Protokół Nr XXX/06 z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego

Protokół Nr XXX/06

z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego

w dniu 23 lutego 2006 r.

w sali nr 12 Starostwa Powiatowego w Hajnówce

( początek sesji - godz. 12:00, koniec - godz. 13:40)

 

Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Powiatu Hajnowskiego Pan Mikołaj Michaluk.

Pan Przewodniczący powitał przybyłych na sesję gości w osobach:

   Irena Sapieżko – zastępca kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,

   Heronim Poniatowski – kierownik Powiatowego zespołu Doradztwa Rolniczego w Hajnówce,

   Marek Roszczenko – zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Hajnówce,

   Janina Moszczyńska – naczelnik wydziału rolnictwa, ochrony środowiska i zasobów leśnych Starostwa Powiatowego w Hajnówce,

   Jan Chomczuk – inspektor w wydziale promocji, rozwoju regionalnego, turystyki i współpracy z zagranicą,

   oraz Tadeusz Topolski – przedstawiciel lokalnej prasy ( lista obecnych osób zaproszonych na sesję str......., zał. nr 2).

Na podstawie listy obecności ( lista obecności str............., zał. nr 1) Przewodniczący Rady stwierdził,  że w obradach udział bierze 14 radnych ( 3 radnych nieobecnych – r. J. Stocki, r. B. Skiepko, r. M. Janowski), co stanowi kworum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy będą uwagi do porządku obrad sesji Rady Powiatu.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Rady poddał porządek obrad sesji  pod głosowanie. Przedstawiony porządek XXX sesji Rady Powiatu został przez radnych przyjęty jednogłośnie ( 14 głosów „za”).

 Oto jego brzmienie:

 

1. Przyjęcie protokołu z  XXIX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

2. Informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym.

3. Interpelacje i zapytania radnych.

4. Informacja o sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz o przeciwdziałaniu bezrobociu
z uwzględnieniem zadań realizowanych przez Powiatową Radę Zatrudnienia.

5. Informacja o działalności Starostwa Powiatowego oraz agend rządowych ( ARiMR, PZDR)
w zakresie rolnictwa na terenie powiatu hajnowskiego.

6. Informacja na temat programów realizowanych ze środków UE przez powiat i jednostki podległe.

7. Powzięcie uchwał w sprawie:

   7.1. zgody na utworzenie rachunku dochodów własnych;

   7.2. zmiany uchwały Nr XXIII/141/05 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 25 lutego 2005r. w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie rachunku dochodów własnych w Zespołach Szkół prowadzonych przez Powiat Hajnowski.

8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

9. Wolne wnioski.

10.   Zamknięcie obrad XXX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

 

 

 

Do punktu 1 – go :

         

Do protokołu z XXIX sesji Rady Powiatu radni nie zgłosili uwag. Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXIX sesji Rady Powiatu. Protokół został przyjęty jednogłośnie ( 14 głosów „za”).

 

Do punktu 2 – go :

            Przewodniczący Rady Powiatu oznajmił, że wszyscy radni otrzymali pisemną informację o pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym ( str.........., zał nr 3 )
i zapytał radnych, czy będą uwagi bądź pytania w związku z przedłożoną informacją.

            Radny Lech Jan Michalak poprosił o rozszerzenie informacji na temat przeniesienia siedziby Pogotowia Ratunkowego na ul. Prostą.

Starosta Hajnowski Pan Włodzimierz Pietroczuk zabierając głos, powiedział, cytuję:  „W informacji jest napisane, że poinformowałem Zarząd o tym, że dyrekcja Pogotowia Ratunkowego zamierza przenieść swoją siedzibę na ul. Prostą. Oczywiście jesteśmy zorientowani w tych zamiarach. Jest to nowo wybudowany budynek należący do Pana Ochrymiuka. Pan Ochrymiuk wybudował ten budynek z przeznaczeniem na organizację przyjęć okolicznościowych, na co podobno nie wyrazili zgody sąsiedzi. W tej chwili Pan Ochrymiuk – i stad była nasza wiedza o tym – zwrócił się do Burmistrza Miasta Hajnówki z wnioskiem o zmianę warunków zabudowy z przeznaczeniem tego budynku na siedzibę Pogotowia Ratunkowego. To jest zamiar dyrekcji Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku, który nie był z nami ani uzgodniony, ani konsultowany w jakikolwiek inny sposób. Chcę powiedzieć, że ja i Pan Jerzy Sirak nie zgadzamy się z tym i zainicjowaliśmy takie spotkanie z dyrekcją Pogotowia. Takie spotkanie odbyło się i na spotkaniu w zasadzie postanowiono jedno, że jeszcze raz zostanie dokonany przegląd pomieszczeń zajmowanych przez Pogotowie w szpitalu i po konsultacji z konsultantem wojewódzkim ds. ratownictwa prof. Ładnym zostaną ustalone ostatecznie zamiary Pogotowia Ratunkowego w stosunku do zmiany siedziby. Jest to trochę sytuacja skomplikowana. My proponowaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem jest utrzymanie w dalszym ciągu siedziby pogotowia w Szpitalu. W innym przypadku, gdyby to było niemożliwe, biorąc pod uwagę fakt, że jest już projekt nowej ustawy o ratownictwie medycznym, przygotowywana jest także nowa ustawa o zarządzaniu kryzysowym, że najlepiej by było zespolenie pogotowia ratunkowego ze strażą pożarną. Taka praktyka funkcjonuje już w wielu miastach w Polsce, niestety bardzo trudno przebija się ta praktyka w województwie podlaskim. Powstały centra powiadamiania ratunkowego w Bielsku Podlaskim, w Mońkach, w Białymstoku i te centra w zasadzie nie funkcjonują. Nie funkcjonują poprzez jeden w zasadzie fakt, że pogotowie ratunkowe nie kieruje w to miejsce na dyżury swoich pracowników. Ta oferta została przez dyrekcję Pogotowia ratunkowego w zasadzie odrzucona ze względu na konieczność sporych nakładów, bo chodziło nam o budynek gospodarczy, który jest obok budynku głównego Komendy Straży Pożarnej z możliwością wygospodarowania miejsca na oddzielny wjazd, czyli to na pewno nie kolidowałoby z funkcjonowaniem Straży Pożarnej. Rzeczywiście ta lokalizacja wymaga pewnych nakładów. W trakcie tej rozmowy padł nawet taki postulat, że dobrze by było, gdyby samorząd w to zainwestował. Mamy również informację, że Ratownictwo Medyczne w ogóle będzie finansowane ze środków budżetu nie za pośrednictwem NFZ, tylko bezpośrednio z budżetu. W takim razie nasze dofinansowanie tej struktury pogotowia ratunkowego byłoby inwestycją niecelową wziąwszy pod uwagę także deficyt budżetowy powiatu. Odbyły się również konsultacje z konsultantem wojewódzkim Panem prof. Ładnym i po tych rozmowach ta sprawa w zasadzie stoi w miejscu. To dyrekcja Pogotowia i dyrekcja SP ZOZ w Hajnówce ma ostatecznie ustalić warunki. Ja myślę, że to są troszeczkę przepychanki natury ambicjonalnej. Chodzi o niewłaściwe warunki, które stwarza SP ZOZ dla Pogotowia, chociaż Pogotowie ten argument właśnie w tych dyskusjach podnosi, ale przede wszystkim chodzi o miejsce na świadczenie tzw. usług ambulatoryjnych. Pogotowie takich warunków w tej chwili w szpitalu nie ma. Jeśliby miało odpowiednie pomieszczenie, może w tym budynku prywatnym takie pomieszczenie znajdzie, chociaż uczciwie powiem, że dyrektor Pogotowia Pan Wiśniewski zaprzeczył takim argumentom, że wcale im nie chodzi o świadczenie usług ambulatoryjnych. Mój wniosek z całej tej dyskusji jest taki, że ja osobiście podejrzewam, że chodzi przede wszystkim o spór na linii świadczenie usług świątecznych i nocnych, które są w tej chwili w gestii SP ZOZ, a Pogotowie chciałoby to przejąć. Ostatnio pojawił się w dodatku do Kuriera Porannego taki artykuł, który dosyć powierzchownie dotyka tej całej sprawy i jest skupiony na przykładzie przede wszystkim Kleszczel, ale przecież rzecz idzie tu również o pieniądze. Był ogłoszony konkurs na świadczenie takiego rodzaju usług, wygrał go hajnowski ZOZ, nie wygrało tego konkursu Pogotowie. W tej chwili SP ZOZ w Hajnówce ma podpisany kontrakt z NFZ na świadczenie tego rodzaju usług. Oczywiście, że tak, jak proponuje Pan dyrektor Wiśniewski – SP ZOZ mógłby zrezygnować z tego, ale byłoby to równoznaczne z rezygnacji z pieniędzy.”

