkoły zostawić bez stołówki, bo tam pracują ludzie i zapewniam Pana, że w tym roku zostanie przeprowadzony przetarg i funkcjonowanie stołówki będzie na podobnych zasadach, jak w pozostałych szkołach.”

Radny Sergiusz Kojło: „Ja nie chciałbym, żeby to zabrzmiało jako polemika, ale sprawa w dalszym ciągu w moim mniemaniu jest jasna. Doszło do naruszenia tych dwóch zapisów; jednego ustawowego, a drugiego wynikającego z naszego statutu. Wstępne prace nad projektem budżetu prowadzone w Komisjach nie wyczerpują znamion, że Rada przyjęła, bądź zajmowała się projektem budżetu.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Dzisiaj to robimy.”

Radny Sergiusz Kojło: „A gdzie jest cały styczeń?”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Przez cały styczeń dokonywaliśmy korekty.”

Radny Sergiusz Kojło: „Nie mogliśmy roku budżetowego rozpocząć wbrew przepisom. Sprawa jest ewidentna dla mnie.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Poproszę o opinię Radcę Prawnego, ale jeśli mówimy o projekcie budżetu, to projekt budżetu staje się w momencie uchwalenia go przez Zarząd i przekazania Radzie. I tym projektem, tak, jak Pan radny stwierdził możemy się posługiwać w chwili uchwalenia budżetu, z tym, że nie później niż do 31 stycznia, czyli do dnia dzisiejszego.”

Radny Sergiusz Kojło: „Problem w tym, że Rada się nim nie zajmowała.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Ja tego nie potrafię tego inaczej wyjaśnić.”

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „ Faktem jest, że do 31 grudnia budżet trzeba uchwalić, ale jest też sytuacja nadzwyczajna, tak, jak tutaj, że ten termin do 31 stycznia jest przesunięty.”

Radny Sergiusz Kojło odszukuje w statucie Powiatu Hajnowskiego zapisy dotyczące uchwalania budżetu.

Radny Sergiusz Kojło: „Ja posługuję się dokumentami, które nas obowiązują. W sprawach poważnych trzeba poważnie rozmawiać.”

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „Projekt budżetu trzeba do 15 listopada uchwalić i ta procedura została dochowana.”

Radny Sergiusz Kojło: „Proszę przeczytać na głos te dwa artykuły.”

Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: „Zarząd Powiatu przygotowuje i przedstawia Radzie Powiatu, nie później niż do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu uwzględniając zasady prawa budżetowego. Bez zgody Zarządu Powiatu, Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w dochodach.”

Radny Sergiusz Kojło: „To nie te przepisy; tu chodzi o zapis: Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie wymienionym w ust. 1 do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Powiatu, nie później jednak niż do dnia 31 marca roku budżetowego.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „To są stare przepisy.”

Radny Sergiusz Kojło: „Dobrze, dobrze, a ustawa o samorządzie. Ustawa o samorządzie dokładnie to samo mówi, a ona nie uległa zmianie, chyba, że ja to akurat przeoczyłem. Ja bym prosił, żeby tę kwestię ostatecznie wyjaśnić. I tutaj dalej jest napisane, że podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Powiatu, a on przedłożony nie był.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „A co Pan radny uważa za przedłożenie projektu Radzie Powiatu.”

Radny Sergiusz Kojło: „Powinien ten projekt być przedłożony podczas obrad Rady Powiatu.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Nie, przedłożenie Radzie Powiatu to jest przekazanie Radzie Powiatu i Zarząd dopełnił tej formalności do 15 listopada.”

Radny Sergiusz Kojło: „Ja powiedziałem, że jeżeli się mylę, to będę zadowolony.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Ja jestem przekonany, że Pan radny akurat w tej sytuacji się myli.”

Przewodniczący Rady Mikołaj Michaluk: „ Ten projekt budżetu został przesłany radnym.”

Radny Sergiusz Kojło: „Chodzi mi o to, czy Rada zajęła jasne stanowisko w tej sprawie.”

Przewodniczący Rady Mikołaj Michaluk: „To teraz ma zająć.”

Radny Sergiusz Kojło: „To teraz, a gdzie cały styczeń?”

Skarbnik Powiatu Aniela Majewska: „ Tutaj Pan radny może troszeczkę źle spojrzał, bo dochody ze stołówki to są 170.000 zł, a wydatki, które były przeznaczone w projekcie były w wysokości 227.300 zł. Oczywiście teraz korektą Zarządu obniżono te wydatki na stołówkę o 64.200 zł.”

Radny Lech Jan Michalak: „ Gdzie my to mamy? To jest naprawdę cyrk, że zmiany robicie, a gdzie radni dostali, że to uległo zmianie.”

Skarbnik Powiatu Aniela Majewska: „W podpunkcie 3, gdzie dokonano zmniejszenia planu wydatków, w dziale 801, rozdziale 80148 – kwota 64.200 zł.”

Radny Lech Jan Michalak: „Panie Starosto, gdzie my mamy podane, że to na stołówki?”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Dział 801 – Oświata i wychowanie, rozdział 80148 – 64.200 zł.”

Radny Lech Jan Michalak: „Tutaj pisze utrzymanie stołówek, a wydatki na rodzinę, to ja nie wiem.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Gdzie rodzina?”

Radny Lech Jan Michalak: „Powinniśmy to dostać w opisie.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Jeśli dobrze pamiętam, to Pan był na Komisji, wyjaśniał tę sprawę, uzyskał Pan na ten temat odpowiedź, ale oczywiście lepiej to brzmi jeśli się podnosi to na sesji.”

Radny Lech Jan Michalak: „Ja o to nie pytałem. Jeśli tak Pan zaczyna, to dziwi mnie Pana postępowanie, bo jeśli ktoś nie przyklaskuje Panu i zadał pytanie przeciwne, które Pana zburzyło, to Pan uważa, że ktoś jest przeciwko powiatowi. Dziwnie to Pan ocenia.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Absolutnie nie jestem wzburzony i wcale nie wzburza mnie Pana pytanie, ale wzburza mnie to, że uzyskuje Pan konkretną odpowiedź, ale w dalszym ciągu Pan mówi, że ktoś tutaj z Panem gra w gumki i to jest niepoważne zachowanie. Ja takich słów nie używam.”

 

Radni nie zgłosili więcej żadnych uwag i pytań w związku z przedstawionym projektem budżetu na 2013r.

W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały wraz z autokorektą Zarządu Powiatu pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 14 głosów „za”, 2 głosy „przeciw” ( r. S.Kojło, r. L.J.Michalak), 1 głos „wstrzymujący się” ( r.J.Wasiluk).

Uchwała Nr XXI/156/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

 

w sprawie uchwalenia budżetu powiatu hajnowskiego na rok 2013.

( strona ..........)

 

Do punktu 7-go:

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie projektu wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Hajnowskiego wraz z autokorektą Zarządu Powiatu.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały wraz z autokrektą, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały wraz z autkorektą pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 15 głosów „za”), przy 2 głosach „wstrzymujących się” ( r. J.Wasiluk, r. L.J.Michalak).

 

Uchwała Nr XXI/157/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Hajnowskiego na lata 2012-2024.

( strona ........)

 

Do punktu 8-go:

8.1.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów na terenie powiatu hajnowskiego w 2013r.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

 

Uchwała Nr XXI/158/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów na terenie powiatu hajnowskiego w 2013r.

 

( strona ........)

 

 

8.2.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Hajnowskiego do podpisania porozumień w sprawie przekazania do prowadzenia przez Gminę Miejską Hajnówka zadań publicznych w zakresie oświaty i wychowania.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

 

Uchwała Nr XXI/159/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Hajnowskiego do podpisania porozumień w sprawie przekazania do prowadzenia przez Gminę Miejską Hajnówka zadań publicznych w zakresie oświaty i wychowania.

