Zarządzenie Nr 1/2024 w sprawie przyjęcia „Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności w Starostwie Powiatowym w Hajnówce w latach 2024 - 2025 r.”

Data wydania 2024-01-11
Tytuł Zarządzenie Nr 1/2024 w sprawie przyjęcia „Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności w Starostwie Powiatowym w Hajnówce w latach 2024 - 2025 r.”

Zarządzenie Nr 1/2024 Starosty Hajnowskiego z dnia 11 stycznia 2024 w sprawie przyjęcia „Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności w Starostwie Powiatowym w Hajnówce w latach 2024 - 2025 r.”

Na podstawie art. 34 ust. 1, art. 35 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022, poz.1526 ze zm.[1]) oraz art. 14 ust. 2 pkt 2, ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2022, poz. 2240) zarządzam, co następuje:

§1

Przyjmuje się „Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności w Starostwie Powiatowym w Hajnówce w latach 2024 – 2025”, stanowiący załącznik do niniejszego Zarządzenia.

§2

Koordynację wdrożenia „Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności w Starostwie Powiatowym w Hajnówce w latach 2024 - 2025” powierza się Koordynatorowi Dostępności w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.

§3

Nadzór nad realizacją powierza się Staroście Hajnowskiemu.

§4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. 

Starosta Hajnowski

Andrzej Skiepko

Załącznik 
do Zarządzenia Nr 1 /2024
Starosty Hajnowskiego z dnia 11 stycznia 2024

„Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności w Starostwie Powiatowym w Hajnówce w latach 2024 – 2025”

I. W zakresie dostępności cyfrowej:

  1. Zapewnienie dostępności cyfrowej elementów i funkcji strony internetowej Starostwa Powiatowego, o których mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu:
    • Publikacja treści w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Powiatu Hajnowskiego treści zgodnie z obowiązującym standardem WCAG 2.1., określonym w Załączniku do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Ostateczny termin realizacji zadania: działanie ciągłe

  1. Ocena dostępności strony internetowej Urzędu i Biuletynu Informacji Publicznej pod kątem zgodności stron z obowiązującym standardem WCAG 2.1., celem aktualizacji deklaracji dostępności.

Ostateczny termin realizacji zadania w latach 2024 – 2025: do 31 marca

  1. Podniesienie stanu wiedzy na temat dostępności poprzez udział w szkoleniach, seminariach i konferencjach zewnętrznych, w zakresie realizacji założeń Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Ostateczny termin realizacji zadania: działanie ciągłe

II. W zakresie dostępności architektonicznej:

Zapewnienie dostępności architektonicznej poprzez:

  1. Opracowanie procedur ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym w Hajnówce oraz jej rozpowszechnienie wśród pracowników

Ostateczny termin realizacji zadania: 30 czerwca 2024 r.

  1. Ocenę dostępności architektonicznej Urzędu, celem aktualizacji deklaracji dostępności.

Ostateczny termin realizacji zadania w latach 2024 - 2025: do 31 marca.

  1. Bieżącą analizę stanu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym w Hajnówce poprzez:
    • monitoring Urzędu w ww. zakresie,
    • definiowanie rozwiązań służących zapewnieniu dostępności architektonicznej w Urzędzie,
    • inicjowanie działań zmierzających do niwelowania barier architektonicznych w Urzędzie – pozyskiwanie środków zewnętrznych na zapewnienie dostępności oraz wykorzystywanie środków własnych na działania naprawcze.

Ostateczny termin realizacji zadania: działanie ciągłe

  1. Współpraca z Powiatowym Koordynatorem Dostępności, w ramach której dokona się:
    • bieżącą analizę stanu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w jednostkach budżetowych samorządu powiatu,
    • definiowanie rozwiązań służących zapewnieniu dostępności architektonicznej w jednostkach budżetowych samorządu powiatu,
    • inicjowanie działań zmierzających do niwelowania barier architektonicznych w jednostkach budżetowych samorządu powiatu poprzez pozyskiwanie środków zewnętrznych na zapewnienie dostępności.
  2. Podniesienie stanu wiedzy na temat dostępności architektonicznej poprzez udział w szkoleniach, seminariach i konferencjach zewnętrznych, w zakresie realizacji założeń Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

III. W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej:

Zapewnienie dostępności informacyjno – komunikacyjnej poprzez:

  1. Bieżącą analizę stanu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym w Hajnówce poprzez:
    • monitoring Starostwa Powiatowego w Hajnówce w ww. zakresie,
    • definiowanie rozwiązań służących zapewnieniu dostępności,
    • inicjowanie działań zmierzających do niwelowania barier komunikacyjno – informacyjnych – pozyskiwanie środków zewnętrznych na zapewnienie dostępności oraz wykorzystywanie środków własnych na działania naprawcze.

Ostateczny termin realizacji zadania: działanie ciągłe

  1. Współpraca z Powiatowym Koordynatorem Dostępności, w ramach której dokona się:
    • bieżąca analizę stanu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w jednostkach budżetowych samorządu powiatu,
    • definiowanie rozwiązań służących zapewnieniu dostępności
    • inicjowanie działań zmierzających do niwelowania barier komunikacyjno – informacyjnych – pozyskiwanie środków zewnętrznych na zapewnienie dostępności.

 Ostateczny termin realizacji zadania: działania ciągłe

  1. Podniesienie stanu wiedzy na temat dostępności komunikacyjno – informacyjnej poprzez udział w szkoleniach, seminariach i konferencjach zewnętrznych, w zakresie realizacji założeń Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

IV. Sporządzenie raportu o stanie zapewnienia dostępności

  1. Zebranie danych do raportu zbiorczego.
  2. Przedłożenie Wojewodzie Podlaskiemu Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
  3. Przekazanie do publicznej wiadomości Raportu o stanie zapewnienia dostępności ze szczególnymi potrzebami poprzez publikację na stronie BIP Starostwa Powiatowego w Hajnówce

Ostateczny termin realizacji zadania: 31 marca 2025 r.

V. Osoba odpowiedzialna za wdrażanie i prawidłową realizację założeń planu:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami koordynacja wdrożenia „Planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami” należy do Koordynatora Dostępności.

 

 

[1] Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023, poz. 572.

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko

Data wytworzenia: 2024-01-17

Wprowadzający: Katarzyna Miszczuk

Data modyfikacji: 2024-01-17

Opublikował: Katarzyna Miszczuk

Data publikacji: 2024-01-17