Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Hajnówka dnia 15.12.2021r.
OS.604.70.2021.AM

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art.72 ust. 1 pkt 8, art. 73 ust. 2, art. 75 ust. 1 pkt 2, art. 84 ust.1 i 2, art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247 ze zm.), w związku z  § 3 ust. 1 pkt 87 lit. a i b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019r. poz. 1839), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021r. poz. 735 ze zm.), w związku z wszczętym z urzędu w dniu 20.10.2021r. przez Starostę Hajnowskiego postępowaniem administracyjnym, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko pn.: Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Ochrymy i inne” gmina Narewka, powiat hajnowski, województwo podlaskie,  

stwierdza się

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, pn.: Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Ochrymy i inne” gmina Narewka, powiat hajnowski, województwo podlaskie. 

Uzasadnienie

W dniu 20.10.2021 roku, zgodnie z art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa  w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247 ze zm.) zostało wszczęte z urzędu postępowanie administracyjne, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko pn.:  Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Ochrymy i inne” gmina Narewka, powiat hajnowski, województwo podlaskie.
Planowane do realizacji przedsięwzięcie obejmuje powierzchnię włączoną w obszar scalenia tj.:
Obręb ewidencyjny Ochrymy – 170,5001 ha
Obręb ewidencyjny Podlewkowie – 90,3678 ha
Obręb ewidencyjny Kapitańszczyzna – 101,6106 ha
Ogółem:  362,4785 ha
Zostało ono zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z §3 ust.1 pkt 87 lit. a i b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019r. poz. 1839).
Teren inwestycji nie jest objęty obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 63 ust 1 oraz art. 64 ust. 1  w/w ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku (…) ewentualny obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po zasięgnięciu opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej tj. dyrektora zarządu zlewni PGW Wody Polskie. W przedmiotowym przypadku, zgodnie z art. 75 ust. 1, pkt 2 organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest starosta.

Wobec powyższego, w dniu 20.10.2021r. pismem znak: OS.604.70.2021.AM Starosta Hajnowski zwrócił się z prośbą do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni w Białymstoku o opinię, czy planowane przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia (wraz z wersją elektroniczną),  załącznik graficzny mapa – założenia do projektu scalenia (w wersji papierowej i elektronicznej) oraz kopię mapy ewidencyjnej terenu realizacji przedsięwzięcia obr.9 Kapitańszczyzna, obr.20 Ochrymy, obr.24 Podlewkowie w skali 1:3000, wraz z obszarem, na który przedsięwzięcie będzie oddziaływać (wersja papierowa i elektroniczna). Poinformowano również iż dla przedmiotowego terenu nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Po zapoznaniu się z przekazaną dokumentacją, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku w postanowieniu z dnia 27.10.2021r. znak: WOOŚ.4220.499.2021.JC wyraził opinię, iż dla przedsięwzięcia pn.: Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Ochrymy i inne” gmina Narewka, powiat hajnowski, województwo podlaskie, nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W dniu 08.11.2021r. do Starostwa Powiatowego w Hajnówce wpłynęła opinia Dyrektora Zarządu Zlewni w Białymstoku PGW Wody Polskie znak: BI.ZZŚ.2.4360.315.2021.IK z dnia 04.11.2021r., w której nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Ochrymy i inne” gmina Narewka, powiat hajnowski, województwo podlaskie.

Dokonując analizy przedsięwzięcia, wzięto pod uwagę w/w opinie oraz uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko zawarte w art. 63 ust 1 ustawy  z dnia 3 października 2008 roku  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247 ze zm.) tj.: rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych, a także rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania w odniesieniu do w/w kryteriów oraz kryteriów o których mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy.          

Planowane do realizacji przedsięwzięcie będzie polegało na wykonaniu scalenia gruntów na obiekcie „Ochrymy i inne” w gminie Narewka, powiat hajnowski, którego ogólna powierzchnia wynosi 362,4785 ha. Składają się na nią grunty z obrębów ewidencyjnych:  Ochrymy (pow. 170,5001 ha),  Podlewkowie (pow. 90,3678 ha) oraz Kapitańszczyzna (pow. 101,6106 ha).

Jest to teren typowo rolniczy, o czym świadczy wysoki udział użytków rolnych – 79,55% powierzchni obiektu. Leży on w granicach obszaru chronionego krajobrazu „Puszcza Białowieska”, część obrębu Podlewkowie położona jest w granicach Natura 2000 (Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków „Puszcza Białowieska” PLC200004 i Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk „Puszcza Białowieska” PLC200004).

Scalenie gruntów pełni ważną rolę w procesie urządzania przestrzeni obszarów wiejskich. Proces ten jest podzielony na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje prace geodezyjne, drugi zaś to prace związane z zagospodarowaniem poscaleniowym.

Prace pomiarowe związane z założeniem osnowy pomiarowej oraz z pomiarem szczegółów terenowych i wyznaczenie projektu scalenia na gruncie wykonane zostaną z uwzględnieniem nowoczesnych technologii, bezpiecznych dla środowiska (nadajniki GPS, dalmierze elektroniczne, bezzałogowe statki powietrzne (DRON). Natomiast prace projektowe związane ze scaleniem gruntów oraz założenie ewidencji gruntów po scaleniu wykonane zostaną w systemie informacyjnym, w programie geodezyjnym EWMAPA, EWOPIS, EWID 2000.