 

( strona ........)

 

8.3.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Hajnowskiego do podpisania porozumienia w sprawie założenia i prowadzenia przez Powiat Hajnowski bezobwodowego gimnazjum, które będzie wchodziło w skład Zespołu Szkoł Ogólnokształcących w Hajnówce.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

 

Uchwała Nr XXI/160/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Hajnowskiego do podpisania porozumienia w sprawie założenia i prowadzenia przez Powiat Hajnowski bezobwodowego gimnazjum, które będzie wchodziło w skład Zespołu Szkoł Ogólnokształcących w Hajnówce.

 

( strona ........)

 

 

Przewodniczący Rady Mikołaj Michaluk: „Przystępujemy do kilku projektów uchwał w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego.”

Radny Sergiusz Kojło: „Rada Powiatu na którejś sesji poprzedniej kadencji podjęła szczytną ideę uruchomienia takiego wyróżnienia, które się nazywało „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego.” Intencja, przypomnę Państwu, była szlachetna, chodziło o pokazanie ludzi, którzy wyróżnili się, albo ewentualnie mogli być brani pod uwagę przy tym wyróżnieniu z innych powodów; chodziło generalnie o promocję i osiągnięcie pewnych zamiarów. Jest to już kolejna edycja, ja nie zwracam uwagi na to dokładnie która, ale chcę powiedzieć o czymś takim. Podczas obrad naszej Komisji powiedziałem, że będę glosować przeciwko wszystkim kandydaturom. To nie jest wyraz mojej niechęci do tych wszystkich ludzi, jest to wyraz sprzeciwu wobec polityki jaką się stosuje w tym zakresie. Już poszło tak ciurkiem. Powiem jeszcze o takim detalu, który w pamięci został, mianowicie o tym, że wyróżnienia będą dotyczyły 5 kategorii; chodziło o działalność społeczną, gospodarczą, w zakresie kultury, wszystkich tutaj nie będę wymieniać. Intencją, nie zapisaną w jakiś wyraźny sposób, bo tego się nie da uregulować przepisem było to, że w każdym roku Rada będzie proponować tych 5 osób, albo 5 instytucji, gdyby chodziło o odznaczenie zbiorowe. Gdzieś tam na początku było blisko tego, a później rozpoczęła się radosna twórczość. Zaczęto zgłaszać po więcej kandydatur aniżeli tyle, ile osób można byłoby podporządkować pewnym kategoriom. Wysoka Rada przyklepywała, bo padła propozycja, to jak teraz inaczej się zachować. Doszło do tego, to jest moje zdanie, że doszło do degradacji tego wyróżnienia. Mogę powiedzieć więcej, w moim mniemaniu nie wszyscy, którzy zostali tam zapisani na takie wyróżnienie zasługują. Będę podczas obrad dzisiejszych głosował również przeciwko, chociaż mam mieszane uczucia. Spośród tych kandydatów nie mogę dokonać rozsądnego wyboru ażeby głosować na 5 osób, bo to byłoby zgodne z intencją i moim przekonaniem. Dlatego będę przeciwny wszystkim kandydatom. Chciałbym jeszcze tutaj zwrócić uwagę, mianowicie, brakuje mi tutaj jednego nazwiska, Michała Wróblewskiego. To jest też kolejny dowód pewnego rodzaju zamieszania w tej sprawie. Swoją wolę wyraziłem, Wysoka Rada tutaj podejmie odpowiednie decyzje. Ja byłbym za tym, żeby nie kończyć tutaj tego tematu i bardziej przemyślane i uporządkowane propozycje przedstawić na kolejnej Radzie. Jeśli po moim wystąpieniu osiągnę taki wynik, że w następnym roku już nie będzie 10 albo 15 kandydatur, a będzie 5 przemyślanych, to będę zadowolony. I jeszcze jedno, jeśli już dojdzie do wręczenia tych odznaczeń, to ja bym prosił, żeby nie robić tego z wyszynkiem, w jakiejś bardzo wydumanej formie; trzeba to po prostu spokojnie oddać, bo już jest taka ranga tego odznaczenia.”

Radny Jan Adamczuk: „Skoro już jesteśmy przy tym temacie Zasłużonych, to kto wnioskuje pierwszy krok, jak to się odbywa. Ja nie jestem przeciw. Ja znam tych ludzi. To są dobrzy ludzie i niech mają ten tytuł. Ja też bym wnioskował o tytuł dla Pana Kojły, żeby dać i dla Wróblewskiego, bo oni też już zasłużeni są i niech mają.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „ Jeśli ta dyskusja już została wywołana, to chciałbym wrócić do elementów natury formalnej. Chciałbym nawiązać do naszego regulaminu przyznawania tytułów. Pan radny Kojło pewnie zapomniał o tym, że niedawno nasza uchwała została zmieniona i usunięto kategorie i te odznaczenia, które przyznajemy w tym roku nie są już za zasługi np. za zasługi w zakresie kultury, sportu, czy gospodarcze, są to ogólne. Być może Pan nie uczestniczył w tej sesji, albo po prostu Panu wyleciała ta zmiana z głowy. Takie sytuacje tez się zdarzają. Wprowadzona została kolejna kategoria, że możemy przyznać ten tytuł jakby zbiorowy, nie tylko dla osoby fizycznej. I dlatego dzisiaj w tej kategorii mamy wniosek o nadanie takiego tytułu dla Zespołu „Echo Puszczy”. Tytuły nadaje Rada Powiatu na wniosek Zarządu Powiatu, Komisji Rady, grupy 5 radnych organizacji pozarządowych działających na terenie powiatu. Nie wszystkie dzisiejsze propozycje są propozycjami Zarządu Powiatu. Nie ma w naszym regulaminie ograniczenia liczby medali. Ja pozwolę sobie przypomnieć, że w czasie, jak Pan Kojło był przewodniczącym rady, wręczaliśmy chyba jednego roku 10 takich odznaczeń. Ja rozumiem wątpliwości co do nadania tytułu dla poszczególnych osób i każdy z nas takie wątpliwości może mieć. Każdy z nas może dzisiaj te wątpliwości wyrazić w głosowaniu lub nie będzie wyrażał tych wątpliwości głosując „za”. Padło tutaj konkretne nazwisko i chciałbym tutaj wyraźnie powiedzieć, że Zarząd wystąpił również z wnioskiem o nadanie tytułu Panu Michałowi Wróblewskiemu, długoletniemu naczelnikowi, wójtowi gminy Czeremcha. Pan Michał Wróblewski odmówił, a my nie możemy nadać tego tytułu komuś, kto odmówił jego przyjęcia. I to jest wyjaśnienie tej całej sytuacji.”

Radny Sergiusz Kojło: „ To, co ja mówiłem to nie jest w sprzeczności z Pana wyjaśnieniami. Ja wyraziłem swój pogląd, że zrobiło się tutaj mętnie, że dajemy nie tam, gdzie trzeba i dalej podtrzymuję to. Tylko mnie jeszcze zastanawia, dlaczego pytano Wróblewskiego, czy on chce?”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Każdego się pytamy.”

Radny Lech Jan Michalak: „ Ja już mówiłem na Komisji, ale tam było parę osób i powiem to teraz oficjalnie. Moim zdaniem część panów, tych wójtów, burmistrzów nie bardzo zasługuje na taki tytuł. Oni wykonywali tylko swoją pracę, za którą brali porządne pieniądze i wykonywali to, co im Rady uchwaliły. Jeśli byliby aż tacy dobrzy, to część tych panów startowała w poprzednich wyborach i społeczeństwo ich jednak nie wybrało. Czy oni aż tak byli zasłużeni dla tego społeczeństwa w powiecie hajnowskim.”