W związku z brakiem innych uwag i pytań Pan Przewodniczący stwierdził, że informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym została przyjęta przez Radę Powiatu.

   Do punktu 3-go:

 

   W powyższym punkcie zostały zgłoszone następujące interpelacje i zapytania:

1) Radny Lech Jan Michalak zgłaszając interpelację ustną, powiedział, cytuję: „Wydział Zamiejscowy Politechniki Białostockiej w Hajnówce nie prowadzi naboru na nowy semestr. Co dalej z akredytacją dla tego wydziału?”

2) Radny Lech Jan Michalak zgłaszając interpelację ustną, powiedział, cytuję:
Wieści chodzą po mieście i dobrze by było, żeby to zostało wyjaśnione. ZOZ prawdopodobnie zafundował 50 pracownikom bezpłatne kursy prawa jazdy. Czy to jest prawda, czy nie? Wicestarosta jest Przewodniczącym Rady Społecznej SP ZOZ i powinien znać tę sprawę i dobrze byłoby, żeby jakaś informacja na ten temat była, bo różne wersje na ten temat chodzą.”

3) Radny Andrzej Downarowicz zgłaszając interpelację ustną, powiedział, cytuję: „Chciałbym się dowiedzieć, czy są jakieś nowe informacje w sprawie budowy krytej pływalni.”

 

Do punktu 4-go:

 

W powyższym punkcie Pan Marek Roszczenko – zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Hajnówce zapoznał radnych z informacją o sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz o przeciwdziałaniu bezrobociu z uwzględnieniem zadań realizowanych przez Powiatową Radę Zatrudnienia. ( informacja w zał., st............, zał nr 4). Pan Marek Roszczenko przedstawiając informacje, powiedział, cytuję: „W 2005 r. Powiatowy Urząd Pracy w Hajnówce realizował  zadania w oparciu o Powiatowy program przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2003 – 2006 i plan roczny. Były to głównie zadania z zakresu:

- aktywizacji zawodowej bezrobotnych,

    - realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach SPO RZL 2004-2006:

§         Działanie 1.2 - projekt „DEBIUTY – program aktywizacji młodzieży bez stażu zawodowego” na który przyznano środki w wysokości 324.200 zł, w tym wkład własny 88.900 zł:

§         Działanie 1.3 - projekt „Ucieczka z bezrobocia – aktywizacja osób bezrobotnych” w wysokości 172.200 zł, w tym wkład własny 45.500 zł.

- współpracy z pracodawcami i innymi partnerami rynku pracy,

- efektywnego wykorzystania  środków Funduszy UE  i  Funduszu Pracy.

 

Liczba bezrobotnych  na koniec grudnia 2005 r. wynosiła 2542  osoby i była wyższa od liczby bezrobotnych zarejestrowanych na koniec grudnia 2004 r. (2375) o 167 osób tj. o 7,0%. Stopa bezrobocia ukształtowała się na poziomie 11,9% .

W 2005 r. zarejestrowanych zostało 3223 osoby tj. o 189 bezrobotnych (6,2%) więcej niż w roku poprzednim (3034 osoby). Po raz pierwszy zostało zarejestrowanych  727 bezrobotnych o 18 osób więcej niż w roku 2004. Osoby rejestrujące się po raz pierwszy stanowiły 22,6% ogółu rejestracji. Po raz kolejny zarejestrowało się 2496 osób tj. 77,4% ogółu zarejestrowanych. Średnio miesięcznie rejestrowało się 269 osób, gdy w roku ubiegłym  253 osoby.

Z ewidencji zostało wyłączonych  3056  osób o 175 (5,4%) mniej niż w roku 2004 (3231 osób). Z tytułu podjęcia pracy  wykreślonych zostało 1146  osób tj. 37,5 % ogółu wyłączonych.. Średni miesięczny odpływ z bezrobocia wynosił 255 osób gdy w roku 2004 - 269 osób.