Realizacja projektu scalenia oraz wszelkich prac związanych z zagospodarowaniem poscaleniowym nie spowoduje zmian dotychczasowego rolniczego charakteru obszaru objętego scaleniem. Ma na celu utworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania na gruntach poprzez odpowiednie ukształtowanie rozłogów oraz poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych i gruntów leśnych. W związku z tym, prace zrealizowane zostaną, na podstawie wariantowych życzeń uczestników scalenia, z uwzględnieniem najkorzystniejszych rozwiązań dla zainteresowanych właścicieli gruntów oraz środowiska przyrodniczego. Zmniejszeniu ulegnie liczba działek małych i o wąskich nieregularnych kształtach, granice nowoprojektowanych działek w miarę możliwości zostaną dostosowane do systemu istniejącej melioracji wodnej i rzeźby terenu - nie powodując tym samym zakłóceń w grawitacyjnym spływie wód (sieć melioracji wodnej pozostanie w stanie niezmienionym) oraz dostosowane do systemu komunikacyjnego, aby uniknąć ingerowania w środowisko przyrodnicze i walory krajobrazowe. Zostanie wydzielony grunt przeznaczony na cele związane z poprawą stosunków wodnych. Korzystny rozłóg gruntów może wpłynąć na zmniejszenie kosztów wszelkich prac związanych z transportem rolniczym.

Prace poscaleniowe będą obejmowały modernizację dróg. Analiza stanu technicznego dróg na obiekcie „Ochrymy i inne” wykazała braki związane z jakością dróg transportu rolnego w obecnie istniejącej sieci drogowej, w związku z czym w projekcie scalenia gruntów zakłada się poprawę układu przestrzennego dróg gminnych poprzez budowę nowych dróg i likwidację zbędnych. Zaprojektowania zostaną krótkie odcinki nowych dróg. Istniejące drogi gruntowe zostaną poszerzone. Poprawienie jakości (szerokości) dróg zapewni lepszy dojazd z zabudowań do kompleksów rolnych i leśnych. Obniżone zostaną koszty eksploatacji pojazdów jak również maszyn rolniczych, a co za tym idzie nastąpi zmniejszenie zużycia paliwa, ogumienia i częstotliwości napraw. Poprawi się płynność jazdy. Znacznemu zmniejszeniu ulegnie ilości emitowanych spalin wytwarzanych przez maszyny rolnicze. W związku ze skróceniem czasu dojazdu, poprawie ulegnie klimat akustyczny okolicy. Każda poscaleniowa działka będzie miała dostęp do drogi o charakterze publicznym (poprzez drogi wewnętrzne). Powstałe nowe drogi będą dostosowane do obecnie wykorzystywanych maszyn rolniczych. Doprowadzenie powstałych w trakcie scalenia dróg do przejezdności przyczyni się również do zmniejszenia strat w uprawach (likwidacja stałych lub czasowych objazdów nieprzejezdnych odcinków dróg), zwiększenia intensywności produkcji rolnej na terenach trudnodostępnych. Zabiegi związane z kształtowaniem sieci dróg nie będą miały negatywnego wpływu na środowisko.

Poprawa parametrów technicznych dróg wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo ruchu kołowego, poprawi płynność jazdy, spowoduje obniżenie poziomu zapylenia, hałasu oraz zmniejszenie ilości spalin wprowadzanych do atmosfery.

Biorąc pod uwagę opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, (postanowienie z dnia 27.10.2021r. znak: WOOŚ.4220.499.2021.JC) w celu zminimalizowania ewentualnych szkodliwych skutków zagospodarowania poscaleniowego, należy ograniczyćw trakcie wykonywania tych prac, czasowe zajmowanie innych działek, ograniczyć roboty z tym związane i prowadzić je w porze dziennej. Bazy sprzętu lokalizować poza obiektem, stosować urządzenia i technologie najmniej ingerujące w środowisko. Prace należy wykonać    w możliwie najkrótszym terminie, wybierać sprzęt sprawny, nowoczesny, spełniający normy techniczne, o możliwie najmniejszej emisji zanieczyszczeń (spalin).

Na terenach leśnych prace prowadzić poza okresem lęgowym ptaków. Ewentualne usuwanie drzew wymaga uzyskania niezbędnych pozwoleń od właściwych organów. Jednocześnie, mimo iż na tym etapie planowania wyklucza się znaczące negatywne oddziaływanie na środowisko, w tym walory przyrodnicze, ze względu na występowanie na obiekcie form ochrony przyrody - ewentualne zagrożenia, które mogą wynikać ze szczegółowego rozpoznania środowiska, należy rozpatrywać w kolejnych etapach przygotowywania szczegółowych dokumentacji związanych z realizacją zamierzeń inwestycyjnych, np. postępowania dotyczącego budowy dróg. Ostateczne pozwolenie na realizację poszczególnych inwestycji poscaleniowych będzie możliwe dopiero po wykluczeniu ich negatywnego oddziaływania na poszczególne formy ochrony przyrody, w tym obszary Natura 2000 oraz środowisko przyrodnicze.