Radna Helena Sapieszko: „ Ja muszę stanąć w obronie tych wójtów i burmistrzów, dlatego, że uważam, że oni bardzo dużo robili poza swoim zakresem, tak, jak Pan Pawłowski, Pan Sielicki; oni promowali nasz powiat. Zalew w Dubiczach i Repczycach, prawa w Ochotniczej Straży Pożarnej Pana Pawłowskiego.”

Radny Lech Jan Michalak: „To jedynie Pan Pawłowski, a co Repczyce mają do pracy burmistrza.”

Przewodniczący Rady Mikołaj Michaluk: „ Ja rozumiem, że można mieć uprzedzenia, czy jakieś uwagi do poszczególnych osób, ale nie rozumiem głosowania przeciwko wszystkim kandydatom. Jeżeli Zespół „Echo Puszczy” wyróżnia Minister, wyróżnia Marszałek województwa za działalność kulturalną, to konsekwencją jest to, że takie wyróżnienie zespół powinien otrzymać w powiecie.”

 

8.4.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania Panu Anatolowi Pawłowskiemu tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego.”

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 15 głosów „za”), przy 1 głosie „przeciw” ( r. S.Kojło) i 1 głosie „wstrzymującym się” ( r. M.Kulbacki).

 

 

Uchwała Nr XXI/161/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie nadania Panu Anatolowi Pawłowskiemu tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”.

( strona ........)

 

8.5.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania Panu Sławomirowi Smyk tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego.”

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 16 głosów „za”), przy 1 głosie „przeciw” ( r. S.Kojło).

 

 

Uchwała Nr XXI/162/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie nadania Panu Sławomirowi Smyk tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”.

( strona ........)

 

 

8.6.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania Pani Marii Zdanowskiej tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego.”

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 16 głosów „za”), przy 1 głosie „przeciw” ( r. S.Kojło).

 

 

Uchwała Nr XXI/163/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie nadania Pani Marii Zdanowskiej tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”.

( strona ........)

 

 

8.7.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania Panu Aleksandrowi Sielickiemu tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego.”

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 14 głosów „za”), przy 1 głosie „przeciw” ( r. S.Kojło) i 2 glosach „wstrzymujących się” ( r. M.Kulbacki, r. L.J.Michalak).

 

 

Uchwała Nr XXI/164/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie nadania Panu Aleksandrowi Sielickiemu tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”.

( strona ........)

 

8.8.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania Panu Anatolowi Ochryciukowi tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego.”

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 15 głosów „za”), przy 1 głosie „przeciw” ( r. S.Kojło) i 1 glosie „wstrzymującym się” ( r. L.J.Michalak).

 

 

Uchwała Nr XXI/165/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie nadania Panu Anatolowi Ochryciukowi tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”.

( strona ........)

 

8.9.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania Panu Jakubowi Sadowskiemu tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego.”

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 14 głosów „za”), przy 2 głosach „przeciw” ( r. S.Kojło, r. L.J.Michalak) i 1 głosie „wstrzymującym się” ( r. H.Sapieszko).

 

 

Uchwała Nr XXI/166/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie nadania Panu Jakubowi Sadowskiemu tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”.

( strona ........)

 

 

8.10.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania Panu Jarosławowi Kot tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego.”

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 15 głosów „za”), przy 1 głosie „przeciw” ( r. S.Kojło) i 1 głosie „wstrzymującym się” ( r. A.Szwarc).

 

 

Uchwała Nr XXI/167/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie nadania Panu Jarosławowi Kot tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”.

( strona ........)

 

8.11.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania Zespołowi „Echo Puszczy” tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego.”

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 16 głosów „za”), przy 1 głosie „przeciw” ( r. S.Kojło).

 

 

Uchwała Nr XXI/168/13

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie nadania Zespołowi „Echo Puszczy” tytułu „Zasłużony dla Powiatu Hajnowskiego”.

( strona ........)

 

Do punktu 9-go:

 

Przewodniczący Rady Mikołaj Michaluk: „ Kolejna sprawa to jest informacja w zakresie zimowego utrzymania dróg na terenie gminy Narewka w kontekście skargi radnych Rady Gminy Narewka. Była skarga, było sprostowanie. Panie Przewodniczący, jak na dzisiaj ta sprawa wygląda?”

Przewodniczący Rady Gminy Narewka Mieczysław Gryc: „Szanowny Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Wysoka Rado. To było takie małe nieporozumienie i niedopatrzenie z tą skargą. Zaskoczyła zima wszystkich, zaskoczyła też i radnych naszej gminy i stąd ta skarga została sporządzona. Był dzień kiedy autobusy szkolne ugrzęzły w zaspach i to był taki odruch jednego z radnych, który to napisał, a my nie czytając tego praktycznie, podpisaliśmy. Również na sesji Rady Gminy, poza tym jednym radnym, oświadczyli, że wycofujemy tę skargę, bo ona nie ma nic wspólnego z rzeczywistością i prawdą. Na posiedzeniu Komisji z Panią kierownik Zarządu Dróg Powiatowych wyjaśniliśmy wiele rzeczy spornych i Rada Gminy jest na stanowisku, że tej skargi nie ma.”

Przewodniczący Rady Mikołaj Michaluk: Dodatkowo informuję, że Pani kierownik Zarządu Dróg Powiatowych złożyła informację w zakresie zimowego utrzymania dróg na terenie gminy Narewka w kontekście tej skargi. Tu dość obszernie zostało przedstawione, jakie działania zostały podjęte w związku z tym. Nadal mnie nurtuje taka sprawa, że oczywiście tutaj zostało to umotywowane, że taka sytuacja zaistniała, że były duże opady, duże zamiecie, ale taka sytuacja jeszcze może się wydarzyć tej zimy i może się wydarzyć w przyszłości. Ja nadal stoję na stanowisku takim i prosiłbym, żeby Pani kierownik w tej sprawie się wypowiedziała, co należy poczynić, jak współpracować z samorządami gminnymi, aby przy ich pomocy dokonywać odśnieżania w tych trudnych momentach. To nie trwa długo, to trwa do 3-4 dni. Z takimi skargami będziemy się spotykać ciągle, dlatego, że zmieniła się mentalność ludzi. Ludzie są obecnie zmotoryzowani, ludzie chcą jechać i oni nie będą chcieli czekać, dzień, czy dwa zanim będzie przejezdna droga tylko będą monitować i będą pisać. Żeby do takich spraw nie dochodziło, czy nie warto byłoby nawiązać ścisłego kontaktu z gminami, aby przy pomocy gmin to odśnieżanie poszło sprawniej.”

Radny Lech Jan Michalak: „ Ja też mam pretensję do Powiatowego Zarządu Dróg, bo żaden chodnik na terenie miasta, należący do powiatu nie jest odśnieżany. Przykład, to główna ulica Batorego. Członek zarządu pisał pismo, czyj to jest plac i powstała taka sytuacja, że Pani kierownik odpisała, że ona nie będzie sprzątać. Ja się nie dziwię, że na Lipowej z ludźmi tam nikt się nie chce droczyć, że właściciele, do których posesji dotykają chodniki, jedni sprzątają, a drudzy nie, nawet nie chce w to Policja wchodzić. Mam takie zdarzenia, że w mieście też są takie chodniki, że właściciel mówi, że on płaci podatki i Policja też nie chce reagować. Są w mieście chodniki powiatowe, bo tak wynika z przepisów i powiat tego nie odśnieża. Dobrze byłoby, żeby się tym zająć.”

Radny Jan Adamczuk: „ A ilu tam was radnych jest w Narewce?”

Przewodniczący Rady Gminy Narewka Mieczysław Gryc: „15 radnych.”

Radny Jan Adamczuk: „To tylko Pana podpisu tu zabrakło?”

Przewodniczący Rady Gminy Narewka Mieczysław Gryc: „Nie, mój jest. Wtedy nie było jednego radnego na sesji.”

Radny Jan Adamczuk: „Pan wiedział o tym pisaniu?”

