Zapytanie Nr BR.0003.29.2023.2024

Hajnówka, dnia 26 lutego 2024r.


Pan

Andrzej Skiepko Starosta Hajnowski

Zgodnie z § 19 ust.2 Statutu Powiatu Hajnowskiego stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXXII/315/18 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 30 sierpnia 2018r. w sprawie uchwalenia statutu Powiatu Hajnowskiego w załączeniu przekazuję:

- ponaglenie Pana radnego Lecha Jana Michalaka w sprawie braku odpowiedzi na zapytanie złożone dnia 26 października 2023r. odnośnie zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Hajnówce oraz instytucjach i zakładach mu podległych krewnych Zarządu Powiatu Hajnowskiego oraz radnych Powiatu Hajnowskiego.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.21 ust. 12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym Starosta lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Saczko

Lech Jan Michalak

Radny Powiatu Hajnowskiego

W ramach wykonywania mandatu radnego, zwracam uwagę, iż do dnia dzisiejszego nie otrzymałem odpowiedzi na zapytanie z dnia 26.10.2023 r., mimo iż zostało ono skierowane zgodnie z obowiązującymi przepisami i dotyczyło spraw powiatu. Zauważyć należy, iż radny, aby mógł skutecznie wykonywać swój mandat, musi mieć dostęp do informacji związanych z organizacją i funkcjonowaniem powiatu. Prawo dostępu do informacji przez radnego wynika zatem z istoty wykonywania swego mandatu. Zwracam się więc ponownie o niezwłoczne udzielenie odpowiedzi, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Przypominam, że zapytanie dotyczyło podstawy i trybu zatrudnienia określonych pracowników samorządowych. Kwestia ta została uregulowana w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. 2022 poz. 540) określającej m.in. zasady naboru na poszczególne stanowiska i tryb jego przeprowadzenia. Ustawa ma na celu zapewnienie zawodowego, rzetelnego i bezstronnego wykonywania zadań publicznych przez samorząd terytorialny. Stąd też, w związku z wątpliwościami skierowane zostało zapytanie.

W celu rozwiania wątpliwości co do trybu i podstawy prawnej zapytania, poniżej wskazuję odpowiednie przepisy w tym przedmiocie.

Na podstawie art. 21 § 2a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2024 poz. 107) W wykonywaniu mandatu radnego radny ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność starostwa powiatowego, a także spółek z udziałem powiatu, spółek handlowych z udziałem powiatowych osób prawnych, powiatowych osób prawnych, powiatowej jednostki organizacyjnej oraz zakładów i przedsiębiorstw samorządowych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.

Zgodnie żart. 21 §9 i 11 w sprawach dotyczących powiatu radni mogą kierować interpelacje i zapytania do starosty. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów powiatu, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
Ponadto ustawa przewiduje, że Starosta lub osoba przez niego wyznaczona jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania.

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Przewodniczący Rady Eugeniusz Saczko

Data wytworzenia: 2024-02-26

Wprowadzający: Katarzyna Miszczuk

Data modyfikacji: 2024-02-26

Opublikował: Katarzyna Miszczuk

Data publikacji: 2024-02-26