Protokół Nr XVI/12 z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego w dniu 28 czerwca 2012 r.

OA.0002.16.2012

Protokół Nr XVI/12

z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego

w dniu 28 czerwca 2012 r.

w sali konferencyjnej

Starostwa Powiatowego w Hajnówce, ul. A.Zina 1 ( sala nr 12)

( początek sesji - godz. 13:00, koniec tego samego dnia - godz. 14:22)


Do punktu 1-go:


Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Powiatu Hajnowskiego Pan Mikołaj Michaluk.

Pan Przewodniczący powitał przybyłych na sesję gości w osobach:

  • Mikołaj Janowski – radny sejmiku województwa podlaskiego;

  • Grzegorz Tomaszuk – dyrektor SP ZOZ;

  • Paweł Szymaniuk – kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie;

  • Zenaida Kiendyś – dyrektor Powiatowego Ośrodka Wsparcia;

  • Michał Bajko – kierownik Warsztatów Terapii Zajęciowej;

  • Mikołaj Golonko – dyrektor Domu Pomocy Społecznej;

  • Andrzej Koszelewski – Stowarzyszenie „Uśmiech Dziecka”.

( lista osób zaproszonych na sesję str...97..., zał. nr …3…. ).




Na podstawie listy obecności ( lista obecności str..98....., zał. nr …4…. ) Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach udział bierze 16 radnych ( radny Lech Jan Michalak był nieobecny), co stanowi kworum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.



Do punktu 2-go:


Przewodniczący Rady przypomniał, że porządek obrad wszyscy radni otrzymali. Przewodniczący Rady zapytał, czy będą pytania związane z porządkiem obrad.

 

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Rady poddał porządek obrad sesji pod głosowanie. Przedstawiony porządek obrad XVI sesji Rady Powiatu został przez radnych przyjęty jednogłośnie ( 15 głosów „za”).

Porządek obrad brzmi:

  1. Otwarcie XVI sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z XIV i XV sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

  4. Informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym.

  5. Interpelacje i zapytania radnych.

  6. Sprawozdanie z realizacji budżetu powiatu za 2011r.:

- podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu za 2010r.;

- podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium.

  1. Informacja o wykonaniu w 2011 roku planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Hajnówce:

- podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2011 oraz sposobu pokrycia straty za rok 2011 SP ZOZ w Hajnówce.

  1. Informacja o realizacji zadań powiatowych wynikających z ustawy o pomocy społecznej z uwzględnieniem działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Domu Pomocy Społecznej, Domu Dziecka, Powiatowego Ośrodka Wsparcia i Warsztatów Terapii Zajęciowej.

  2. Powzięcie uchwał w sprawie:

    1. zmian w budżecie na 2012r.;

    2. Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej w Powiecie Hajnowskim na lata 2012-2014;

    3. określenia zasad oddania w dzierżawę, najem, użytkowanie lub użyczenie aktywów trwałych SP ZOZ w Hajnówce.

  1. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

  2. Wolne wnioski.

  3. Zamknięcie obrad XVI sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.


 

Do punktu 3 – go:


Do protokołu z XIV i XV sesji Rady Powiatu radni nie zgłosili uwag. Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XIV i XV sesji Rady Powiatu. Protokół został przyjęty jednogłośnie ( 16 głosów „za”).



Do punktu 4 – go:

Przewodniczący Rady Powiatu oznajmił, że wszyscy radni otrzymali pisemną informację o pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym ( str....95...., zał. nr …2...) i zapytał radnych, czy będą uwagi bądź pytania w związku z przedłożoną informacją.

Starosta Hajnowski Pan Włodzimierz Pietroczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Odbyły się jeszcze dwa posiedzenia Zarządu 21 czerwca 2012r., które było poświęcone wyłączenie powołaniu Komisji Konkursowej do rozstrzygnięcia konkursu na stanowisko dyrektora Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Hajnówce i w dniu dzisiejszym też odbyło się posiedzenie, na którym Zarząd przyjął zmiany w budżecie na 2012r. Ponadto Zarząd przyjął jeszcze dwie uchwały, jedną dotyczącą zaliczenia dróg na terenie gminy Dubicze Cerkiewne do dróg gminnych i uchwałę o zmianie uchwały, w której był pomylony nr drogi. Zarząd przyjął także skonsolidowany bilans Powiatu Hajnowskiego za 2011r. i dokonał wyboru oferty banku do obsługi i udzielenia kredytu na 2012. Były dwie oferty i najlepszą ofertę złożył Bank Spółdzielczy w Hajnówce i Zarząd postanowił ten bank wybrać do realizacji naszego kredytu.”


Przewodniczący Rady zapytał, czy będą jeszcze pytania w związku z przedstawioną informacją.

W związku z brakiem innych uwag i pytań Pan Przewodniczący stwierdził, że informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym została przyjęta przez Radę Powiatu.