Przewodniczący Rady Gminy Narewka Mieczysław Gryc: „O skardze, że to skarga odnośnie nieodświeżenia naszych dróg powiatowych znajdujących się na terenie gminy Narewka. Były wtedy silne opady śniegu; w poniedziałek autokary nawet nie dowiozły dzieci i w związku z tym pisaliśmy tę skargę. To miało być do Zarządu Dróg Powiatowych. To było bardzo szybko, w czasie obrad przeszła skarga. Zdarzają się różne rzeczy, błędy się popełnia, ale jeżeli z tych błędów wyciągamy wnioski i potrafimy przyznać się do błędu i naprawić go, to myślę, ze jest lepiej, niż tkwić dalej w błędzie i udawać, że jest wszystko w porządku. Stwierdziłem, że ta skarga była nie na miejscu.”

Radny Jan Adamczuk: „Życzę Panu, aby więcej tego nie było. Tu w informacji od Pani kierownik jest napisane, że codziennie te samochody jeździły i tam, u was, nie było najgorzej.”

Przewodniczący Rady Gminy Narewka Mieczysław Gryc: „Z tego, co wiem, to na naszej gminie jest najwięcej dróg powiatowych i najdalej oddalonych od Hajnówki i rozumiemy, że żeby do tych naszych dróg dojechać, to jest bardzo daleko i dlatego czas, który jest potrzebny do odśnieżania musi być o wiele dłuższy, bądź, tak, jak rozmawialiśmy z Panią kierownik u nas w gminie, że można byłoby wynająć sprzęt, który byłby cały czas w Narewce i odśnieżał te drogi. On stałby w Narewce i mógłby szybko dostać się na koniec gminy. Nie ma problemu, żeby Zarząd Dróg Powiatowych nawet podpisał umowę na odśnieżanie wspólnie z gminą. Można część środków przeznaczyć i część dróg odśnieżać powiatowych, które są oddalone, a z drugiej strony Zarząd Dróg Powiatowych może odśnieżać część naszych.”

Kierownik Zarządu Dróg Powiatowych Krystyna Miszczuk: „ Ja chciałam Państwa wszystkich zapewnić, że naprawdę podchodzimy do odśnieżania dróg z należytą powagą i odpowiedzialnością. Niemniej jednak, w miesiącu listopadzie 2012r. był ogłoszony przetarg nieograniczony na wynajęcie sprzętu do zimowego utrzymania dróg. Całość sprzętu, oprócz sprzętu zaproponowanego przez firmę MAKSBUD został zatrudniony do zimowego utrzymania dróg. To, co się działo w miesiącu grudniu ( 16,17), Państwo sami wiecie, że tak, jak z tego zestawienia wynikało, to zamiecie powodowały paraliż na drogach nie tylko gminnych i powiatowych, ale także wojewódzkich i krajowych. W kontekście pytania dotyczącego współpracy z poszczególnymi gminami, to ja jestem otwarta na jakieś propozycje. Z pewnością tu przy uchwalaniu budżetu była tu mowa o oszczędnościach. Chciałam Państwu radnym powiedzieć ile kosztowało zimowe utrzymanie dróg w okresie zimy 2012 do dnia 27 stycznia 2013r. Koszt paliwa, sprzętu będącego w dyspozycji Zarządu na 2012r. był 64.711,32 zł. Opłata za sprzęt wynajęty, on pracował w dniach od 16 do 20, pracowało 11 jednostek, takich, jak równiarki, koparko – ładowarki, czyli tzw. sprzęt ciężki i za ten sprzęt zapłaciliśmy ogółem za 2012r. 21.551,24 zł. W 2013r. koszt paliwa naszym sprzętem kosztował 42.033,48 zł. Dwie jednostki dodatkowo pomagały nam odśnieżać i w styczniu zapłaciliśmy za sprzęt wynajęty 2.492.51 zł. Jak wynika z kalkulacji i obserwacji, to najtaniej jest wykonywać odśnieżanie sprzętem będącym w posiadaniu Zarządu Dróg, ale nasz Zarząd nie posiada sprzętu ciężkiego. Ogółem koszty zimowego utrzymania do 27 stycznia 2013r. wyniosły 131.788,55 zł. Ten koszt większy jest za miesiąc grudzień z uwagi za zawieje i zamiecie śnieżne. Nie zdarzy się tak, że do jednej gminy jeden sprzęt do odśnieżania będzie przypisany. Doświadczenie mówi, że sprzęt gminny też nie radzi sobie z utrzymaniem dróg. Jeśli gmina będzie zainteresowana i te warunki zostaną w miarę wypracowane takie, że nie będą bardzo przewyższały kosztów, które byłyby na zimowe utrzymanie, to jestem otwarta na ta propozycję.

Odśnieżaliśmy ręcznie chodniki na ulicy Batorego i nie wiem, dlaczego Pan takich informacji, Panie radny nie ma.”

Radny Lech Jan Michalak: „ Dlatego, że chodzę tą ulicą i widzę , jak jest.”

Kierownik Zarządu Dróg Powiatowych Krystyna Miszczuk: „Utrzymanie chodników zimą reguluje ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach i zgodnie z posiadanymi materiałami geodezyjnymi na ulicę Batorego, pracownicy Zarządu Dróg odśnieżali chodniki ręcznie. Chodnik od drogi wojewódzkiej aż do ulicy 11 Listopada był odśnieżany. Nawet wywoziliśmy z ulicy Lipowej śnieg. Jeżeli chodnik przylega bezpośrednio do nieruchomości, to obowiązek odśnieżania chodnika należą do właściciela nieruchomości, a w przypadku kiedy budownictwo jest wielorodzinne, to odśnieża zarządca.”

Radny Lech Jan Michalak: „Wszystko gra Pani kierownik, tylko proszę mi wytłumaczyć, dlaczego firma Pana radnego Łapińskiego pytała tez na temat tego chodnika. Kłótnie i telefony były, dlaczego jest chodnik nieodśnieżony. Wasze działki nie zostały odśnieżone i albo Urząd Miasta je odśnieżał, albo firma Pana Łapińskiego je odśnieżyła. Można nawet dzisiaj popatrzeć, jak one są odśnieżone, czy pośniegowe błoto jest usunięte na waszych chodnikach.”

Radny Anatol Łapiński: „ To nie zupełnie tak, jak Pani powiedziała, że jeżeli jest już tutaj chodnik, który biegnie wzdłuż nieruchomości; oczywiście są tam nieruchomości nie tylko, które są w zarządzie zakładu, którym kieruję, ale tam są tez i prywatne posesje. Tam jest chodnik oddzielony pasem zieleni, który jest w gestii powiatu i w tym momencie chodnik w większej części powinien być utrzymywany przez Zarząd Dróg Powiatowych. To nie jest tak, że jest to chodnik, który bezpośrednio graniczy z nieruchomością miasta.”

Kierownik Zarządu Dróg Powiatowych Krystyna Miszczuk: „Ja proponuję Panie radny, że umówimy się, my dysponujemy materiałami geodezyjnymi i wyjaśnimy tę sprawę.”