Przedsięwzięcie zrealizowane zostanie, na podstawie wariantowych życzeń uczestników scalenia, uwzględniając najkorzystniejsze rozwiązania dla zainteresowanych właścicieli gruntów oraz dla środowiska przyrodniczego.

  • planowane przedsięwzięcie nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;
  • w trakcie realizacji przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane zasoby naturalne. Na tym etapie nie uwzględnia się ilości wykorzystanych surowców mineralnych i paliwa użytego przy budowie i urządzaniu dróg w ramach prac poscaleniowych. Wielkości te będzie można ustalić dopiero na etapie opracowywania projektów szczegółowych realizacji przedsięwzięcia związanego z kształtowaniem sieci dróg transportu rolnego;
  • w trakcie realizacji planowanych prac scaleniowych i poscaleniowych na analizowanym obiekcie nie będą wprowadzane do środowiska substancje i energia, niebezpieczne z punktu widzenia ochrony środowiska. Nie wystąpi emisja wibracji oraz promieniowania, nie powstaną także pola elektromagnetyczne oraz inne zakłócenia. Niewielki wzrost emisji zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego czy hałasu może mieć miejsce w wyniku przewozu geodetów wykonujących niezbędne pomiary w terenie oraz w ramach poscaleniowej modernizacji dróg. Jest to związane z pracą sprzętu technicznego i ruchem pojazdów. W trakcie prac scaleniowych na obiekcie, opisane emisje wystąpią w niewielkim stopniu, gdyż do realizacji wymienionych czynności zostanie wykorzystana mała ilość środków transportu i maszyn, a planowane prace mają niewielką skalę i lokalny charakter. Zarówno przy pracach związanych ze scaleniem gruntów, będących w większości pracami kameralnymi, jak i pracach pomiarowych związanych z kontrolą terenową użytków, założeniem osnowy pomiarowej oraz określeniem położenia szczegółów terenowych i wyznaczenia projektu scalenia, nie przewiduje się wytwarzania odpadów.
  • w trakcie realizacji przedsięwzięcia  nie przewiduje się prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej tzn. zaopatrzenia w wodę osób prowadzących prace scaleniowe i poscaleniowe oraz odprowadzania ścieków.
  • przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii – przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie  wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia  29 stycznia 2016r. w sprawie rodzajów i ilości substancji  niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016r. poz. 138);

Dalsza analiza materiału dowodowego pod kątem wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku  o udostępnianiu informacji o środowisku (…) wykazała, iż realizacja wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych.

Planowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno–błotnych, na obszarach przylegających do jezior i obszarach wybrzeży, na obszarach górskich czy innych obszarach objętych ochroną, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. W obrębie Ochrymy występuje jedno ujście niewielkiej rzeki – Jabłonówki, która jest dopływem rzeki Narewka, wokół ujścia nie ustanowiono szczególnych form ochrony przyrody.

Zamierzenie inwestycyjne pod względem hydrograficznym zlokalizowane jest w czterech zlewniach jednolitych części wód powierzchniowych Regionu Wodnego Środkowej Wisły: - „Narewka od Jelonki do ujścia” kod: PLRW200019261299, „Jabłoniówka” kod: PLRW20001726128, „Okulinka” kod: PLRW200017261256 oraz „Waliczówka” kod: PLRW200017261292, których status określono jako naturalny, stan oceniono jako zły, a z oceny stanu wynika, iż są one zagrożone ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym, określonym dla w/w jednolitych części wód zgodnie  z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz.U. z 2016r. poz. 1911) jest głównie osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego i utrzymanie dobrego stanu chemicznego.

Ponadto przedsięwzięcie położone jest w obszarze jednolitej części wód podziemnych PLGW200052, której stan ilościowy i stan chemiczny określono jako dobry, a z oceny stanu wynika, iż jest ona niezagrożone ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym dla JCWPd jest zapobieganie lub ograniczanie wprowadzenia do nich zanieczyszczeń, zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu, ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnienie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód.

Biorąc pod uwagę opinię Dyrektora Zarządu Zlewni w Białymstoku, realizacja przedsięwzięcia nie pogorszy stanu ilościowego i jakościowego jednolitych części wód, nie wpłynie również negatywnie na osiągnięcie celów środowiskowych określonych dla jednolitych części wód powierzchniowych oraz jednolitych części wód podziemnych, z uwagi na fakt, iż zakres przedsięwzięcia nie spowoduje zmiany w dotychczasowym rolniczym charakterze obszaru. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie wymaga wykorzystania wody. Oddziaływanie na środowisko gruntowo – wodne związane może być z realizacją prac poscaleniowych tj.: modernizacją istniejących dróg i budową nowych, innych obiektów. Granice nowowydzielonych działek zostaną dostosowane do lokalizacji urządzeń melioracji wodnych oraz rzeźby terenu, dzięki czemu zostaną wyeliminowane zakłócenia w grawitacyjnym spływie wód opadowo – roztopowych.