Na 31.12.2005 r. zarejestrowanych było z wykształceniem:

¨       wyższym – 183 osoby  tj. 7,2% ogółu bezrobotnych;

¨       policealnym i średnim zawodowym – 630 osób tj. 24,8% ogółu bezrobotnych;

¨       średnim ogólnokształcącym – 247 osób tj. 9,7% ogółu  bezrobotnych;

¨       zasadniczym zawodowym – 721 osób tj. 28,4 % ogółu bezrobotnych;

¨       gimnazjalnym i poniżej – 761 osób, tj. 29,9 % ogółu bezrobotnych.

We wszystkich kategoriach wykształcenia wystąpił wzrost liczby bezrobotnych. Najliczniejszą grupę stanowili bezrobotni z wykształceniem podstawowym i zasadniczym  zawodowym - 1482 osoby tj. 58,3% ogółu zarejestrowanych (wzrost w porównaniu do grudnia 2004 r. o 84 osoby tj. 6,0%). Najmniej było zarejestrowanych bezrobotnych z wykształceniem wyższym 183 osoby – 7,2% ogółu (wzrost do grudnia 2004 r. o 31 osób tj. 20,4%).

Bezrobotni wg wieku na 31.12.2005 r.

¨       18-24 lata – 586 osób, 23,0 % ogółu bezrobotnych;

¨       25-34 lata – 599  osób, 23,6% ogółu bezrobotnych;

¨       35-44 lata– 501 osób, 19,7%   ogółu bezrobotnych;

¨       45-54 lata – 696 osób, 27,4% ogółu bezrobotnych;

¨       55-59 lat –   140 osób, 5,5% ogółu bezrobotnych;

¨       60-64 lata –   20 osób, 0,8% ogółu bezrobotnych.

Bezrobotni w wieku od 18 do 34 lat – 1185 osób stanowili 46,6% ogółu, w tym bezrobotni w wieku do 24 lat - 599 osób 23,6%. W porównaniu do roku 2004 r. w przedziale wiekowym 18-34 lata nastąpił  wzrost bezrobotnych  o 54 osoby  tj. o 4,8%, a liczba bezrobotnych w wieku do 24 lat wzrosła o 52 osoby tj. o 9,7%.

Bezrobotni w przedziale wiekowym 35-44 lata  501 osób stanowili 19,7% ogółu, ich liczba w porównaniu do roku 2004 r. zmniejszyła się o 15 osób tj. o 2,9%.

Bezrobotni w przedziałach wiekowych:

- 45-54 lata  – 696 osób stanowili 27,4% ogółu, wzrost  w porównaniu do poprzedniego roku o 14,1%;

- 55-59 lat - 140 osób stanowili 5,5% ogółu, wzrost  o 42,9%.

W grupie bezrobotnych 60-64 lata liczba bezrobotnych wynosiła 20 osób tj. 0,8% ogółu. Zarejestrowane osoby to mężczyźni. W tej grupie, w porównaniu do 2004 r. bezrobocie nie uległo zmianie.

Bezrobotni wg czasu pozostawania bez pracy:

¨       do 1 m-ca – 207 osób tj. 8,1% ogółu bezrobotnych;

¨       1 – 3 m-cy – 612 osób tj. 24,1% ogółu bezrobotnych;

¨       3 – 6 m-cy – 345 osób tj. 13,6% ogółu bezrobotnych;

¨       6 – 12 m-cy – 432 osoby tj. 17,0% ogółu bezrobotnych;

¨       12 – 24 m-ce – 377 osób tj. 14,8% ogółu bezrobotnych;

¨       powyżej 24 m-cy – 569 osób tj. 22,4% ogółu bezrobotnych.

Bezrobotni pozostający bez pracy do 1 roku – 1596 osób stanowili 62,8 % ogółu bezrobotnych.  W porównaniu do 2004 r. został odnotowany wzrost o 110 osób tj. o 7,4%.

Bezrobotni pozostający bez pracy od 1 roku do 2 lat – 377 osób  stanowili  14,8% ogółu; w porównaniu do 2004 r.  nastąpił wzrost o  88 osób tj. o 30,4%.

W grupie osób pozostających bez pracy powyżej do 2 lat wystąpiło zmniejszenie o 31 bezrobotnych tj. 5,2%. Osoby te (569) stanowiły 22,4% ogółu bezrobotnych.

Bezrobotni wg stażu pracy:

¨       do 1 roku – 589 osób, tj. 23,2 % ogółu  bezrobotnych;

¨       1-5 lat – 449 osób, tj. 17,7 % ogółu  bezrobotnych;

¨       5-10 lat – 253 osoby, tj. 9,9 % ogółu  bezrobotnych;

¨       10-20 lat – 360 osób, tj. 14,2 % ogółu  bezrobotnych;

¨       20-30 lat – 287 osób, tj. 11,3% ogółu  bezrobotnych;

¨       30 lat i więcej – 72 osoby, tj. 2,8 % ogółu  bezrobotnych;

¨       bez stażu – 532 osoby, tj. 20,9 % ogółu  bezrobotnych.

Największą grupę pod względem stażu stanowili bezrobotni z małym doświadczeniem zawodowym  (staż pracy do 1 roku) - 589 osób tj. 23,2% ogółu bezrobotnych (spadek w porównaniu do 2004 r. o  71 osób tj. o 10,8%) oraz bezrobotni bez stażu pracy  532 osoby tj. 20,9 % ogółu (wzrost do 2004 r. o  57 osób  tj. o 12,0%). 

Do zasiłku dla bezrobotnych uprawnionych było 383 osoby, o 68 osób więcej jak w grudniu 2004 r. tj. o 21,6%. Bezrobotni z prawem do zasiłku  stanowili 15,1% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych.

Liczba bezrobotnych kobiet na koniec 2005 r. wynosiła 1220 osób tj.  48,0% ogółu bezrobotnych i w porównaniu do grudnia 2004 r. zmniejszyła się o 1 osobę, tj.  o 0,1%.

132 kobiety były uprawnione do zasiłku dla bezrobotnych; stanowiły 34,5% ogółu bezrobotnych uprawnionych do zasiłku oraz 10,8% ogólnej populacji zarejestrowanych kobiet.