Do punktu 5-go:


W powyższym punkcie zostały zgłoszone następujące interpelacje:


  1. Radny Mirosław Kulbacki - „Moja sprawa skierowana jest do Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Wędkarskiego w Białymstoku i dotyczy rybostanu w zbiorniku wodnym Siemianówka, a mianowicie choroby ryb. Prawdopodobnie sprawcą choroby ryb jest bakteria o nazwie łacińskiej Aeromonas Hydrophila. Jest to bakteria, która obecnie jest badana w Instytucie Weterynaryjnym w Puławach. Niebawem na pewno ukażą się wyniki badań i będzie powiadomiony Zarząd Okręgowy PZW i dlatego chciałbym, aby Związek Wędkarski poinformował nie tylko nas samorządowców, ale także i wędkarzy o zaistniałych przypadkach chorobowych. Cała rzesza wędkarzy z naszego regionu i z całej Polski przyjeżdżają do nas i łowią ryby, potem je konsumują, a niewiadomo, czy te ryby zarażone nie są szkodliwe dla zdrowia. Funkcjonuje tez Państwowe Gospodarstwo Rybackie w Bachurach i oni też odławiają ryby, które za pośrednictwem sklepów trafiają na nasze stoły. Sprawa jest poważna i trzeba wyjaśnić czy to zagraża naszemu zdrowiu.”

  2. Radna Helena Sapieszko – Ja chciałam wrócić do mojej interpelacji z XV sesji. Prosiłam wtedy o zlikwidowanie tych linii ciągłych i tej siateczki na zjeździe do myjni i do stacji paliw na ul. 3 Maja. W związku z tym otrzymałam różne pisma; jedno od Starosty, że przekazano sprawę do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, a wczoraj dostałam pismo z Zarządu Dróg Wojewódzkich, że przekazano pismo do Urzędu Marszałkowskiego. W końcu bardzo bym prosiła o załatwienie tej sprawy, bo tam dużo ludzi płaci mandaty, gdyż jadąc od miasta nie mogą zjechać do myjni i stacji paliw. W końcu nie wiem, kto jest od tych dróg wojewódzkich, proszę mnie poinformować.”

Do punktu 6-go:


W powyższym punkcie radni przeszli do omówienia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu za 2011r.

Przewodniczący Rady zapytał, czy będą pytania w związku z przedłożonym przez Zarząd Powiatu sprawozdaniem.

Radni pytań i uwag nie zgłosili.

Przewodniczący Rady zwrócił się do Starosty Hajnowskiego Pana Włodzimierza Pietroczuka o przedstawienie sprawozdania z realizacji budżetu za 2011r.

Starosta Hajnowski Pan Włodzimierz Pietroczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Sprawozdanie z wykonania budżetu za ubiegły 2011 rok jest odbiciem decyzji budżetowych jakie Rada Powiatu i Zarząd Powiatu podejmowały w ramach swoich upoważnień ustawowych, czyli wynikających z uchwał Rady Powiatu w ciągu całego ubiegłego roku. Sprawozdanie jest swoistą oceną naszej wspólnej pracy i podstawą do oceny przez Radę Powiatu pracy Zarządu Powiatu wyrażanej w formie absolutorium. Kolka komentarzy do sprawozdania. Warto odnotować, że wykonanie dochodów nastąpiło w 95% w stosunku do planowanych na początku roku, zaś wykonanie wydatków w 92%. Główny powód to jest brak finansowania projektów unijnych, które zakładaliśmy, ze będą realizowane w 2011r. To jest znany radnym projekt Platforma Współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju Regionu Puszczy Białowieskiej, który do dzisiaj jest w ocenie merytorycznej i projekt dotyczący wykluczenia cyfrowego, który już w roku bieżącym jest realizowany. Struktura dochodów i wydatków od lat jest podobna. Warto jednak podkreślić, że wydatki majątkowe wyniosły prawie 5,5 mln zł, to jest 13,5% ogółu wydatków, w tym ponad 3,2 mln zł to inwestycje drogowe. Z programów zewnętrznych, szczególnie z programów unijnych pozyskano kwotę prawie 800 tys. zł. Najważniejszą informacją płynącą z tego sprawozdania jest to, że udało się zmniejszyć planowany deficyt, planowany prawie na 3,3 mln zł do kwoty 1,5 mln zł., czyli o ponad połowę. Utrzymano, co wcale nie było zadaniem łatwym, równowagę między dochodami i wydatkami bieżącymi. Warto również odnotować, że jednostki powiatowe, jak Powiatowy Urząd Pracy i Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie dysponowały również środkami pozabudżetowymi. Z Funduszu Pracy była to kwota ponad 5,5 mln zł, z PFRON ponad 800 tys. zł. Sprawozdanie z wykonania budżetu analizowała Komisja Rewizyjna, która pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie. Problemem pozostaje nadal zadłużenie budżetu, które po zamknięciu bilansu 2011r. wynosi około 47% i gdyby przyjmować tylko stare wskaźniki, to jest jeszcze zapas jeżeli chodzi o 60% próg zadłużenia, ale gdyby przyjmować nowe wskaźniki, to może okazać się to trudne. Fakt, że chociażby to zadłużenie jest na poziomie, które jeszcze pozytywnie oceniają banki, jest fakt, że pozytywnie został rozstrzygnięty przetarg na udzielenie kredytu w tym roku. Skutki tego zadłużenia staraliśmy się w różny sposób łagodzić w ciągu roku budżetowego, ale pewne jest, że będziemy je odczuwać również w bieżącym roku i w latach następnych. Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała zarówno same sprawozdanie, jak i wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi. Te wszystkie informacje upoważniają mnie do złożenia wniosku do Wysokiej Rady o udzielenie absolutorium w trakcie dzisiejszej sesji.”