Zgodnie z mapą zagrożenia powodziowego – arkusz Kapitańszczyzna N-34-120-A-d-1, Lewkowo Stare N-34-120-A-d-2, Planta N-34-120-A-d-4 teren objęty scaleniem gruntów częściowo tj.: w dolinie rzeki Narewka, znajduje się w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku Prawo Wodne (Dz.U. z 2021r. poz. 624 ze zm.). W związku z czym w przypadku planowanych prac poscaleniowych dot. zabudowy i zagospodarowania terenu położonego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, zgodnie z art. 166 ust. 2 ustawy Prawo Wodne – może być wymagane uzyskanie uzgodnienia z Wodami Polskimi w zakresie dotyczącym w/w działań.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, nie będzie ingerowało w obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz w obszary ochrony uzdrowiskowej.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi od Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, na terenie obrębów objętych scaleniem występują obszary o znaczeniu archeologicznym, nie wpisane do rejestru zabytków, ujęte w wojewódzkiej ewidencji zabytków (WEZ).
Przedsięwzięcie nie stanowi zagrożenia, biorąc pod uwagę liczbę ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać. Scalenie gruntów wszczęte zostało na wniosek zdecydowanej większości właścicieli gospodarstw rolnych obiektu scalenia i realizowane będzie na podstawie wariantowych życzeń uczestników scalenia, uwzględniając najkorzystniejsze rozwiązania dla zainteresowanych właścicieli gruntów.

Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, prawdopodobieństwo, wielkość i złożoność oddziaływania, jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości. Planowane zamierzenie inwestycyjne będzie miało zasięg lokalny, dotyczy obszaru i właścicieli gospodarstw rolnych obrębów obiektu scalenia „Ochrymy i inne”, brak jest oddziaływania transgranicznego.

Scalenie gruntów jest przedsięwzięciem łączącym prace kameralne i terenowe. Ich następstwem są inwestycje infrastrukturalne na terenie obiektu scaleniowego. Przeprowadzając prace projektowe dąży się do stworzenia odpowiedniej organizacji gospodarstw rolnych przy jednoczesnym zachowaniu środowiska naturalnego, mając na uwadze ich wpływ na prace poscaleniowe oraz przyszłe przedsięwzięcia na scalonych gruntach. Prawidłowo kształtowane zabiegi urządzeniowo – rolne nie mogą skutkować pogorszeniem walorów krajobrazowych obiektu.

Zakres prac oraz kolejność zakładanej modernizacji istniejących dróg w ramach prac poscaleniowych ze środków unijnych i budowa projektowanych, zostanie uzgodniona  z zainteresowanymi rolnikami i Wójtem Gminy Narew. Parametry poszczególnych dróg będą określone w odrębnych projektach technicznych.

Realizacja prac związanych z modernizacją, urządzeniem, poszerzeniem czy likwidacją dróg na obszarze objętym scaleniem, ze względu na występujące formy ochrony przyrody, może wymagać przeprowadzenia postępowania i uzyskania odrębnych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji tych przedsięwzięć. W ramach tych postępowań będą dokonywane indywidualne analizy poszczególnych przedsięwzięć zaplanowanych w ramach zagospodarowania poscaleniowego oraz ich oddziaływanie. Planowane scalenie gruntów obiektu „Ochrymy i inne”, jak również związane z tym prace poscaleniowe, nie spowodują zmiany dotychczasowego rolniczego charakteru obszaru objętego planowanym scaleniem. Nowoprojektowany rozłóg gospodarstw będzie miał korzystny wpływ na elementy środowiska przyrodniczego i krajobrazu.

Zaprojektowanie poprawnego ukształtowania ładu przestrzennego terenów wiejskich, prawidłowego układu pól ornych, użytków zielonych wraz z dostosowaną infrastrukturą techniczną, przyczyni się do zachowania bogatej różnorodności biologicznej. Projekt nie zakłada tworzenia jednostek wielkoobszarowych o dużej koncentracji produkcji, a co za tym idzie nie przewiduje się zakłócenia równowagi w przyrodzie oraz zmniejszenia bioróżnorodności środowiska.

Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z dnia 27.10.2021r. znak: WOOŚ.4220.499.2021.JC i opinię Dyrektora Zarządu Zlewni w Białymstoku znak: BI.ZZŚ.2.4360.315.2021.IK z dnia 04.11.2021r.,  stwierdzono, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

O wszczęciu postępowania w sprawie wydania niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o wszystkich czynnościach organu dokonywanych w trakcie prowadzonego postępowania oraz o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych dowodów i materiałów w sprawie przed wydaniem decyzji i o wydanej decyzji - strony postępowania informowane były na zasadach określonych w art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego (zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy  z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Dz.U. z 2021, poz. 247 ze zm.).
W trakcie prowadzonego postępowania strony nie wniosły uwag.

Zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy  z dnia 3 października 2008 roku  o udostępnianiu informacji o środowisku (…) informacja o wydanej decyzji, o możliwości zapoznania się z jej treścią oraz dokumentacją sprawy została podana do publicznej wiadomości.

Dane o niniejszej decyzji zostaną włączone do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie.

Zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy  z dnia 3 października 2008 roku  o udostępnianiu informacji o środowisku (…) charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Pouczenie

  1. Od decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, za pośrednictwem Starosty Hajnowskiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
  2. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a ustawy  z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b w/w ustawy.
  3. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organy wydające decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1, przyjmujące zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia3 października 2008 roku  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247 ze zm.) oraz wydające decyzje określające warunki korzystania ze środowiska w zakresie, w jakim ma być uwzględniona przy wydawaniu tych decyzji

Za wydanie niniejszej decyzji nie pobrano opłaty skarbowej zgodnie z art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2021r. poz. 1923)

Otrzymują:

  1. Skarb Państwa, Starosta Hajnowski
  2. Wójt Gminy Narewka
  3. PGW Wody Polskie Dyrektor RZGW
  4. KOWR ul. Kombatantów 4, 15-102 Białystok
  5. Nadleśnictwo Browsk, Gruszki 10, 17-220 Narewka
  6. Zarząd Dróg Powiatowych w Hajnówce
  7. Rejon Dróg Publicznych w Bielsku Podlaskim
  8. Ceramika Budowlana LEWKOWO Sp. z o.o.
  9. Parafia Prawosławna p.w. Św. Piotra i Pawła, Lewkowo Stare 23, 17-220 Narewka
  10. PAKPLUS Sp. z o.o., ul. H. Sienkiewicza 19A, 17-106 Orla
  11. pozostałe strony zgodnie z art. 49 Kpa przez obwieszczenie

Do wiadomości:

  1. Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości w/m
  2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
  3. Dyrektor Zarządu Zlewni w Białymstoku
  4. Marszałek Województwa Podlaskiego

    a/a


    Załącznik do decyzji
    o środowiskowych uwarunkowaniach
    znak: OS.604.70.2021.AM z dnia 15.12.2021r.

Charakterystyka przedsięwzięcia

Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Ochrymy i inne” gmina Narewka, powiat hajnowski, województwo podlaskie.

Scalenie gruntów odbywa się w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działania – inwestycje w środki trwałe dotyczące infrastruktury związanej z rozwojem, modernizacją lub dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa, w tym dostępu do gruntów rolnych i leśnych, scalania i poprawy gruntów (zgodnie z art. 17.1.c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z dnia 17 grudnia 2013 roku) dla planowanego obiektu scaleniowego „Ochrymy i inne”, położonego w gminie Narewka, powiecie hajnowskim, województwie podlaskim.

Na ogólną powierzchnię analizowanego obiektu, wynoszącą 362,4785 ha, składają się grunty z obrębów ewidencyjnych:  Ochrymy (pow. 170,5001 ha),  Podlewkowie (pow. 90,3678 ha) oraz Kapitańszczyzna (pow. 101,6106 ha). Obiekt od północy graniczy z obrębami: Porosłe, Stare Lewkowo i Lewkowo Nowe, od wschodu z obrębami: Suszczy Borek, natomiast od strony południowo-zachodniej z obrębem Bernacki Most.

Scalenie gruntów służyć będzie kształtowaniu przestrzeni wiejskiej poprzez tworzenie m.in. gospodarstw rodzinnych. Jest wieloetapowym postępowaniem administracyjnym, łączy ze sobą prace kameralne i terenowe. Wiążą się z nim także inwestycje związane z zagospodarowaniem poscaleniowym, takie jak budowa dróg - co może mieć później wpływ na środowisko. Przeprowadzając prace scaleniowe należy dążyć do zachowania elementów środowiska naturalnego, a także mieć świadomość ich ewentualnego wpływu na środowisko. Prawidłowo kształtowane prace urządzeniowo - rolne nie będą skutkowały pogorszeniem stanu środowiska i walorów krajobrazowych obiektu.

Na ogólną powierzchnię obiektu scaleniowego przypada 806 działek ewidencyjnych. Średnia powierzchnia działki na obszarze objętym analizą wynosi 0,4497 ha.

Na obiekcie znajdują się 4 wspólnoty gruntowe: Wspólnota gruntowa wsi Ochrymy, Wspólnota gruntowa wsi Kapitańszczyzna, Wspólnota gruntowa wsi Podlewkowie i Wspólnota gruntowa wsi Podlewkowie – Suchodoły.

Osobom (podmiotom) uprawnionym do udziału we Wspólnocie przysługują ułamkowe części we współużytkowaniu każdej spośród nieruchomości składających się na Wspólnotę Gruntową. Jednym z zadań podczas scalenia obiektu „Ochrymy i inne”, będzie likwidacja Wspólnot Gruntowych. Nastąpi to poprzez objęcie ich postępowaniem scaleniowym, a następnie dokonanie podziału gruntów pomiędzy uprawnionych do udziału we Wspólnocie. Bardzo istotnym celem scalenia gruntów jest utworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania na gruntach rolnych i leśnych poprzez odpowiednie ukształtowanie rozłogów oraz poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych i lasów. Na terenie obiektu scaleniowego nastąpi podział Wspólnot Gruntowych, przez co wzrośnie ilość działek, jednak  w przypadku Wspólnot Gruntowych podział będzie miał korzystny wpływ przede wszystkim ekonomiczny na kształtowanie się przestrzeni produkcyjnej gospodarstw rolnych poprzez ich powiększenie, a także regulację sytuacji prawnej gruntów.