Zamieszkali na wsi stanowili 45,2% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych. Ich liczba na koniec 2005 r. wynosiła 1149 osób i była większa o 122  osoby od liczby bezrobotnych zarejestrowanych w końcu 2004 r.  tj. o 11,9%.  Z tej liczby 150 osób tj. 13,0% pobierało zasiłek dla bezrobotnych, 214 osób tj. 18,6% posiadało gospodarstwo rolne. Liczba  zarejestrowanych kobiet wiejskich wynosiła  523 osoby, co stanowiło 45,5% ogółu bezrobotnych z terenów wiejskich. 

Liczba osób w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia nauki wynosiła 155 osób tj. 6,1% ogółu bezrobotnych, w tym  112 kobiet.

W 2005 r. w sprawozdawczości o rynku pracy zostały wyodrębnione nowe kategorie bezrobotnych tj. osoby w szczególnej sytuacji na rynku pracy (z ogółem):

Lp.

Wyszczególnienie

Bezrobotni zarejestrowani

Wskaźnik %

razem

w tym

kobiety

do ogółu

bezrobotnych

4:3

1

2

3

4

5

6

1.

Do 25 roku życia

 586

302

23,1

51,5

2.

Które ukończyły szkolę wyższą, do 27 roku życia

   57

  42

  2,2

73,7

3.

Długotrwale bezrobotne

1370

728

53,9

53,1

4.

Powyżej 50 roku życia

  489

162

19,2

33,1

5.

Bez kwalifikacji zawodowych

  517

287

20,3

55,5

6.

Samotnie wychowujące co najmniej jedno dziecko do 7 roku życia

  101

  95

  4,0

94,1

7.

Niepełnosprawni

  119

  40

  4,7

33,6

Na koniec 2005 r. zarejestrowanych było 71 osób poszukujących pracy, tj. o 3 osoby mniej niż w 2004 r., o  4,1%; z tego kobiety 38 osób stanowiły 53,5%  ogółu poszukujących pracy.

Na zasiłki dla bezrobotnych wraz ze składką ZUS wydatkowano kwotę 2.887.523,35 zł. co stanowi 63,3% ogólnych wydatków Funduszu Pracy, w tym na:

·         zasiłki podstawowe  /100%/ - ogółem  743.421,01 zł.

kwota netto     -   672.916,14 zł

      składka na ubezp. zdrowotne  -  24.272,11 zł

      podatek dochodowy od os. fiz.  -  46.232,76 zł

 

·         zasiłki obniżone   /80%/- ogółem  691.795,61 zł.

kwota netto  -    639.756,69 zł

skł. na ubezp. zdrowotne  -  34.450,72 zł

podatek dochodowy od os. fiz.  -  17.588,20 zł

 

·         zasiłki podwyższone  /120%/- ogółem  743.968,48 zł.

      kwota netto  -  660.321,64 zł

      skł. na ubezp. zdrowotne  -  17.550,35 zł

      podatek dochodowy od osób fiz.  -  66.096,49 zł

 

·         świadczenia przedemerytalne- ogółem  3.748,90 zł.

      kwota netto  -  3.224,80 zł

       podatek dochodowy od osób fiz.  -  524,10 zł

 

·         składkę emerytalno- rentową od zasiłków  -  704.589,35 zł

W porównaniu do 2004 r. wydatki na zasiłki zmniejszyły się o 6.335,4 tys. zł. Ich zmniejszenie związane było przede wszystkim z przekazaniem zasiłków i świadczeń przedemerytalnych do ZUS.

Z  pośrednictwa pracy w 2005r. skorzystało 113 pracodawców o 4 mniej niż w 2004 r. tj.3,4%,  w tym:

- 50 z sektora publicznego, 

- 63 z  sektora prywatnego.

Według stanu zatrudnienia  większość stanowiły  małe i średnie firmy z sektora prywatnego:

- zatrudniające do  5 pracowników                    25

 - od  6 do    20 pracowników                             23

- od 21 do 100 pracowników                              42

- powyżej  100 pracowników                              23.       

Ogółem do Urzędu zostało zgłoszonych 613 ofert pracy o 16 mniej niż w 2004 r. tj. o 2,5%, w tym 431 subsydiowanych z Funduszu  Pracy, tj.:

- staże                                                                 192

- przygotowanie zawodowe                                     66

- prace interwencyjne                                            106

- roboty publiczne                                                  51

- doposażenie lub wyposażenie stanowiska pracy  5.

Najwięcej ofert pracy pracodawcy zgłosili  w zawodach:

- sprzedawca – 53,

- stolarz – 35,

- szwaczka – 28,

- robotnik drogowy – 13,

- robotnik budowlany -12

- oraz miejsc stażu i prac interwencyjnych w zawodach: pracownik biurowy – 121, robotnik gospodarczy -115 pracownik administracyjny - 24, doradca rolniczy – 15.     Średni czas obsadzania wolnych miejsc  pracy  -  4 dni.

            Zostało zorganizowanych 14 giełd pracy, między innymi w zawodach: kierowca samochodu osobowego, sprzedawca,  pracownik biurowy, pracownik ochrony, handlowiec, stolarz, robotnik  budowlany, operator maszyn i urządzeń, przedstawiciel handlowy  -  dla 13 pracodawców.

W spotkaniach z pracodawcami uczestniczyło 176 bezrobotnych, pracę podjęły 44 osoby.

W przypadku braku kandydatów spełniających wymagania pracodawców, oferty pracy przekazywano do upowszechnienia w lokalnej prasie: Kurier Poranny, Gazeta Współczesna, Gazeta Wyborcza. 

Ogółem za pośrednictwem urzędu pracę podjęło 589 bezrobotnych, w tym 334 kobiety (56,7%).

Bezrobotni podejmujący pracę za pośrednictwem urzędu stanowili 43,8 % ogółu bezrobotnych zgłaszających w urzędzie podjęcie pracy.

Z usług poradnictwa zawodowego w 2005 r. skorzystało ogółem 727 osób o 18 osób więcej niż w 2004 r. tj. o 2,5%, w tym z poradnictwa indywidualnego - 372,  poradnictwa grupowego - 355.