Wicestarosta Hajnowski Andrzej Skiepko: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado! Przede wszystkim chcę się zwrócić do Pana Przewodniczącego Mieczysława Gryca, że odśnieżanie na terenie powiatu hajnowskiego nie preferuje żadnej z gmin. Chcę powiedzieć, że gmina Narewka czasami nawet jest lepiej odśnieżana od innych gmin. 17 stycznia br gdzie były te śnieżyce tak bardzo dokuczliwe o godz. 11 były już wszystkie drogi przejezdne, a do późnych godzin wieczornych, odśnieżone. Na terenie i gminy Hajnówka, częściowo w Czyżach i Dubiczach ta przejezdność dopiero była w środę. Biorąc pod uwagę, że bardzo dużo ludzi dojeżdża w stronę Siemianówki do pracy, to myślę, że było wskazane, żeby te środki były wtedy skierowane i jak najszybciej odśnieżone. Wszystkich traktujemy po równo. Chcę powiedzieć, że skutki tej zimy już będą skutkowały niejako na pewno mniejszymi robotami w okresie wiosny i lata, gdyż te środki zostały w dużej mierze wydane na zimowe utrzymanie.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „ ja również chciałbym się zwrócić do Pana Przewodniczącego Rady Gminy Narewka, szczególnie spodobała mi się jego wypowiedź mówiąca o tym, że zima zaskoczyła nie tylko kierowców, ale także zaskoczyła radnych. Zima zaskakuje nie tylko radnych Gminy Narewka, ale zaskakuje również nas i wielu innych ludzi. Ja rozumiem tę dyskusję na temat, kto i gdzie ma odśnieżać, a jeśli są wątpliwości to tym forum do wyjaśnienia jest bezpośrednie spotkanie Pani Krystyny, Pana Anatola i jeśli Pan radny zechce w tym uczestniczyć i ustalić, kto ma ten odcinek przy ulicy Batorego odśnieżyć. Nie jest to powód do składania interpelacji na sesji, bo również dobrze mógłbym tutaj wstać i złożyć interpelację z żądaniem, żeby została lepiej odśnieżona ulica Okopowa, bo dzisiaj wyjeżdżając z domu nabrałem w buty wody. Ja spróbuję spotkać się z burmistrzem i zaprosimy Państwa i znajdziemy w tej sprawie rozwiązanie.

Dziękuję bardzo za to stwierdzenie, bo rzeczywiście lepiej jest przyznać się do błędu, niż w nim tkwić i rozumiem, że problemu w tej chwili nie ma i skargi na Radzie Powiatu przeciwko komukolwiek, czy Zarządowi Powiatu, czy zarządowi Dróg Powiatowych rozpatrywać nie musimy.”

Przewodniczący Rady Gminy Narewka Mieczysław Gryc: „Nie ma.”

Radny Sejmiku Województwa Podlaskiego Mikołaj Janowski: Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Panie i Panowie radni! Otóż sprawiedliwości nie ma; ja dłużej śpię, bo nie mam chodnika, natomiast dla mnie jako radnego wojewódzkiego zarzucają to, że jest ścieżka rowerowa w Dubinach nieodśnieżona do Nowosad. Niektórzy nawet na forum napisali, żeby za karę, za to, że drogę wybudował, to żeby ręcznie odśnieżył i nie tylko ścieżkę rowerową, ale także posesje dla obywateli. Ja dłużej śpię, dlatego, że w Przechodach nie ma chodnika. Żeby aura dzisiaj nie była łaskawa, to byście nie dojechali na sesję, bo te opady deszczu, które były tej nocy i ten wiatr doprowadził do tego, że ten sypki śnieg przy takim wietrze spowodowałby, ze ani droga wojewódzka, ani powiatowe nie byłby przejezdne. Ja proponuję, to nie jest mój pomysł, to jest pomysł ze spotkania mieszkańców wsi Jagodniki, gdzie była Pani dyrektor, gdzie był Pan Starosta, Pan Burmistrz. Otóż przewodniczący Rady Izb Rolniczych zaproponował zakupienie jednej wielkiej dmuchawy, która reagowałaby w momentach trudnych, po opadach śniegu. Żeby kupić jedną dmuchawę w porozumieniu z gminami, powiatem, a także Zarządem Województwa Podlaskiego. Takiego ciężkiego sprzętu w powiecie hajnowskim nie ma i w razie jakiegoś nagłego kryzysu, nagłej tragedii byłby bardzo pomocny. Ta dmuchawa byłaby w użytku Zarządu Dróg powiatowych i ona w trudnych momentach rozstrzygałaby o sytuacji. Ja ze swojej strony jeżeli będzie taka wola i gminy i powiatu, to będę rozmawiał z zarządem Dróg Wojewódzkich, żeby wspólnie taka dmuchawę kupić.”

Radny Jan Adamczuk: „Ja mam pytanie do Pani Miszczuk, jaką drogą Pani wynajmuje ten prywatny sprzęt?”

Kierownik Zarządu Dróg Powiatowych Krystyna Miszczuk: „W miesiącu listopadzie został ogłoszony przetarg na wynajem sprzętu na zimowe utrzymanie dróg. Jak Państwu mówiłam, cały sprzęt został wynajęty. Sprzęt zaoferowany przez MAKSBUD, to jest samochód do odśnieżania przekraczał znacznie wartość kwoty, którą mogliśmy przeznaczyć, bo ceny kształtowały się w granicach do 250 zł brutto za godzinę, a firma MAKSBUD zaproponowała 346 zł brutto i niestety z tego sprzętu zrezygnowaliśmy. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia określała projekty umowy załączone do przetargu. Całość dokumentacji jest do wglądu w Zarządzie Dróg Powiatowych. Tak została skonstruowana umowa, że sprzęt nie jest przypisany do gminy i może pracować w innych gminach. Płacimy za efektywne godziny pracy. „

Przewodniczący Rady Mikołaj Michaluk: „ Uważam, że propozycja Pana Janowskiego przy okazji spotkania z wójtami zostanie rozważona. Wracając do odśnieżania, to uważam, że ta sprawa dotycząca rejonów odśnieżania zostanie jakoś dopięta. Bardzo bym prosił, żeby na kolejnej sesji ten problem po prostu już nie istniał.”

 

Do punktu 10-go:

 

Wicestarosta Hajnowski Andrzej Skiepko: „Jeżeli chodzi o niszczenie znaków i ich naprawę, to przekazuję tę interpelację Pani Krystynie Miszczuk – kierownik Zarządu Dróg Powiatowych, żeby to, co zostało zniszczone, zostało naprawione. Kolejna interpelacja, odśnieżanie i zbyt szybka jazda. Może przy tak szybkiej jeździe lepiej zgarnia się to błoto pośniegowe. Akurat w Czyżach te posesje są dość daleko od ulicy, ale to już bardzo techniczna sprawa i też przekazuję tę wskazówkę do Pani kierownik Zarządu Dróg Powiatowych.”

Radny Jan Adamczuk: „Nie jest tak blisko, ale niepotrzebna tak jechać szybko, bo ja wczoraj stałem z łopatą, jechał Kamazem i nawalił mi na wjazd. Nie było potrzeby, a błotem jak uwalił na bramę, to nie może tak być. To musi być ostrożnie i to się zgarnie. Żeby akurat jakiś radar był, to byłoby dobrze, bo on i szybkość za dużą miał.”

Wicestarosta Hajnowski Andrzej Skiepko: „ Jeżeli chodzi o przekazanie drogi powiatowej Olchówka – Masiewo. Przypomnę tu trochę historii. W 2011r. wpłynął do nas z urzędu Gminy Narewka wniosek o scalenie gruntów Olchówka. Rozpoczęły się wówczas procedury, które trwały przez cały 2012r., między innymi opracowano założenie do projektu scalenia gruntów wraz ze studium oddziaływania scalenia gruntów na środowisko, a w tym również prace poscaleniowe. Jeżeli chodzi o prace poscaleniowe, które będą prowadzone również jest modernizacja drogi w samej Olchówce i ze względu, że ten remont drogi będzie tam robiony, Gmina Narewka musiała przejąć drogę powiatową na drogę gminną. Procedury zakończyły się do 30 września, bo to jest obligatoryjny termin i od 1 stycznia droga stała się drogą gminną. Czeka nas jeszcze podpisanie aktu notarialnego, z tym, że z tym aktem nie musimy się spieszyć, aż do momentu prowadzenia tych prac na tej drodze gminnej. Jeżeli chodzi o odśnieżanie, to uzgodniliśmy, że w ramach dobrej, a czasami bardzo dobrej współpracy z Gminą Narewka, podobna sytuacja byłaby także i z innymi gminami, ta droga będzie również odśnieżana i posypywana. Prosiłem Panią kierownik Zarządu Dróg Powiatowych, żeby w pierwszej kolejności były odśnieżane i posypywane, a później naprawiane drogi powiatowe, ale tę drogę też będziemy w miarę możliwości robić.