W planowanym scaleniu gruntów, poprawne zaprojektowanie rozłogu gospodarstw rolnych może korzystnie wpłynąć na poprawę warunków przyrodniczych. Planowane przedsięwzięcie zrealizowane zostanie, na podstawie wariantowych życzeń uczestników scalenia, z uwzględnieniem najkorzystniejszych rozwiązań dla zainteresowanych właścicieli gruntów oraz środowiska przyrodniczego. Dąży się do zmniejszenia liczby działek małych i o wąskich nieregularnych kształtach. Granice nowoprojektowanych działek w miarę możliwości zostaną dostosowane do systemu istniejącej melioracji wodnej, rzeźby terenu oraz systemu komunikacyjnego, aby uniknąć ingerowania w środowisko przyrodnicze i walory krajobrazowe. Korzystny rozłóg gruntów może wpłynąć na zmniejszenie kosztów wszelkich prac związanych z transportem rolniczym (wywóz obornika, zwożenie ziemiopłodów, dojazdy maszyn, dowóz lub dojście pracowników do pracy, itp.). Nowoprojektowany rozłóg gruntów gospodarstw rolnych nie będzie miał wpływu na obszary prawnie chronione, położone w planowanym obiektcie „Ochrymy i inne”.

Scalenie gruntów to szereg prac mających na celu:

  • zaprojektowanie działek o regularnych kształtach zapewniających racjonalne użytkowanie, 
  • zwiększenie średniej powierzchni działki,
  • zmniejszenie ilości działek w gospodarstwach rolnych,
  • dążenie do utworzenia większych powierzchniowo gospodarstw rolnych,
  • likwidację szachownicy działek,
  • likwidacja wspólnot gruntowych,
  • zaprojektowanie  infrastruktury  drogowej  zapewniającej  działkom  dostęp  do  drogi publicznej,
  • wydzielenie różniczanom działek jak najbliżej ich miejsca zamieszkania,
  • wydzielenie  uczestnikom  scalenia  działek  ekwiwalentnych  w  taki  sposób,  aby uzyskać jak  najlepszy rozłóg gruntów,
  • dostosowanie układu działek i dróg do warunków w terenie,
  • wydzielenie gruntów na cele infrastruktury społecznej,
  • wydzielenie działek pod obiekt małej retencji,
  • likwidacja służebności drogowych.  

Na  obszarze  planowanego  scalenia gruntów  poprawę  struktury  użytkowania gruntów i rozłogu gospodarstw można uzyskać m.in. poprzez:

  • zmniejszenie  liczby  działek  w  wyniku  połączenia  położonych  obok  siebie  działek
    należących do jednego gospodarza,
  • likwidację szachownicy gruntów,
  • likwidacja wspólnot gruntowych,
  • zamianę działek pomiędzy uczestnikami scalenia,
  • obrót cywilno-prawny pomiędzy uczestnikami scalenia.  

Przedsięwzięcie zrealizowane zostanie, na podstawie wariantowych życzeń uczestników scalenia, uwzględniając najkorzystniejsze rozwiązania dla zainteresowanych właścicieli gruntów oraz dla środowiska przyrodniczego.

Geodezyjne prace pomiarowe wykonane zostaną przy zastosowaniu nowoczesnej technologii pomiarowej, całkowicie bezpiecznej dla środowiska m.in. (odbiorniki GPS, dalmierze elektroniczne  i drony). Prace projektowe związane ze scaleniem oraz założeniem EGiB po scaleniu wykonane zostaną w systemie informatycznym.

Do stabilizacji punktów osnowy pomiarowej oraz punktów granicznych wykorzystane zostaną betonowe słupki. Znaki geodezyjne określające położenie punktów osnowy i punktów granicznych będą wkopane lub wbite w ziemię i nie wpłyną na walory krajobrazowe obiektu.

Ewentualne oddziaływanie przedsięwzięcia na tym etapie, na obszarach zamieszkałych, może wynikać z transportu pracowników, jednakże nie będzie ono obarczone większym ryzykiem, niż codzienny ruch pojazdów na tym obszarze. Prace terenowe będą wykonywane z użyciem nowoczesnego sprzętu, niepowodującego jakichkolwiek uciążliwości dla zamieszkałych osób. Przejazd osób wykonujących prace geodezyjne będzie miał miejsce tylko w porze dziennej.  Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia będzie miało zasięg lokalny, ograniczony do najbliższego otoczenia.

Prace poscaleniowe będą obejmowały modernizację dróg - poprawę układu przestrzennego dróg gminnych poprzez budowę nowych dróg i likwidację zbędnych. Przy kształtowaniu infrastruktury drogowej należy zwrócić uwagę  na  potrzeby  mieszkańców  w  zakresie  poprawy  gospodarowania  swoimi  gruntami.
Prace projektowe i poscaleniowe będą miały na celu przede wszystkim:

  • poszerzenia istniejących dróg, dostosowując je do obecnych parametrów technicznych pojazdów  i maszyn rolniczych;
  • poprawę stanu technicznego istniejących dróg transportu rolnego poprzez urządzenie lub modernizację   obecnej nawierzchni;
  • modernizację  i  budowę  elementów  infrastruktury  drogowej  (zjazdów,  przepustów i rowów przydrożnych);
  • projektowanie  nowych  dróg  w  celu  ułatwienia  dojazdu  oraz  uzyskania  dostępu do drogi publicznej  dla każdej działki ewidencyjnej, przy racjonalnym wykorzystaniu odcinków istniejących na gruncie, lecz nie uwidocznionych w ewidencji;
  • likwidację zbędnych odcinków dróg;
  • dostosowanie pasa drogowego do faktycznego przebiegu drogi w terenie.