Według wybranych kategorii bezrobotnych:

- długotrwale  bezrobotni                       114 osób        

- młodzież                                                 426 

- kobiety                                               427               

- mieszkańcy wsi                                   259

- osoby niepełnosprawne                          341.

1/  Suma nie jest zgodna z ogólną liczbą osób objętych doradztwem ze względu na ich  przynależność do kilku kategorii.

Porady indywidualne najczęściej dotyczyły zatrudnienia oraz doskonalenia zawodowego. Wyniki działań poradnictwa  zawodowego:    

- podjęcia pracy                           57osób,                               

- szkolenie zawodowe                108 osób.

SUBSYDIOWANE ZATRUDNIENIE

Rok /Miesiąc

Podjęcie pracy subsydiowanej

ogółem

 tym:

prace  interw.

roboty publiczne

ref. kasztów zatrudn.  bezrobotn.

stażu

przyg. zawod.

 w miejscu pracy

PFRON

 

  2004 r.

447

167

124

147

 9

  2005 r.

431

106

51

5

192

66

11

2004 r. = 100

96,4

63,5

41,1

-

130,6

-

122,2

³ W 2004 r. nie występowały formy subsydiowanego zatrudnienia oznaczone x.

Subsydiowane zatrudnienie w 2005 r. podjęło 431 osób o 7 osób mniej niż w 2004 r. tj. o 1,6%, w tym w ramach:

-          prac interwencyjnych                                             – 106 osób,

-          robót publicznych                                                    – 51 osób,

-          refundacji kosztów  zatrudnienia bezrobotnego    -    5 osób,

-          stażu                                                                        192 osoby,

-          przygotowania zawodowego  w miejscu pracy       – 66 osób,

-    nowo tworzone stanowiska  pracy finansowane ze środków PFRON  - 11 osób.

Na koniec grudnia 2005 r. z subsydiowanego zatrudnienia  finansowanego z Funduszu Pracy korzystało 86 osób, w tym w ramach:

-          prac interwencyjnych  34 osoby,

-          robót publicznych 8 osób,

-          staży – 33 osoby,

-          przygotowania zawodowego w miejscu pracy  - 6 osób,

-          refundacji kosztów zatrudnienia bezrobotnego - 5 osób.

W szczególności aktywizacją zawodową w 2005 roku zostały objęte:

- osoby długotrwale bezrobotne,

- młodzież,

- kobiety,

- osoby niepełnosprawne.

Zrealizowanych zostało 11 programów skierowanych do poszczególnych grup bezrobotnych:

1.   „PIERWSZA PRACA” - program rządowy dla absolwentów i bezrobotnych do 25 roku życia, który  obejmował:

     - staże                                  182 osób2

     - prace interwencyjne              25

     - szkolenia                            59

     - roboty publiczne                  6

     - doposażenie  stanowiska pracy 3.  

      2Łącznie z uczestnikami pozostałych programów.

   Po zakończeniu działań do ewidencji bezrobotnych nie powróciło 69 osób (dane na koniec grudnia 2005r.).

1.          „DEBIUTY – program aktywizacji młodzieży bez stażu zawodowegow ramach  Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Priorytet 1 Działanie 1.2 Perspektywy dla młodzieży. Projekt obejmował następujące formy aktywizacji zawodowej:

       - poradnictwo zawodowe  -  128 osób

       - pośrednictwo pracy         -  128

      - organizacja staży            -   107

      - szkolenie                         -   20. 

W wyniku realizacji projektu zatrudnienie uzyskało 27 beneficjentów ostatecznych, w tym zatrudnienie subsydiowane 3; 1 osoba podjęła dalszą naukę, 2 – nie powróciły do ewidencji bezrobotnych z innych powodów (dane na koniec grudnia 2005r.).

 

2.       UCIECZKA z  bezrobocia” – aktywizacja osób bezrobotnych projekt realizowany w      ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Priorytet 1

      Działanie 1.3 Przeciwdziałanie i zwalczanie        długotrwałego bezrobocia.

      Wsparciem  projektu objęto ogółem 88 osób, w tym 50 osób zaliczanych do kategorii długotrwale bezrobotnych.

      Zastosowano następujące rodzaje wsparcia:

      - poradnictwo zawodowe                                    88 osób

      - pośrednictwo pracy                                         88 

       - subsydiowanie zatrudnienia                           16

      - przygotowanie zawodowe  w miejscu pracy  44

       - szkolenie                                                      20.

      W wyniku realizacji projektu zatrudnienie uzyskało 13 beneficjentów ostatecznych, 10 osób kontynuowało zatrudnienie, 7 – nie powróciło do ewidencji bezrobotnych z innych powodów (dane na koniec grudnia 2005r.).

3.          Gminne punkty informacji dla rolników”- program związany z prowadzeniem spraw rolnych w gminach wiejskich powiatu hajnowskiego, dotyczący w szczególności  wypełniania wniosków o wpis do ewidencji producentów rolnych i płatności obszarowe.

        W programie uczestniczyło ogółem 13 osób bezrobotnych  mieszkańców  gmin    powiatu hajnowskiego, w tym:

         - staże w miejscu pracy    13.

        Po zakończeniu programu zatrudnienie uzyskały 4 osoby (dane na koniec grudnia          2005r.).

4.          Program działań na rzecz realizacji zadań związanych z obsługą zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz aktywizacji osób bezrobotnych i zwiększenia ich szans na zatrudnienie. Przedsięwzięcie związane z organizacją prac interwencyjnych  w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w celu realizacji wniosków o dopłaty obszarowe. W programie uczestniczyło ogółem 12 osób (długotrwale bezrobotni, młodzież), w tym:

        - prace interwencyjne         -12.

        Po zakończeniu programu do ewidencji bezrobotnych nie powróciły 2 osoby.

5.          „Społeczne i zawodowe wsparcie osób bezrobotnych z terenów wiejskich i małych miast – zagrożonych bezrobociem długotrwałym”. Program realizowany z dodatkowych środków Funduszu Pracy z „rezerwy” Ministra.

        W programie uczestniczyło 26 osób, w tym długotrwale bezrobotni, bezrobotni   powyżej 50 roku życia, młodzież, osoby bez kwalifikacji:

      - prace interwencyjne        - 26 osób.

        Według danych na dzień 31.12.2005r.- wszyscy uczestnicy programu pozostawali  w  zatrudnieniu.