Jeżeli chodzi o segregację śmieci, to przekażemy tę interpelacje do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych. To, co ja widziałem, to segregacja jest już robiona na podwórku w workach. I te worki z makulaturą są odstawiane do przodu, z butelkami do tyłu.

Jeżeli chodzi o most w Suszczy, to przekażę to Pani kierownik Zarządu Dróg Powiatowych. Wcześniej most i droga były wojewódzkie. Drogę przekazano do powiatu, natomiast na most nie ma protokołu przekazania.”

Kierownik Zarządu Dróg Powiatowych Krystyna Miszczuk: „Na etapie przekazywania odcinków dróg, obiektów mostowych, most ten został przekazany na rzecz Powiatu Białostockiego. Z dokumentów, które odszukaliśmy oraz z materiałów geodezyjnych wynika, że większa część jest po stronie powiatu hajnowskiego, a pozostała część po stronie powiatu białostockiego. W związku z powyższym wniosek radnego został przekazany według właściwości. Na dzień dzisiejszy nie ma innego protokołu zdawczego, tylko ten, którym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała go na rzecz powiatu białostockiego i innego protokołu nie ma i jeżeli będziemy się kiedyś dogadywać, to korzystniej byłoby powiatowi naszemu podpisać umowę partycypacyjną dotyczącą współfinansowania jakichkolwiek robót na tym moście. Obiekt mostowy, zgodnie z prawem budowlanym, wymaga co pięć lat dokonywania przeglądu. Roczne przeglądy takich obiektów możemy sami zrobić, ale te pięcioletnie przeglądy muszą już przeprowadzać osoby, które mają do tego odpowiednie pozwolenia. Ze swej strony zobowiązuję się, że już telefonicznie rozmawialiśmy z Zarządem Dróg Powiatowych w Białymstoku na temat naszego spotkania, na którym ta sprawa zostanie poruszona.”

Do punktu 11-go:

 

Radna Helena Sapieszko: „Mam zapytanie do Pana Starosty i do Zarządu. Kilku mieszkańców zwróciło się do mnie z zapytaniem, co jest z Kurierem Podlaskim, z wtorkową wkładką o Hajnówce, bo w styczniu się nie ukazała. Czy coś wiadomo, czy nic. Gazeta Hajnowska wychodzi pięknie, a o Kurierze nic nie słuchać.”

Pan Arkadiusz Panasiuk: „Po pierwsze, to już nie jest Kurier Podlaski, tylko Kurier Poranny, a Podlaski to jest inna bajka. Z tego co się orientuję, to ten Kurier Hajnowski we wtorki się ukazuje, ale nie ma już redakcji, bo siedziba to przy kościele była, ale już tej redakcji nie ma. Są luźni współpracownicy, a materiał, który się tam ukazuje to piszą ludzie z Białegostoku. W ostatnim numerze pojawiła się Krystyna Kościewicz i praktycznie to ona cały numer wypełniła. Kontakt z gazetą jest poprzez poszczególnych redaktorów, są tam maile i telefony.”

Przewodniczący Rady Mikołaj Michaluk: „ Wspomnę jeszcze o dystrybucji, gdyż do gminy Czeremcha od stycznia w ogóle nie dociera ta gazeta.”

Pan Arkadiusz Panasiuk: „Pytanie jest nie do mnie, tylko do Wąsikowskiego, redaktora naczelnego Kuriera Porannego, ewentualnie do wydawcy.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „ Chciałbym w imieniu Zarządu serdecznie podziękować za uchwalenie, rzutem na taśmę, budżetu powiatu hajnowskiego. Wyrażam również nadzieję, że ta nasza uchwała uzyska pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej. Zamierzamy tę uchwałę z Panią Skarbnik osobiście zawieść do Regionalnej Izby Obrachunkowej, po to, żeby udzielić od razu jakiś wyjaśnień, ale dzisiejsza dyskusja, wynik głosowania, dowodzi, że można dochodzić do pewnych porozumień, różnić się w tej dyskusji, ale najważniejsze, żebyśmy próbowali znaleźć rozwiązania, które będą prowadziły nas, może nie do sukcesu, ale do spokojnego egzystowania samorządu powiatu hajnowskiego. W trakcie swojej ostatniej wypowiedzi nie odniosłem się do apelu Pana radnego Kojło o skromną uroczystość wręczania tytułów. Zgodnie z naszym pomysłem chcemy to zrobić na uroczystej sesji Rady Powiatu w lutym i myślę, że nie będzie wielkim wykroczeniem gdy przy tej okazji będzie szampan i lampka wina.”