Poprawa stanu technicznego sieci dróg dojazdowych do pól przyczyni się do osiągnięcia wymiernych korzyści – obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów i maszyn rolniczych przez zmniejszenie zużycia paliwa, ogumienia, obniżenia kosztów i częstotliwości napraw pojazdów, skrócenie czasu dojazdu do pól, a co za tym idzie ograniczenie zanieczyszczenia środowiska spalinami komunikacyjnymi, oszczędności czasu, sprzętu i przewozu ładunków dzięki zwiększeniu prędkości jazdy oraz zmniejszenia strat w uprawach w wyniku likwidacji stałych i czasowych objazdów nieprzejezdnych odcinków dróg. Ujęta w założeniach do projektu scalenia gruntów lokalizacja nowych dróg transportu rolnego, jak i modernizacja istniejących dróg, nie wpłynie negatywnie na elementy środowiska przyrodniczego.

Prace związane z budową dróg, ze względu na występujące formy ochrony przyrody mogą wymagać od inwestora uzyskania odrębnych decyzji o środowiskowych  uwarunkowaniach.  Szczegółowa  technologia  prowadzonych  robót  będzie opisana  w  projekcie  budowlanym,  opracowana zostanie tak, aby w jak najmniejszym stopniu ingerować   w  środowisko.  Podczas  budowy  dróg  przewiduje  się  odkrzaczenie  gruntów  w  celu poprawy bezpieczeństwa użytkowników ruchu.  Przedmiotowe przedsięwzięcie nie pogorszy stanu środowiska naturalnego, z uwagi na to, iż większość dróg planowanych do budowy i przebudowy, przebiega po istniejącym śladzie.

W związku z powyższym w zakresie dróg służących do transportu rolnego i obsługi pól na obiekcie „Ochrymy i inne” ustala się następujące prace projektowe i poscaleniowe:

Obręb Ochrymy:
Planowane drogi do przebudowy :
Do urządzenia – powierzchniowe utrwalenie emulsją – 1,135 km ,
Do urządzenia nawierzchnią żwirową – 3,552 km.
Planowane drogi nowoprojektowane :
Do urządzenia nawierzchnią żwirową - 0,102 km
Łącznie do urządzenia 4,789 km

Obręb Podlewkowie:
Planowane drogi do przebudowy:
Do urządzenia nawierzchnią żwirową – 3,154 km,
Łącznie do urządzenia 3,154 m

Obręb Kapitańszczyzna:
Planowane drogi do przebudowie:
Do urządzenia – powierzchniowe utrwalenie emulsją – 0,270 km,
Do urządzenia nawierzchnią żwirową – 3,049 km.
Łącznie do urządzenia 3,319 m

Parametry poszczególnych dróg będą określone w odrębnych projektach technicznych. Po konsultacji z Urzędem Gminy Narewka, w zakresie prac poscaleniowych dotyczących dróg, ewentualnie wydzielić pas drogowy w działce nr 213/1 w obrębie Bernacki Most (nowopowstała działka zostanie włączona do drogi powiatowej nr P 1639 B) oraz w działce nr 198 w obrębie Bernacki Most (nowopowstała działka zostanie włączona do drogi gminnej nr 155693 B).

Zarówno etapy, jak i długości dróg do budowy lub przebudowy mogą ulec zmianom zależnym od finalnego wyniku etapu projektowania działek ewidencyjnych.
W trakcie opracowywania założeń do projektu scalenia, określono perspektywiczne grunty, które w trakcie scalenia należy zabezpieczyć na cele użyteczności publicznej:

  • działka nr 149 o powierzchni 0,3435 ha w obrębie ewidencyjnym Podlewkowie – przeznaczenie działki zostanie określone w trakcie scalenia;
  • działka nr 150/2 o powierzchni 1,0400 ha w obrębie ewidencyjnym Podlewkowie - przeznaczenie działki zostanie określone w trakcie scalenia;
  • działka nr 195 o powierzchni 0,1100 ha w obrębie ewidencyjnym Ochrymy, na której znajduje się świetlica wiejska;
  • działka nr 50 o powierzchni 1,5700 w obrębie ewidencyjnym Ochrymy przeznaczona pod ewentualną budowę zbiornika retencyjnego.

Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie wymaga korzystania z wody. Nie przewiduje się prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej tzn. zaopatrzenia w wodę osób prowadzących prace scaleniowe i poscaleniowe oraz odprowadzania ścieków, nie będą wykorzystywane surowce naturalne w ramach prac scaleniowych. Wielkości wykorzystywanych paliw i surowców naturalnych w trakcie prac poscaleniowych, będzie można ustalić dopiero na etapie opracowania projektów szczegółowych realizacji przedsięwzięć związanych z kształtowaniem sieci dróg transportu rolnego.