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stefan Kuczyński odczytał opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie rocznego sprawozdania finansowego za 2011r. ( zał. nr…….., str……..) i sprawozdania z realizacji budżetu powiatu za 2011r. ( zał. nr…….., str……..).


Przewodniczący Rady Pan Mikołaj Michaluk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Przedstawię jeszcze uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 13 kwietnia 2012r.
( zał. nr…….., str……..) , gdzie w konkluzji pisze się tak: zaopiniować pozytywnie przedłożone przez Zarząd Powiatu Hajnowskiego sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2011r.”


W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu za 2011r., Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu za 2011r. pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).


    1. Uchwała Nr XVI/122/12

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 28 czerwca 2012r.


w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu za 2011r.


( strona ...14......)

Przewodniczący Rady Pan Mikołaj Michaluk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Następna uchwała, to uchwała w sprawie udzielenia absolutorium. Wniosek Komisji Rewizyjnej ( zał. nr……, str………) w tej sprawie jest następujący: Na podstawie art. 16 ust.3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym oraz art. 270 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych Komisja Rewizyjna po uprzednim rozpatrzeniu i pozytywnym zaopiniowaniu rocznego sprawozdania finansowego za 2011r., sprawozdania z realizacji budżetu powiatu za 2011r. wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Hajnowskiego sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za 2011r., informacji o stanie mienia komunalnego zgłasza wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Hajnowskiego.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy będą uwagi bądź pytania.

Radni pytań i uwag nie zgłosili.


W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).


    1. Uchwała Nr XVI/121/12

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 28 czerwca 2012 r.


w sprawie udzielenia absolutorium.


( strona ....15.....)

Przewodniczący Rady Pan Mikołaj Michaluk pogratulował Panu Staroście i Zarządowi Powiatu uzyskania absolutorium i wysokiego poparcia Rady Powiatu co było widoczne w wyniku głosowania.

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Chciałbym w imieniu Zarządu Powiatu bardzo serdecznie podziękować za tą jednomyślność, która dla mnie osobiście jest pewnym zaskoczeniem. Dziękuję bardzo i jeśli rzeczywiście jest to akceptacja dla prowadzonej przez nas polityki finansowej w powiecie to tylko dopinguje nas do kontynuacji i do działań. Chcę tylko przy tej okazji prosić całą Radę o pomoc przy realizacji pewnych przedsięwzięć, które będą stabilizowały nasz budżet w przyszłości.”


Do punktu 7-go:


Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali informację o wykonaniu w 2011 roku planu finansowego SP ZOZ w Hajnówce.

Przewodniczący Rady zapytał, czy radni mają pytania odnośnie informacji zawartych w przedłożonym materiale.

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Straty chyba tam są jakieś i czym one zostaną pokryte?”

Dyrektor SP ZOZ Grzegorz Tomaszuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Strata wynosi 142 tys. zł i zostanie ona pokryta przez Fundusz Zakładowy.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Dobrze, że są pieniądze. A czy to jest tajemnicą, czy nie, czy jeszcze zostają z Funduszu jakieś pieniądze. Ja chcę podziękować, że Pan tam troszkę na czarną godzinę odkłada.”

Dyrektor SP ZOZ Grzegorz Tomaszuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Mam nadzieję, że nie będzie czarnej godziny. Ta strata wynosi 141 tys. zł. i ona będzie pokryta z Funduszu Zakładu. Jeżeli chodzi o Fundusz Zakładu, to w poprzednich latach jak były zyski, to odkładało się na Fundusz Zakładu i nazbieraliśmy około 5 mln zł., wiec mamy z czego pokrywać te straty. Ta strata nie wpływa na sytuację płatniczą zakładu, dlatego, że koszt samej amortyzacji wynosi ponad 2 mln zł, a na pokrycie tych kosztów nie potrzebne są pieniądze, one muszą być tylko zaksięgowane. Chcę powiedzieć, że została znowelizowana ustawa o lecznictwie, która wchodzi w życie od 1 lipca i w związku z tym szpitale, które będą miały straty będą zmuszone do przekształcenia się w spółkę prawa handlowego, gdy organ stanowiący, czyli w naszym przypadku Rada Powiatu nie pokryje tej straty. Ustawa zmieniła się w ten sposób, że amortyzacja raz wliczana jest w koszty, a drugi raz w przychody, czyli gdyby taka sytuacja była w roku ubiegłym to w naszym przypadku byłby taki papierowy zysk około 2 mln zł. Chodzi o to, że szpitale, które inwestują dużo, mają dużo środków trwałych i muszą robić odpisy amortyzacyjne i w związku z tym wychodzi strata.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „To wynika z tego, że dla naszego szpitala nie grozi spółka?”