Radny sejmiku Województwa Podlaskiego Mikołaj Janowski: „ Po wielkich trudnościach udało się oddać drogę wojewódzką Zwodzieckie – Hajnówka. I powiem, jaki to jest przykład złej współpracy nas wszystkich tutaj, nie mówię wszystkich, ale części nas, we wspólnej sprawie, jaką jest budowa drogi. Myśmy z wicestarostą Andrzejem Skiepko sami chodziliśmy i ustalaliśmy odpływy wody na tej drodze, żeśmy przechodzili, żeby załatwić sprawę. Starostwo dostało około 130, czy 150 tys. zł za wykupione grunta przez Zarząd Wojewódzki, czyli konto Starostwa się zwiększyło. Droga Zwodzieckie – Hajnówka akurat jest złym przykładem, to dobrym przykładem jest współpraca przy pozyskaniu środków przy budowie drogi Hajnówka – Jelonka, z obwodnicą Jelonki i ścieżką rowerową do Jelonki. Chodzi tu o kwotę prawie 73 mln zł. To jest dobra współpraca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich, Pana Starosty, Wicestarosty, Burmistrza, wójta gminy Hajnówka i w szczególności wójta gminy Dubicze cerkiewne, radnego wojewódzkiego. A także, taka ciekawostka, bo gdy chodziło o wydanie opinii, to jedna firma, która wydawała opinię, to sprężyła się i gdy wpłynął wniosek od wójta gminy Dubicze Cerkiewne w piątek rano, szefostwo porozmawiało w piątek po południu i w poniedziałek była już wydana opinia. Także pracownicy tej instytucji pracowali przez sobotę i niedzielę, żeby wydać opinię, żeby tylko pozyskać środki. Dzięki naszym wspólnym staraniom został ogłoszony przetarg na budowę tej drogi. Ja dziękuję wam wszystkim, radnym, dla Pana Starosty, wszystkim urzędnikom, także Starostwa, Zarządowi Dróg i marszałkom, że doszło do tej inwestycji. Ja nie wiem, czy te 4 mld euro, które chcą nam zabrać będzie dotyczyć tych dróg wojewódzkich, bo jeżeli tak, to mamy przechlapane. Dało się przekonać ekologów mądrze, bo w pierwszej ocenie w warunkach stawianych to były szokujące warunki, gdzie były specjalne mosty dla płazów na tej drodze do Jelonki miały powstać, co groziło w ogóle wywaleniem z budżetu realizacji tej drogi. Udało się pozyskać i w budżecie są zapisane środki na remont dróg wojewódzkich, z których obiecanych jest 7 mln zł na drogę do Białowieży, ale tylko na odcinku Hajnówka – Zwierzyniec. Drugi etap remontu tej drogi będzie w następnym roku, czyli za dwa lata całość drogi będzie wyremontowana. Droga ta zostanie poszerzona, a tych 7 mln zł w początkowym okresie miało wystarczyć aż do Białowieży, ale później jak się przyjrzeliśmy dokładnie, że trzeba poszerzyć mosty, zrobić coś z mostami przy tym remoncie drogi, to okazało się, że mosty trochę nam środków zabiorą. Jest taka propozycja, aby po remoncie już, czyli za dwa lata, wystąpić z projektem budowy ścieżki rowerowej, bo obecnie jeżeli wystąpimy o budowę ścieżki rowerowej, to te pieniądze na remont nie pójdą, zostaną zablokowane przez decyzje środowiskowe. Wtedy, kiedy zostanie droga poszerzona, to za dwa lata, w trzecim roku wystąpi się z projektem o budowę ścieżki rowerowej na obecnie poszerzonym odcinku. To jest pomysł mój, Pana Kalinowskiego i dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich, wspólna dyskusja. Projekt na ścieżkę rowerową będzie polegał tylko na namalowaniu białego pasa z Hajnówki do Białowieży. Nie wiem, czy to się uda, ale taka jest propozycja. Jeżeli chodzi jeszcze o drogi, tutaj wspólne starania i Burmistrza i Starosty, wspólna deklaracja środków na drogę Zwodzieckie – Juszkowy Gród. Tam będzie robiona droga i burmistrz z Puszkowego Grodu do Bondar będzie chciał za swoje zrobić tę drogę, bo jego stać i chyba dołoży do drogi wojewódzkiej kasę. Zostanie odcinek Bondary – Zwodzieckie i tutaj wspólnie robimy wszystko, żeby powstał projekt i już na nowym unijnym rozdaniu ta droga została uwzględniona. Proszę Was tutaj o wsparcie, bo miały być wybudowane 3 mosty, jeden w Trześciance, drugi przy cmentarzu katolickim i trzeci most na Narwi przy kościele. I teraz już jest zrobiony projekt na nowy most na Narwi za kwotę 140 tys. zł. Miałem obietnicę taką, że cały ten odcinek z Trześcianki aż do kościoła, do skrzyżowania po remoncie tych 3 mostów będzie wyasfaltowany. Koszt budowy tego mostu, na który już jest projekt, to jest 25 mln zł i koszt remontu tego odcinka z Trześcianki do kościoła, a koszt wybudowania nowego mostu, koszt zrobienia obwodnicy z lat 70-tych, jest mniejszy o 10 mln zł, czyli budując nowy odcinek drogi wraz z mostem jest tańsze o około 7-10 mln zł, niż wyremontowanie starego odcinka. Szukam zwolenników wsparcia tej mojej inicjatywy. Nie wiem, jak wyjdzie z decyzją środowiskową, czy ekolodzy pozwolą, że na obszarze Natura 2000 puścić tę obwodnicę Narwi, ale chcę powiedzieć, że ta obwodnica skraca o 3 km 900 metrów drogę z Hajnówki do Białegostoku, czyli znacząco wpływa to na koszty gospodarcze. Nie trzeba wykupu tych gruntów, gdyż w latach 70-tych geodeci już wytyczyli, wywłaszczyli ten odcinek. Jest 18 metrów szerokości drogi od skrzyżowania przy CPN Martyniuka aż za rzekę w Ancutach. Wtedy, żeby nie upadła koncepcja, to most i ta droga powstałyby. Był już zrobiony w hucie na rzekę Narew w Ancutach, tylko, ze wszystko się rozwaliło i ten most poszedł w innym kierunku. Lubię walczyć także i o inne tereny i o most w Łapach, ale to nie jest ten most, który leży mi na sercu i czasami podśmiewanie się, że Janowski wymyślił coś takiego, co nie ma szans realizacji. Pamiętacie wszyscy z młodości, że kiedyś jak zajechało się na zabawę i jak chłopak patrzył na dziewczynę i spojrzał, że się podoba i tylko myślał, że się podoba i bał się, że ona odmówi i nie podszedł, to nigdy się nie dowiedział, czy ona z nim zatańczy, czy nie. I tak samo jest z tym mostem, jeśli nie spróbujemy, to nie będziemy wiedzieli. Jeżeli chodzi o remonty, to dobrze byłoby wyremontować do Krzywca dalszy odcinek drogi, ale ja się zastanawiam, czy nie lepiej zrobić to w powiecie białostockim, Nowosady – Zabłudów, a jeżeli chodzi o drogę Hjanówka – Bielsk, to zrobić to w powiecie bielskim i jeżeli chodzi o drogę Hajnówka – Siemiatycze, żeby wyremontować w powiecie siemiatyckim. Jeżeli jest 10 mln zł na remonty, 7 mln idzie tutaj i dodatkowo jeszcze robimy inne odcinki, to inni radni po prostu będą protestowali i będzie wielki zgrzyt w Zarządzie Województwa; i tak jest ciężko, a będzie jeszcze ciężej. I na koniec Panie Starosto temat budżetu i to, co Pan powiedział. Otóż wicestarosta w Jagodnikach stwierdził jest nas 46 tys. mieszkańców. Ja sprawdziłem, bo nie wierzyłem, bo zawsze mówił się, że jest nas 57 tys. lub więcej, a jest 46 tys. i to prawdopodobnie jest ilość zawyżona. Ja proszę pana redaktora i nas wszystkich, żebyśmy na temat powiatu zaczęli rozmawiać w innej kategorii, bo ja nie wchodzę w budżet, ale chodzi mi o propozycję Ministra Boniewo w sprawie łączenia gmin i także innych instytucji i powiatów poniżej 50 tys. mieszkańców. Czy w tym układzie, bo jeżeli do tego dojdzie, ja nie chciałbym i nawet nie chce wywoływać wilka z lasu, ale jeżeli by do tego doszło, czy nie należałoby tu i teraz rozmawiać po cichu i delikatnie z gminami ościennymi. Nie wiem, czy burmistrza Kazarkę da się przekonać, raczej nie; burmistrza Zabłudowa też raczej nie, Orli też raczej nie, zostają nam Milejczyce, Nurzec, mielnik. Tutaj powiem brutalnie, tam też chcą żyć i powiat siemiatycki tez będzie chciał żyć, ale czy nie warto pomyśleć, tylko niech to zostanie między nami tutaj u nas, nie wynośmy tego, rozmawiać, że w razie nowej reorganizacji powalczyć o te gminy i przyłączyć je tutaj, żeby powiat nie podlegał przeniesieniu gdzieś tam. To nie chodzi tylko o Starostę, o Zarząd, o radnych, o pracowników Starosta, ale chodzi o 13 instytucji rangi powiatowej. Mamy prokuraturę, mamy sądy, mamy policję, straż pożarną, sanepid, inspekcję budowlaną, mamy ZUS, Krus, urząd pracy, urząd skarbowy, mamy ARiMR, to mamy około 600-700 osób. Ta dyskusja została wywołana, ale myślę, że tych 46 tys. mieszkańców daje nam do myślenia. Może młodsi wezmą się do roboty i za dwa lata zwiększymy o 4 tys. osób, albo będziemy walczyć o przyłączenie innych gmin do naszego powiatu.”