6.          „Program lokalny na rzecz ludzi  i środowiska naturalnego  - realizacja        przedsięwzięcia związanego z likwidacją skutków huraganu z 09.07.2004r. w Jelonce i Kleszczelach w powiecie hajnowskim”.  Przedsięwzięcie związane z usuwaniem skutków żywiołu w dwóch gminach powiatu hajnowskiego – Kleszczele i Dubicze Cerkiewne, realizowane we współpracy z samorządami poszkodowanych gmin oraz ośrodkami pomocy społecznej w Dubiczach i Kleszczelach, finansowane z dodatkowych środków Funduszu Pracy z „rezerwy” Ministra.

     W programie uczestniczyli  długotrwale bezrobotni oraz bezrobotni  powyżej 50 roku życia:

      -  roboty publiczne         30 osób.

     Do ewidencji bezrobotnych nie powróciło 6 osób (dane na koniec grudnia 2005r.).

7.          „DROGOWIEC” Wojewódzki Program Aktywizacji Bezrobotnych - realizowany w 3 gminach powiatu hajnowskiego: Dubicze Cerkiewne, Hajnówka, Narew. Aktywizacją objęto bezrobotnych pozostających w ewidencji powiatowego urzędu pracy powyżej 12 miesięcy oraz bezrobotnych w wieku powyżej 50 roku życia, zamieszkujących w gminach objętych przedsięwzięciem, w tym:

     - roboty publiczne                5 osób

     - przygotowanie zawodowe

       w miejscu pracy                8 osób.

8.          „SZANSA” Wojewódzki Program Pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych na lata 2004-2006 obejmował następujące działania skierowane do osób niepełnosprawnych:

     -  poradnictwo zawodowe indywidualne             21 osób, w tym  4  poszukujące pracy,

     -  poradnictwo zawodowe grupowe

       18 osób, w tym 1 poszukująca pracy

     -pośrednictwo pracy

      zatrudnienie niesubsydiowane        15

     -  staże                                           2

     -  prace interwencyjne                       3

     -  roboty publiczne                           1         

     - szkolenie   10, w tym 4 poszukujące pracy.

     - nowo tworzone stanowiska pracy finansowane      ze środków PFRON - 11 osób

     - uzupełnianie wyżej wymienionych stanowisk                         pracy    2;       

         W giełdach pracy uczestniczyło 11osób niepełnosprawnych.

     W wyniku realizacji programu zatrudnienie podjęło ogółem 36 osób  niepełnosprawnych (dane na koniec grudnia 2005r.), w tym:

      - pracę niesubsydiowaną 15

      - pracę subsydiowaną

        (Fundusz Pracy, PFRON)  21.

9.          „Stażysta w policyjnej profilaktyce”program  skierowany do bezrobotnej młodzieży, absolwentów wyższych uczelni kierunków psychologicznych i pedagogicznych.

     W programie wzięło udział 7 osób, w tym:

      - staże                                               4 osoby,

      - przygotowanie zawodowe             3 osoby. 

      Po zakończeniu działań pracę podjęły 2 osoby (dane na koniec grudnia 2005r.).

10.      „Pierwszy Biznes” – program skierowany do bezrobotnej młodzieży zainteresowanej podjęciem działalności gospodarczej.  W programie uczestniczyło 15 osób, w tym:

      - szkolenie  -   15 osób.

      Cykl szkoleń obejmował: zarządzanie firmą, marketing oraz zarządzanie finansami w małej firmie, tworzenie planu przedsięwzięcia.

     W wyniku działań: 1 osoba zadeklarowała podjęcie działalności gospodarczej w zakresie aerobiku i siłowni, 2 osoby podjęły zatrudnienie u pracodawców.           

Zrealizowanych zostało:

- 7  szkoleń grupowych,

- oraz 4 szkolenia indywidualne

ogółem dla  111 osób bezrobotnych, dla 40 osób więcej niż w 2004 r. tj. o 56,3%, w tym:

a) szkolenia grupowe:

1.        Murarz – tynkarz – ocieplanie budynków.

2.        Posadzkarz – glazurnik.

3.        Sprzedawca z zakresem obsługi komputera z systemem magazynowania oraz obsługą kas fiskalnych.

4.        Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej.  

5.       Spawacz – spawanie stali niskostopowych elektrodą topliwą w osłonie gazów

       aktywnych – MAG.

6.       Recepcjonista – sprzedawca usług turystycznych z modułem języka angielskiego.

7.       Masaż sportowo - leczniczy.

b) szkolenia indywidualne:

1.       Szkolenie lekarzy.     

2.       Kurs na instruktora nauki jazdy dla kategorii B.

3.       Kurs kwalifikacyjny szeregowych państwowej straży pożarnej.

4.       Szkolenie dla uprawnionych diagnostów w zakresie podstawowym i specjalistycznym.

FINANSOWANIE AKTYWNYCH FORM:

Program    rynku     pracy

WYDATKI

2004 r.

w 2005 r.

1.  Prace interwencyjne

327.837,29

290.916,34

2.  Roboty publiczne

445.248,80

279.909,37

3. Aktywizacja zawodowa absolwentów

596.612,47

560.204,10 (staże)

4. Przygotowanie zawodowe w miejscu pracy

158.232,67

5. Refundacja kosztów zatrudnienia bezrobotnego

68.281,20

6. Szkolenia bezrobotnych

77.642,30

158.578,24

Razem:

1.447.340,86

1.516.121,92

Ogółem na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu w 2005r. wydatkowano  1.516.121,92  zł., tj. o 4,8% więcej niż w 2004 r.

WSPÓŁPRACA Z PARTNERAMI RYNKU PRACY:             

W tym zakresie współpracowano z następującymi  instytucjami i organizacjami:

1.       Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku:

           - badanie losów absolwentów WSE w               Białymstoku

- udział w cyklu szkoleń w ramach podprojektu 3 Promocja Zatrudnienia i      Rozwój Zasobów  Ludzkich Województwo Podlaskie n.t.  Reorientacja Szkolnictwa Zawodowego – współfinansowanych ze środków UE.

2.       Zespół Szkół nr 1 w Hajnówce – zajęcia z młodzieżą na temat problematyki bezrobocia na terenie miasta, gminy, powiatu.