Dyrektor SP ZOZ Grzegorz Tomaszuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Na dzień dzisiejszy powiedziałbym, że nie. Sytuacja płatnicza jest dobra, faktury płacimy na bieżąco i nie ma żadnych zobowiązań wymagalnych, czyli takich, których termin płatności określonych na fakturach minął.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „To bardzo dobrze, bo ta spółka to nas za bardzo nie cieszy.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy będą uwagi bądź pytania.


W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2011 oraz sposobu pokrycia straty za rok 2011 SP ZOZ w Hajnówce pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).


    1. Uchwała Nr XVI/125/12

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 28 czerwca 2012 r.


w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2011 oraz sposobu pokrycia straty za rok 2011 SP ZOZ w Hajnówce


( strona ....16.....)



Do punktu 8-go:

Przewodniczący Rady powiedział, że wszyscy radni otrzymali informację o realizacji zdań powiatowych wynikających z ustawy o pomocy społecznej z uwzględnieniem działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Domu Pomocy Społecznej, Domu Dziecka, Powiatowego Ośrodka Wsparcia i Warsztatów Terapii Zajęciowej ( zał. nr …1…, str……39-94………).

Przewodniczący Rady zapytał, czy radni mają pytania odnośnie informacji zawartych w przedłożonym materiale.

Pani Zenaida Kiendyś – dyrektor Powiatowego Ośrodka Wsparcia zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ W sposób bardzo treściwy zawarłam wszystkie informacje w sprawozdaniu. Nasz ośrodek wykonuje dużo zadań związanych z osobami z zaburzeniami psychicznymi. Jak już wspomniałam na posiedzeniu Komisji Spraw Społecznych w tym roku mieliśmy kompleksową kontrolę naszego ośrodka i w ramach zaleceń pokontrolnych musimy zainstalować windę. Jeżeli winda nie zostanie zainstalowana to zostanie nam cofnięte pozwolenie na prowadzenie tego ośrodka. Zwracam się z prośbą do radnych o zabezpieczenie środków na zakup i zainstalowanie windy. Taką znamienną rzeczą w tym roku, która wiąże się z naszym ośrodkiem było zorganizowanie Marszu Równości, który został zorganizowany w ramach obchodów Dnia Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych. W organizacje tego Marszu włączyły się wszystkie organizacje pozarządowe z terenu naszego powiatu. Chciałabym przypomnieć, ze nasz ośrodek jest ośrodkiem typu A i B, czyli w naszym ośrodku są osoby psychicznie chore i osoby z niepełnosprawnością intelektualną i w stosunku do obu grup są prowadzone odrębne programy i odrębne plany zajęć i są one zatwierdzone przez Wojewodę Podlaskiego.”