Wicestarosta Hajnowski Andrzej Skiepko: „ Cieszę się Panie Mikołaju, że pomimo zamoczenia się wtedy, jak chodziliśmy po tych rowach, udało się tę nieprzyjemną sytuację załagodzić i te odpływy od drogi wojewódzkiej są takie, jak powinny być. Zresztą bardzo prosiła o to Pani dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich i myślę, że tutaj akurat spełniliśmy się. Tak, jak już mówiłem w Jagodnikach, że zgoda zawsze buduje, a wszystko co inne, rujnuje. Jeszcze wracając do słów Pana Mikołaja odnośnie przekazania nam 150 tys. zł za zajęcie naszego mienia powiatowego, to od razu przekazaliśmy te środki na dokumentację na drogę w kierunku Juszkowego Grodu w kierunku Zwodzieckiego. Również do tego przyłączyła się gmina Narewka i miasto Michałowo. Oczywiście był tam też podpis Pana Mikołaja i myślę, że to było takie ważne, natomiast szkoda, że niestety z tego nic na razie nie wyszło, ale to też dobry znak, że my jako samorządy razem byliśmy w tym momencie zgrani i chcemy tej nowej drogi i na pewno do tematu wrócimy.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „ Pan radny Mikołaj Janowski mówił tutaj o pomyśle, który rzeczywiście funkcjonuje od lat 70-tych, dotyczący budowy mostu w okolicach Ancut i obwodnicy Narwi. Ja przyznam się, że mimo, że uważam ten pomysł za pomysł bardzo dobry, to jakoś sceptycznie do tego się odnoszę, bo wydaje mi się, że jestem realistą. Pan radny wymienił kwotę 140 tys. zł n projekt mostu w Narwi, ale chyba 140 tys. zł to jakiś bardzo tani projekt i nie wiem jak się udało taki projekt zrobić, bo my mamy tutaj wstępne szacunki na projekt przejścia na ulicy Poddolnej, który ma kosztować w granicach 80 tys. zł. Być może zapytam, gdzie jest taki tani wykonawca. Mój sceptycyzm wynika też i z czego innego i obawa, że podejmując, chociaż może podejmujmy te starania, bo pomysł w ogóle jest bardzo fajny i jeżeli spojrzymy na mapę, to rzeczywiście skracamy znacznie drogę do Białegostoku, ale tez omijamy bezpiecznie całą Narew. Musimy brać pod uwagę, że ten projekt przebiega przez wrażliwy przyrodniczo obiekt, jakim jest Dolina Narwi; trudny teren przez który trzeba będzie przeprowadzić tę drogę. Wierzę w to, o czy mówi Pan radny, że cała trasa, wszystkie nieruchomości przeznaczone pod tą drogę są własnością Zarządu Dróg Wojewódzkich.”

Radny sejmiku Województwa Podlaskiego Mikołaj Janowski: „Jest jedna działka, ta duża, na zakręcie za Ancutami należąca do Agencji Nieruchomości Rolnej.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk: „Boję się tego, że w ten sposób zahamujemy budowę, która już jest przygotowana, mostu i możemy zostać w przysłowiową ręką wiadomo gdzie. To są indywidualne takie obawy, ale pomysł naprawdę jest dobry i warto próbować w tym kierunku iść.”

Radna Helena Sapieszko: „ ja nie za bardzo zrozumiałam, chodzi mi o tę drogę wojewódzką, do Białowieży. Na czym ta ścieżka będzie polegała, na białej linii? Nie za bardzo to rozumiem.”

Radny sejmiku Województwa Podlaskiego Mikołaj Janowski: „Ja nie wiem, przedyskutujemy, czy ta ścieżka jest potrzebna. Droga wojewódzka ma być obecnie poszerzona, do 7 metrów. Proszę nie protestować, kiedy z Jagodnik do Stoku będzie zrywany asfalt, bo będzie zrywany. Całość podłoża będzie wymieniana. Jeżeli udałoby się poszerzyć i tak, jak obecnie jest do cmentarza, paskiem oddzielone, to nich ta droga będzie tak samo szeroka jak jest. Ja nie wiem, czy to wyjdzie, ale taka jest koncepcja. Powiem w ten sposób, ja wiem i dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich tez wie i na razie są wydawane pozwolenia na budowę mostu przy kościele w Narwi. Chcemy zrobić tak, opinię środowiskową jeżeli uda się na tę drogę zrobić, to przy nowym projekcie drogi Nowosady – Zabłudów, czy Nowosady – Trześcianka tego odcinka, dałoby się ten projekt, który już jest zrobiony na most tam gdzie jest przenieść na ten nowy most. Bo tylko robienie obwodnicy, takie mam stwierdzenie, może jestem oszukiwany, to tego projektu nie da się przenieść, ale przy takim strategicznym projekcie, to dałoby się to przenieść. Jest tak, jak jest i ja na ten pomysł wpadłem tylko przez to, że jadąc na sesję, w Narwi była remontowana droga i jadąc obwodnicą w Narwi pomyślałem, co my robimy, budujemy nowy most, most, który kosztuje 25 mln zł, a dodatkowo jeszcze koszty tych 2 km to jest około 9 mln zł i okazuje się, że koszt obwodnicy jest o jakieś 5-6 mln zł tańsza niż budowa mostu i remont drogi od Narwi do Trześcianki. Zarząd Wojewódzki też był zaskoczony, że ta droga jest już wyznaczona i że leży to w archiwum. Nasz wspólny pracownik, geodeta, Anatol Kicel po prostu poszukał, popatrzył na mapy satelitarne, na akty własności i wynikło, że jest działka Agencji i dwóch rolników na tej drodze. Wszystko jest przygotowane.”

Przewodniczący Rady Mikołaj Michaluk: „ Na zakończenie tego punktu chciałem serdecznie podziękować Panu Mikołajowi za szeroką informację o inwestycjach na terenie powiatu. Ludzie są sceptyczni słuchając informacji z kraju, że wszędzie jest oszczędność, a jeszcze dodatkowo unia chce nam obciąć fundusze, także będziemy bardzo szczęśliwi tylko wtedy, gdy na najważniejszej inwestycji powiatu, drodze Hajnówka – Jelonka zaczną się roboty i dopiero wtedy będziemy dziękować.”

Radny sejmiku Województwa Podlaskiego Mikołaj Janowski: „Jest jedna bardzo ważna sprawa, otóż miejsca pod inwestycje. Tutaj wielkie są podziękowania dla Pana wójta z Narewki, który znalazł 23 ha, gdzie obecnie kilka tysięcy drzewek rośnie i ten teren będzie przekazany pod strefę i tutaj wspólne nasze działania, odnośnie przejścia fitosanitarnego, podstrefy w Tarnopolu, czy w Siemianówce, ta inicjatywa Burmistrza na temat podstrefy w Hajnówce i panie przewodniczący dobrze by było przekonać samorząd Kleszczel i samorząd Czeremchy o to, żeby tez tam poszukać. Jest działka na gminie Czeremcha, 3 km od przejścia granicznego gdzie należałoby wykupić parę arów, żeby udostępnić dostęp do drogi krajowej. Z tyłu jest dostęp do torów kolejowych, to jest koło nasycalni. Jest to piękne miejsce na inwestycje, na podstrefę. Także jest miejsce na podstrefę z Kleszczel do Czeremchy, z prawej strony, tam, gdzie miała powstać Ikea. Te tereny szybko znalazłyby inwestora. Inwestorzy już szukają miejsca na budowę zakładów.”

Przewodniczący Rady Mikołaj Michaluk: „Ze swej strony dziękuję Zarządowi i gratuluję przyjęcia budżetu na 2013r. Budżet zyskał uznanie większości radnych. Jednocześnie życzę, aby przyjęte poprawki na Zarządzie odnośnie poprawy tego budżetu nie były przekroczone i zostały zrealizowane, tak, jak zostały przyjęte. Życzę zrealizowania tych wszystkich poprawek łącznie z tymi dyskutowanymi obligacjami.”

 

Do punktu 12-go:

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu zamknął obrady XXI sesji Rady Powiatu Hajnowskiego dziękując radnym i gościom za aktywny udział w sesji.

 

Protokołowała Przewodniczył

Przewodniczący Rady Powiatu

Violetta Miniuk

Mikołaj Michaluk

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Violetta Miniuk Wydział Organizacyjno Administracyjny

Wytwarzający/odpowiadający: * informatyk

Data wytworzenia: 2013-02-13

Wprowadzający: * informatyk

Data wprowadzenia: 2013-02-13

Data modyfikacji: 2013-02-13

Opublikował: * informatyk

Data publikacji: 2013-02-13