3.       Zespół Szkół nr 2 w Hajnówce - zajęcia z młodzieżą w zakresie problematyki bezrobocia na terenie miasta, gminy, powiatu w ramach projektu „Sokrates”.

4.       T-Matic Grupa Komputer Plus w Białymstoku – współudział w realizacji projektów ze środków UE, w tym rekrutacja na szkolenia:

     - Systemy wspomagania administracji – efektywne wykorzystanie narzędzi informatycznych    oraz konwersacje językowe                               10 osób,

    -  Skuteczna sprzedaż –  klucz do sukcesu           12

    - Techniki informatyczne w reklamie  i   promocji    8.

5.  Zakład Doskonalenia Zawodowego w  Białymstoku- Ośrodek Kształcenia w

     Hajnówce: w zakresie:

     współudział w realizacji projektu ze środków  UE, rekrutacja na szkolenia:

      - Tokarz                                                           13 osób

      - Auto Cad                                                        14

      - Specjalista ds. ekonomiczno-finansowych     15

      - Spawacz MAG                                               15

      - Komputerowy pakiet biurowy                           15

      - Magazynier z obsługą wózków widłowych      15.

6. SBK Marketing w Białymstoku – współudział w rekrutacji beneficjentów do projektu „Profesjonalna kariera zawodowa absolwentów wyższych uczelni na konkurencyjnym rynku pracy”   współfinansowanego ze środków UE:  3 osoby.

 7. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Oddział w Białymstoku:

      rekrutacja 20 beneficjentów ostatecznych do  projektów „Kowale losu” oraz  „Praktyka czyni mistrza”-   współfinansowanych ze środków UE. 

8.       Międzynarodowe Centrum Partnerstwa Partners Network w Krakowie – współudział w realizacji projektu „Przedsiębiorczość – Twój start”, skierowanego do uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Współpraca z innymi organizacjami i instytucjami w zakresie  realizacji projektów przyczyniła się do zaktywizowania 140 osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Hajnówce.”

            Przewodniczący Rady zapytał czy będą jeszcze pytania w związku z przedstawioną informacją.

            Radny Sławomir Kulik zapytał, cytuję: „ Ja mam pytanie dotyczące informacji prasowej, która ukazała się we wtorek w Kurierze Hajnowskim i tam jedna z bezrobotnych stwierdziła, że nie opłaca się rejestrować w Biurze Pracy, bo oni mają spokój, że nas nie mają, a my mamy spokój, że nie musimy tam chodzić. Jakby Pan skomentował to, co powiedziała ta Pani. W Kurierze była jeszcze informacja, że najmniej bezrobotnych jest w powiecie hajnowskim, bielskim i siemiatyckim.”

            Pan Marek Roszczenko odpowiadając na powyższe, powiedział, cytuję: „Jeśli chodzi o stopę bezrobocia, to faktycznie, jeżeli chodzi o powiat hajnowski, to w województwie byliśmy na 4 miejscu. Przed nami były Siemiatycze – 8%, Bielsk Podlaski – 10,3% i Wysokie Mazowieckie – 11,6%, natomiast u nas 11,9%. Jeżeli chodzi o województwo podlaskie, to stopa bezrobocia wynosi 15,5%, natomiast w kraju 17,6%.

            Natomiast jeżeli chodzi o tę informację prasową, to chcę powiedzieć, że rejestracja w Urzędzie Pracy jest dobrowolna. Nikt bezrobotnych do tego nie zmusza. Jeżeli dana osoba się zarejestruje, to ma pewne obowiązki i pewne prawa. Jednym z obowiązków jest stawiennictwo do Urzędu Pracy w wyznaczonych terminach. Natomiast to stwierdzenie, o którym Pan mówił, to nie wiem skąd się wzięło, bo my wszystkich, którzy do nas się zgłaszają rejestrujemy i służymy im pomocą. Ofert pracy w Urzędzie Pracy jest w zależności od sezonu – 100, a nawet 150 w okresie letnim i nie jesteśmy w stanie wszystkim bezrobotnym tych ofert zaproponować. Natomiast bezrobotni mogą korzystać ze szkoleń, z poradnictwa zawodowego grupowego i indywidualnego, można także skorzystać z ofert pracy krajowych i zagranicznych. Na holu w Biurze Pracy jest infokiosk i tam też znajdują się oferty pracy.”

Radni nie zgłosili więcej pytań i uwag.

Przewodniczący Rady w imieniu całej Rady podziękował Panu Markowi Roszczenko za przybycie na sesje i przygotowanie materiałów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja o sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz o przeciwdziałaniu bezrobociu z uwzględnieniem zadań realizowanych przez Powiatową Radę Zatrudnienia została przez Radę Powiatu przyjęta.

 

 

Do punktu 5-go:

 

W powyższym punkcie Rada Powiatu zapoznała się z informacją o działalności Starostwa Powiatowego oraz agend rządowych ( ARiMR, PZDR) w zakresie rolnictwa na terenie powiatu hajnowskiego.