W trakcie realizacji planowanych prac scaleniowych i poscaleniowych na analizowanym obiekcie, nie będą wprowadzane do środowiska substancje lub energia, niebezpieczne z punktu widzenia ochrony środowiska. Nie wystąpi emisja wibracji oraz promieniowania, nie powstanie także pole elektromagnetyczne oraz inne zakłócenia. Zgodnie z powyższym realizacja prac w tym zakresie nie będzie wpływała negatywnie na stan środowiska. W trakcie przeprowadzania prac scaleniowych, niewielki wzrost emisji zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego czy hałasu może mieć miejsce w wyniku przewozu geodetów wykonujących niezbędne pomiary w terenie oraz w ramach poscaleniowej modernizacji dróg. Jest to związane z pracą sprzętu technicznego i ruchem pojazdów. Możliwa jest również emisja zanieczyszczeń gazowych, produktów spalania paliw w środkach transportu i maszynach roboczych.  W przeprowadzanych pracach ważny jest stan techniczny środków transportu i urządzeń stosowanych do realizacji inwestycji, jak również właściwe zorganizowanie pracy. W trakcie prac na obiekcie scaleniowym opisane emisje wystąpią w niewielkim stopniu, gdyż do realizacji wymienionych czynności zostanie wykorzystana mała ilość środków transportu i maszyn, a planowane prace mają niewielką skalę i lokalny charakter.

Zarówno przy pracach związanych ze scaleniem gruntów, będących w większości pracami kameralnymi wykonywanymi w siedzibie WBG w Białymstoku, jak i pracach pomiarowych związanych z kontrolą terenową użytków, założeniem osnowy pomiarowej oraz określeniem położenia szczegółów terenowych i wyznaczenia projektu scalenia, nie przewiduje się wytwarzania odpadów.

W trakcie prac poscaleniowych związanych z modernizacją dróg, w celu wyeliminowania powstania odpadów, przewiduje się zastosowanie technologii, dzięki którym możliwe będzie wykorzystanie istniejącego gruntu i przetworzenie materiału budowlanego w miejscu inwestycji. Scalenie nie będzie miało transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Kształtowanie struktury gospodarstw rolnych i rozłóg wpłyną korzystnie na poprawę warunków przyrodniczych. Granice nowowydzielonych działek zostaną w miarę możliwości dostosowane do rzeźby terenu nie powodując tym samym zakłóceń w grawitacyjnym spływie wód.  Realizacja przedsięwzięcia nie pogorszy stanu ilościowego i jakościowego jednolitych części wód, nie wpłynie również negatywnie na osiągnięcie celów środowiskowych jednolitych części wód.  W ramach zagospodarowania poscaleniowego nie przewiduje się wykonywania zadrzewień i zakrzewień wzdłuż dróg i cieków wodnych. Zachowane zostaną w niezmienionym stanie istniejące oczka wodne i naturalne zagłębienia terenu. Nie planuje się ingerencji w istniejącą sieć melioracji wodnych. W ramach prac scaleniowych przewidziane jest uregulowanie ewidencyjnych granic rzek zgodnie z ich faktycznym przebiegiem w terenie. Nie planuje się wylesienia, zalesienia czy też tworzenia jednostek wielkoobszarowych o dużej koncentracji produkcji, a więc nie przewiduje się wystąpienia zakłóceń równowagi w przyrodzie oraz zmniejszenia bioróżnorodności środowiska.

Obiekt „Ochrymy i inne” leży w granicach obszaru chronionego krajobrazu „Puszcza Białowieska”, część obrębu Podlewkowie położona jest w granicach Natura 2000 (Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków „Puszcza Białowieska” PLC200004 i Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk „Puszcza Białowieska” PLC200004). Realizacja prac związanych z modernizacją,, urządzeniem, poszerzeniem czy likwidacją dróg na obszarze objętym scaleniem (przed uzyskaniem właściwych pozwoleń), ze względu na obecność obszarów chronionych, wymagać może przeprowadzenia postępowania i uzyskania odrębnych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.  W ramach tych postępowań będą dokonywane indywidualne analizy poszczególnych przedsięwzięć zaplanowanych w ramach zagospodarowania poscaleniowego oraz ich oddziaływanie na obszary chronione.

Nie przewiduje się zakłócenia równowagi w przyrodzie oraz zmniejszenia bioróżnorodności środowiska. Przeprowadzając prace scaleniowe należy dążyć do zachowania elementów środowiska naturalnego, a także mieć świadomość ich ewentualnego wpływu na środowisko. Prawidłowo kształtowane prace urządzeniowo - rolne nie będą skutkowały pogorszeniem stanu środowiska i walorów krajobrazowych obiektu. Planowane działania nie spowodują zmiany dotychczasowego rolniczego charakteru obszaru objętego scaleniem.

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko

Data wytworzenia: 2021-12-16

Wprowadzający: Katarzyna Miszczuk

Data modyfikacji: 2021-12-16

Opublikował: Katarzyna Miszczuk

Data publikacji: 2021-12-16