Dyrektor Domu Pomocy Społecznej Mikołaj Golonko zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Dzięki pomocy Starostwa, które w pod koniec ubiegłego roku dało nam pieniądze, z trudem zmieściliśmy się w naszym budżecie. Część płatności poprzesuwaliśmy na ten rok. U nas strat nie może być, tak, jak w SP ZOZ, natomiast nie zabrakłoby pieniędzy, gdyby nie dochody budżetowe, które poza tą odpłatnością od mieszkańców, to pobieramy jeszcze z innych źródeł, np. od Wojewody i PFRONu. W ubiegłym Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie otrzymały mniej pieniędzy z PFRON i mniej turnusów rehabilitacyjnych przez to się odbyło i w związku z tym były mniejsze wpływy. Ponadto wykonujemy tez zabiegi rehabilitacyjne dla mieszkańców Gminy Białowieża, świadczymy usługi stołówkowe. Z tych dodatkowych środków pracownicy nie są dodatkowo wynagradzani i oni w ramach umowy o pracę robią wszystkie te rzeczy. W Domu Pomocy podwyżek nie mieliśmy już od 3 lat, jeżeli są podwyżki to te związane z minimalną płacą. W tej chwili pielęgniarki, które miały największe wynagrodzenie już teraz doganiane są przez opiekunki i pokojowe dlatego, że z roku na rok rośnie płaca minimalna. W tym roku może z oszczędności z tytułu zwolnień, czy macierzyńskiego, to może pod koniec roku będzie można uregulować te sprawy i po parę złotych do pensji dodać, ale obawiam się, że jeżeli to zrobię, to na koniec roku może mi zabraknąć pieniędzy na żywność, na olej, bo wiadomo jaki jest w tej chwili koszt oleju. Największą bolączka jest to, że w tej chwili mamy 8 wolnych miejsc. Ośrodki Pomocy Społecznej nie kierują do Domu Pomocy. I to nie dotyczy tylko naszego powiatu, tak samo jest w całym kraju. W tej chwili jest ponad 700 wolnych miejsc w domach pomocy społecznej w całej Polsce. Jeżeli chodzi o pracę, to my mamy większość osób starszych. Ze względu na ciężką sytuację finansową bierzemy także osoby z zaburzeniami intelektualnymi, nie mówiąc już o osobach, które piją inaczej. Takie osoby ośrodki chętnie kierują, żeby się ze swego terenu ich pozbyć. W tej chwili skierowaliśmy parę osób do Gminnej Komisji Przeciwalkoholowej, ale nie wiem, czy to pomoże. Bolączką nasza jest przede wszystkim stara kuchnia. Jesienią mieliśmy kontrolę z Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Białymstoku i oni zagrozili, że zamkną nam kuchnię. Mamy projekt modernizacji, mamy pozwolenie na budowę, ale nie mamy środków na tę inwestycję. Na modernizację kompleksową potrzeba około 500 tys. zł. Mimo tych kłopotów staramy się w jakiś sposób funkcjonować. Nasz nowy budynek ma już 7 lat i od samego początku, mimo, że był na gwarancji, to sypią się nam od dołu balkony. Najpierw firma, która to robiła, to poprawiała te balkony, a potem my sami już je poprawialiśmy. Postanowiliśmy już nie malować tych balkonów, tylko podbijamy od dołu materiałem podobnym do saidingu. Zrobiliśmy dwa balkony i zobaczymy jak ten materiał przetrwa zimę.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Jaki jest koszt miesięczny jednej osoby?”

Dyrektor Domu Pomocy Społecznej Mikołaj Golonko zabierając głos, powiedział, cytuję: „W tym roku jest to kwota 2813 zł. i została ona zmniejszona w stosunku do kwoty z ubiegłego roku o 100 zł z uwagi na to, że w ubiegłym roku było więcej mieszkańców. Tej kwoty nie liczy się na ilość miejsc, tylko na rzeczywistą ilość mieszkających w Domu Pomocy mieszkańców. Jeżeli przychodzi rodzina do ośrodka pomocy społecznej i chce umieścić ojca, dziadka w domu pomocy, wiec pytanie jest czy ma emerytury 3000 zł, bo tyle dom pomocy w Białowieży chce. Mieszkaniec w naszym domu płaci 70% swojego świadczenia jak emerytury, renty, czy zasiłku. W dalszej kolejności ośrodek pomocy powinien zbadać sytuację rodziny, czyli osób zobowiązanych do płacenia. Do pobytu mieszkańca może dopłacać wójt, burmistrz, prezydent, ale wiadomo co jest ważniejsze, drogi, czy coś innego, bo mieszkańcy jak pójdą z danej gminy, czy z danego miasta to oni już nie będą głosować na danego wójta.”

Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej Michał Bajko zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Ja jestem w lepszej sytuacji finansowej niż moi przedmówcy. Nie mogę narzekać, nam po prostu wystarcza pieniędzy. Jeżeli chodzi o ogrzewanie to my korzystamy z kotłowni „Samarytanina” i od 7 lat ksiądz Niegierewicz jeszcze nam nawet o złotówkę nie podwyższył za ogrzewanie. Jeśli chodzi o uczestników, to mamy teraz komplet i są już przymiarki, żeby powiększyć ilość miejsc, bo od pewnego czasu jest już większe zainteresowanie. Jedna nasza bolączka, to narzekają pracownicy i instruktorzy, że za mało zarabiają. To jest prawda, gdyż my nie możemy przekroczyć 70% tych pieniędzy, które otrzymujemy i te zarobki nie są takie wysokie, a wręcz skromne w niektórych przypadkach. Reszta pieniędzy przeznaczona jest na utrzymanie warsztatów, min. na zakup materiałów do terapii. Mamy teraz 30 osób, czyli komplet. Są to osoby pełnoletnie, najstarsza osoba ma już ponad 40 lat. Prowadzimy różne formy terapii. Cieszę się, że są spotkania integracyjne z innymi ośrodkami, z ośrodkiem wsparcia, z Domem Pomocy Społecznej, ze Szkołą Specjalną. Raz na kwartał wydajemy gazetkę o tym, czym się zajmujemy i w czym uczestniczymy.”

Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie zabierając glos, powiedział, cytuję: „ Żeby mieszkańcy powiatu mogli korzystać z usług tych jednostek, o których dzisiaj była mowa, to muszą być do tych jednostek skierowani zgodnie z obowiązującymi przepisami i naszym zadaniem jest przygotowanie tej całej dokumentacji, która pozwala na korzystanie z usług danej jednostki. Jeżeli chodzi o osoby niepełnosprawne, to jest szereg instrumentów wspierania tych osób poprzez np. środki PFRON. Środki PFRON otrzymujemy z Warszawy i Rada Powiatu na początku każdego roku uchwala w jakich kierunkach te środki mogą być wydatkowane. Jeżeli chodzi o bieżący budżet to wyczerpały się już środki na dofinansowanie do turnusu rehabilitacyjnego. Liczymy, że dla części osób będzie jeszcze możliwość pozytywnego załatwienia, gdyż w każdym roku są rezygnacje z turnusów. Wykorzystaliśmy też już ponad połowę środków na zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze. W likwidacji barier też już pomału kończą się pieniądze i liczymy na to, że na kolejnej sesji będziemy prosić radnych o przesunięcie środków miedzy zadaniami. Przy Powiatowym Centrum działa powiatowy Zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności, który ma uprawnienia do wydawania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności. Tutaj tez jest tendencja wzrostowa liczby osób chętnych do orzekania. Z roku na rok to wzrasta i na dzień dzisiejszy w tym roku wpłynęło już 903 wnioski. Obecnie uruchamiany jest program pod nazwą „Aktywny Samorząd”, do którego nasz powiat zgłosił akces i ten program obejmuje 9 obszarów. Jeżeli chodzi o liczbę załatwianych spraw to z roku na rok ona wzrasta, ale w przypadku naszego Centrum to oznacza więcej pracy. Poprzez PCPR w roku ubiegłym zostało wydanych prawie 2.400.000 zł i na każdą wydana złotówkę trzeba było tworzyć dokumenty i przelewy.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „Wszystko wzrasta i macie więcej pracy, a może jeszcze brak pieniędzy. Jak coś wzrasta to trzeba ponieść koszta a nie ma kasy i w tym jest problem.”

Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja o realizacji zdań powiatowych wynikających z ustawy o pomocy społecznej z uwzględnieniem działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Domu Pomocy Społecznej, Domu Dziecka, Powiatowego Ośrodka Wsparcia i Warsztatów Terapii Zajęciowej została przez Radę Powiatu przyjęta.



Do punktu 9-go:

9.1.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie na 2012r.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).


Uchwała Nr XVI/120/12

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 28 czerwca 2012 r.


w sprawie zmian w budżecie na 2012 rok.

( strona ...17.....)


 

9.2.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej w Powiecie Hajnowskim na lata 2012 – 2014.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).



Uchwała Nr XVI/123/12

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 28 czerwca 2012 r.


w sprawie Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej w Powiecie Hajnowskim na lata 2012 – 2014.


( strona ....23-36....)


9.3.

 

W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie określenia zasad zbycia, oddania w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych SP ZOZ w Hajnówce.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).



Uchwała Nr XVI/124/12

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 28 czerwca 2012 r.



w sprawie określenia zasad zbycia, oddania w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych SP ZOZ w Hajnówce.


( strona ....37....)





Do punktu 10-go:


Odpowiadając na interpelacje Starosta Hajnowski Pan Włodzimierz Pietroczuk, powiedział, cytuję: „Interpelacja Pana radnego Mirosława Kulbackiego zostanie przekazana do Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Wędkarskiego.

Jeśli chodzi o wyjaśnienie dla Pani radnej Heleny Sapieszko, to powiem, że powinniśmy od razu przesłać tę korespondencję do odpowiedniego departamentu Urzędu Marszałkowskiego, bo za organizację ruchu odpowiada odpowiedni departament Urzędu Marszałkowskiego, ale sądziliśmy, że szybciej będzie gdy dojdzie ona do bezpośredniego zarządcy drogi, czyli do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich odesłał ją do Urzędu Marszałkowskiego, bo to Urząd Marszałkowski zajmuje się organizacją ruchu na drogach wojewódzkich i bezpieczeństwem na tych drogach i pewnie zostanie powołana komisja składająca się z przedstawicieli Policji, która na miejscu stwierdzi, czy będzie można to zmienić, czy ze względu na bezpieczeństwo nie będzie można tego zmienić.”


Do punktu 11-go:


Pan Mikołaj Janowski - radny sejmiku województwa podlaskiego zabierając głos, powiedział, cytuję: „Panie Przewodniczący, Panie i Panowie radni, Panie Starosto, ja gratuluję Panu Staroście i całemu Zarządowi absolutorium. Jest to roczna ocena pracy, bardzo ważna ocena. Chciałbym poinformować, że Zarząd Województwa tez otrzymał absolutorium. Wszyscy radni z klubu PSL, PO i SLD udzielili absolutorium dla obecnego zarządu. Ja chciałem podziękować tutaj dla radnych za stanowisko przyjęte na ostatniej sesji w sprawie dróg i połączeń kolejowych z małą taką poprawką. Otóż ze względu na to, że w tym stanowisku napisaliście o połączeniu kolejowym Brześć – Wysokie Litewsk to dla mnie się marzyło i rozmawiałem o tym z konsulem i poczynania poczyniłem, ale jest problem taboru po stronie białoruskiej. Dla nas byłoby lepiej, żeby było połączenie Brześć – Wysokie Litowsk – Hajnówka – Siemianówka – Swislocz. Byłoby to pod względem strategicznym lepsze i ze względu na mały ruch graniczny. Trzeba zrobić wszystko, aby gminę Czeremcha i gminę Kleszczele zespalać z miastem Hajnówka, bo to jest bardzo ważne ze względu na szkoły, na służbę zdrowia, na nasze małe zakłady. Te dwie gminy ciążą ku Bielsku, młodzież idzie w kierunku Bielska. Wolałbym, żeby Czeremcha była bardziej połączona z Hajnówką niż z Bielskiem. Chciałem trochę sprostować i nie wiem, kto to powiedział, ale w terenie poszła informacja, ze radny Janowski opowiada i mówi, że drogi Jelonka – Hajnówka nie będzie, to chcę poinformować na jakim etapie jest ta droga. Do 9 września tego roku ma być wykonawca w wyniku rozstrzygniętego przetargu, wykonawca projektu, który ma dokończyć ten projekt i wtedy będą wydawane decyzje. Na tą drogę jakby są zarezerwowane środki, który nie zostały jeszcze ujęte w środkach budżetowych z tego względu, że są środkami unijnymi i są niewidoczne w budżecie. Gdy ta droga będzie już ujęta do budowy to będzie tych 75 mln na tę drogę widocznych. Na tą drogę było przeznaczonych 1200.000 i zmniejszyliśmy o 600 tys. zł z tego względu, ze projekt będzie wykonany za 478.000 zł. Jest taka cicha obietnica, że jeżeli wszystko będzie dobrze i nie będzie żadnych protestów, nie będzie żadnych blokad, to najpóźniej szpadel zostanie wbity w kwietniu przyszłego roku i ta droga zostanie wykonana do roku 2015 ze środków ujętych w budżecie na lata 2007-2013. Myślę, że będzie wszystko ok., że nic się nie stanie. Takim niepokojącym sygnałem jest obwodnica Jelonki, ale mam nadzieję, że ona nie przyczyni się do blokady, bo tam jest Kawałek Natury 2000 i Natura 2000 jest tez od Hajnówki przez ten las na Poryjewo do skrzyżowania na Orzeszkowo. Ja ze swojej strony chciałem podziękować za wspólne starania, deklaracje Pana Starosty i wójta, który deklaruje środki na projekt na drogę Zwodzieckie – Juszkowy Gród, także wójta gminy Narewka, który też deklaruje 50 tys. zł, a Starosta 100 tys. zł deklaruje. Na jakim to obecnie jest etapie. Żeby rozpocząć tę drogę, to trzeba wpisać do planu wieloletniego Zarządu Dróg wojewódzkich. Mam obiecane, że Zarząd za dwa tygodnie zajmie się, po powrocie z urlopu marszałka Dworzańskiego, zajmie się tą sprawą, czyli sprawą drogi Zwodzieckie – Juszkowy Gród. Koszt budowy tej drogi wynosi około 90 mln zł. Także zajmie się droga Hajnówka – Białowieża. Mam też obietnicę i proszę Was o wsparcie starego pomysłu z lat 70-tych, budowy i rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 685 – obejście miejscowości Narew i budowy nowego mostu w Narwi przy Martyniuka CPNie aż na Ancuty. Dlaczego to wyszło? Zobaczcie jak czasami jest i człowiek jest zadowolony, że jest dobrze, a czasami wychodzi tak, że mogłoby być jeszcze lepiej. Otóż Zarząd Dróg Wojewódzkich w planach ujął remonty 3 mostów, jeden na strumyczku przed Trześcianką, drugi przy cmentarzu katolickim w dolince i jest planowana budowa nowego mostu, jest już zrobiony projekt za 100 tys. zł, w tym samym miejscu przy kościele. Jadąc na sesję, myślę, że lepiej powrócić do starej koncepcji i po odgrzebaniu papierów, okazało się, że w latach 70-tych zostały grunta wywłaszczone, została wytyczona droga szerokości 18 metrów aż do Ancut i ta droga jest własnością Zarządu Dróg. Nikt o tym nie pomyślał i teraz jest taki kłopot. Warto byłoby wspólnymi siłami, mimo tego, że jest już projekt, pociągnąć tę obwodnicę do Ancut. Koszt budowy mostu jest taki sam, koszt budowy odcinka 2,9 km + 300 metrów, które zajmie most to byłby mniejszy od kosztów remontu tego odcinka drogi z Narwi do samych Ancut. Prawie o 4 km byłaby krótsza trasa z Hajnówki do Białowieży, odciążyłoby to Narew. Są środki na budowę mostów w Polsce i dlatego należałoby to wykorzystać. Na drogi wojewódzkie było 120 mln zł, z tego 35 mln zostało przeznaczonych na drogę Zwodzieckie – Hajnówka. Teraz z lotniska jest około 200 mln zł, w tym 75 mln zł jeżeli byłaby to droga Jelonka i należałoby w części do Narewki, gdzie nie ma Natury 2000 rozpocząć budowę drogi do 2015r. Jeżeli chodzi o Białowieżę to jest przychylność nawet pozyskania środków nie wojewódzkich tylko zewnętrznych. Jeżeli chodzi o drogę z Hajnówki do Bielska to ona krótkimi etapami jest remontowana i tak samo będzie remontowana droga Nowosady – Zabłudów. Już tych 800 metrów zostało zrobione. Jest dobra inicjatywa radnego powiatowego odnośnie zatoki w Zbuczu, taką mam informację, że to z inicjatywy radnego powiatowego, który wystąpił, zostały zebrane podpisy i na drodze wojewódzkiej w Zbuczu ma powstać mała zatoczka. Każda inicjatywa, która przyczynia się tutaj do poprawienia naszej sytuacji jest wskazana. Jest dobra informacja, bo jest zainteresowanie przedsiębiorców także naszym terenem i w przyszłym tygodniu może dojdzie do spotkania przedstawicieli samorządów Narewki, Czeremchy, miasta Hajnówki w sprawie podstrefy ekonomicznej. Są przedsiębiorcy, którzy szukają miejsca w strefie ekonomicznej na terenach położonych przy przejściach z Białorusią.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Ja za dzisiejsze wystąpienie Pana radnego Janowskiego chcę podziękować serdecznie, powiedział Pan dużo i prawdę. Ta droga faktycznie będzie robiona w 2013r. od Hajnówki do Jelonki. To jest prawdą i za to Panu serdecznie dziękuję, że dzisiaj usłyszeliśmy prawdę.”

Pan Mikołaj Janowski - radny sejmiku województwa podlaskiego zabierając głos, powiedział, cytuję: „Dziękuję Panie radny, ale jeżeli dzisiaj taki dzień prawdy, to chcę powiedzieć, że tym radnym, taką mam informację od mieszkańców gminy Czyże w sprawie tej zatoczki jest radny Adamczuk. Serdecznie dziękuję.”

Radny Jan Adamczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „To jeszcze nie jest pewne, ale przymiarka jest. Co trzeba, to zrobimy, jesteśmy w siłach takich, że co trzeba to zrobimy.”

Radna Helena Sapieszko zabierając głos, powiedziała, cytuję: „ Ile jest prawdy w plotce krążącej po Hajnówce, że planuje się połączyć Liceum Nr 1 z Zespołem Szkół Zawodowych. Pytają się mnie mieszkańcy o to.”

Starosta Hajnowski Włodzimierz Pietroczuk odpowiadając na powyższe, powiedział cytuję: „ Pani radna dobrze powiedziała, ile jest prawdy w plotce. W tej plotce nie ma w tej chwili żadnej prawdy, bo nikt takich planów nie ma, bo gdybyśmy mieli takiego rodzaju plany, to najpierw o tym dowiedziałaby się Rada Powiatu Hajnowskiego. Chociaż w tym całym pomyśle jakiś sens jest. Może mieszkańcy sugerują nam określone rozwiązania.

Goszczą u nas od wczorajszego wieczoru nasi partnerzy z Niemiec; oni jak zwykle przyjeżdżają każdego roku na zakończenie roku szkolnego, żeby wręczyć nagrody najaktywniejszym uczniom jednej ze szkół prowadzonych przez powiat. W tym roku będzie to Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1. Dzisiaj chcieliśmy przy okazji tez meczu, w którym gra reprezentacja Niemiec i tego przyjazdu zorganizować takie spotkanie integracyjne z radnymi. W tej chwili goszczą oni w gminie Dubicze Cerkiewne i w gminie Kleszczele i w Dubiczach Cerkiewnych jest spotkanie, na które wszystkich chętnych zapraszam.”


 

Do punktu 12-go:


W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu zamknął obrady XVI sesji Rady Powiatu Hajnowskiego dziękując radnym i gościom za aktywny udział w sesji.

 

 

Protokołowała

Violetta Miniuk

 

Przewodniczył

Przewodniczący Rady Powiatu

Mikołaj Michaluk


Metryka strony

Udostępniający: Violetta Miniuk Wydział Organizacyjno Administracyjny

Wytwarzający/odpowiadający: * informatyk

Data wytworzenia: 2012-08-24

Wprowadzający: * informatyk

Data wprowadzenia: 2012-08-24

Data modyfikacji: 2012-08-24

Opublikował: * informatyk

Data publikacji: 2012-08-24