Pani Irena Sapieżko omawiając informację o działalności ARiMR na terenie powiatu hajnowskiego ( str.............., zał nr 5) powiedziała, cytuję: „ Biuro Powiatowe ARiMR w Hajnówce pracuje od lipca 2002r. Od 2003r. prowadzi na bieżąco rejestrację i identyfikację zwierząt. Te działania dotyczące identyfikacji i rejestracji zwierząt prowadzone są przez Biuro na bieżąco. Rolnicy wszelkie zmiany zgłaszają do nas i my na bieżąco znamy wszelkie ruchy zwierząt hodowlanych w powiecie hajnowskim. Zarejestrowaliśmy całe pogłowie bydła – było to naszym obowiązkiem zakolczykowanie całego pogłowia bydła w powiecie. Obecnie obowiązkiem rolnika jest zgłaszanie każdego przemieszczenia zwierzęcia ze swojego gospodarstwa. Także ruch bydła jest na bieżąco rejestrowany. Innymi grupami zwierząt, które podlegają rejestracji są: owce, kozy i trzoda chlewna. Rolnicy również mają obowiązek zgłaszania przemieszczania wszystkich zwierząt ze swojego stada, jeżeli ubywają do innego stada. Ewenementem wprowadzonym od 1 marca jest to, że jeżeli ktoś w gospodarstwie ma 1 świnię, to nie będzie musiał jej rejestrować i zgłaszać przemieszczenia, jeżeli te świnie przeznaczy na własne spożycie we własnym gospodarstwie, bo jeżeli ta świnia będzie sprzedawana, to także rolnik będzie musiał ją zarejestrować, zakolczykować lub odznaczyć tatuażem i zgłaszać na bieżąco przemieszczanie tej sztuki. Najważniejszą rzeczą w pracy Biura są wnioski o dopłaty. W 2005r. do naszego Biura wpłynęło 4811 wniosków o dopłaty obszarowe. Na dzień dzisiejszy wydaliśmy 4256 decyzji na kwotę 13.444.450 zł – także kwota pieniędzy, która wpłynie do rolników na konta nie jest mała. 93% z tych wniosków o dopłaty obszarowe były to wnioski z tytułu niekorzystnych warunków gospodarowania, czyli dodatkowa płatność, z których obecnie wysłano do rolników decyzji na kwotę 4.612.370 zł. Innymi wnioskami w 2005r. były wnioski przyjmowane w ramach działania – wspieranie gospodarstw niskotowarowych. Do Biura Powiatowego wpłynęły 482 wnioski i do dnia dzisiejszego wydano 432 decyzje na kwotę 2.206.175 zł. Następnym działaniem było dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów unijnych i tutaj muszę powiedzieć, że rolnicy z naszego powiatu złożyli najmniej wniosków z całego województwa, ale cieszymy się niezmiernie tym, że te wnioski wpłynęły w pierwszym terminie, ponieważ wspieranie gospodarstw niskotowarowych, dostosowanie do standardów unijnych gospodarstw rolnych są to wnioski, które obsługiwane są w kolejności złożenia i często może być tak, że pula pieniędzy przeznaczona do obsługi tych wniosków może być niewystarczająca.

My każde uruchomienie danego działania poprzedzamy przeprowadzeniem spotkań informacyjnych dla rolników. Na dzień dzisiejszy 121 rolników w ramach działania – dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów unijnych otrzymało decyzje na kwotę 4 mln zł. Następnymi wnioskami były wnioski o zalesienie gruntów rolnych. W 2005r. do biura wpłynęło 60 wniosków, ale zalesianie gruntów rolnych, to etap dwufazowy, ponieważ rolnik składa wniosek, jest on rozpatrywany i otrzymuje postanowienie o tym, że spełnia warunki do tego, żeby móc ubiegać się o dofinansowanie do zalesienia. I tylko jeden z wnioskodawców w swoim planie zalesienia miał zalesienie jesienne i on otrzymał już decyzję na kwotę 13.647 zł ponieważ takiego zalesienia w okresie jesiennym dokonał. Pozostali wnioskodawcy mają terminzalesienia wiosenny i decyzję otrzymają po wykonaniu tego zalesienia.

122 rolników złożyło wnioski o przyznanie rent strukturalnych. Na dzisiaj otrzymało decyzję 96 rolników na kwotę 142.276 zł/ miesięcznie. Renta strukturalna przyznawana jest rolnikowi na 10 lat.

Następne działanie to wspieranie przedsięwzięć rolno – środowiskowych. Wpłynęło do nas 120 wniosków, które są obecnie rozpatrywane i jeszcze rolnicy decyzji nie otrzymali.

Wszystkie te działania, które są prowadzone przez Biuro Powiatowe – każdy termin przyjmowania wniosków jest poprzedzony akcją informacyjno – promocyjna. Także wszyscy rolnicy, którzy uczestniczą w spotkaniach na pewno dowiedzą się jak poprawnie wypełniać wnioski, gdzie je złożyć, tak, żeby w terminie zmieścić się ze składaniem wniosków. Obecnie pracownicy biura uczestniczą w spotkaniach wiejskich organizowanych przez urzędy gminne. Odbyliśmy takie spotkania na terenie Gminy Czeremcha, Narewka, Dubicze Cerkiewne.  Jeżeli jakakolwiek gmina wystąpi do nas, albo prześle harmonogram i zaprosi nas do uczestnictwa w tych spotkaniach, to we wszystkich uczestniczymy chętnie, żeby móc poinformować rolników z jakich dopłat mogą skorzystać. Oprócz tego, jeżeli jakikolwiek rolnik zwróci się do nas z zapytaniem, czy można skorzystać z innych środków, to jesteśmy w stanie poinformować go, gdzie może się udać, żeby skorzystać w ramach innych działań z dopłat dla rolników.”

Przewodniczący Rady zabierając głos, zapytał, cytuję: „ W 2004r. o płatności bezpośrednie zgłosiło się 4418 rolników, w 2005r. było już 4811 rolników, czy to oznacza, że w tym roku będzie jeszcze więcej. Jaka jest tego przyczyna?”

Pani Irena Sapieżko odpowiadając na powyższe, powiedziała, cytuję: „Ta przyczyna to była różna. Część rolników nie złożyła wniosków, bo nie wierzyli w to, że te dopłaty można uzyskać. Część rolników nie złożyła też wniosków o dopłaty z tytułu niekorzystnych warunków gospodarowania, bo uważali, że podczas kontroli na miejscu ich gospodarstwa nie spełnią wymagań zwykłej dobrej praktyki rolniczej. W tym roku tych wniosków z tytułu ONW jest więcej. Ale część jest takich przypadków, gdzie dzierżawcy składali w zeszłym roku wnioski, a w tym roku natomiast właściciele złożyli na swoje grunty wnioski odbierając dzierżawy. Będą trudne przypadki kontroli krzyżowych, ponieważ niejednokrotnie dzierżawca nie wie, że właściciel złożył wniosek i rolnicy z tego powodu będą sankcjonowani.”

            Radny Stefan Sadowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Dlaczego w tym roku rolnicy tak późno otrzymują dopłaty?”

Pani Irena Sapieżko odpowiadając na powyższe, powiedziała, cytuję: „Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej dopłaty dla rolników wypłacane są od 1 grudnia ( roku, w którym został złożony wniosek) do 30 czerwca roku następnego. Czyli my mieścimy się w terminie. Pierwsze dopłaty były przekazane w dniu 1 grudnia 2005r., pozostałe dopłaty za 2005r. zostaną przekazane rolnikom do końca czerwca 2006r.”

Radny Stefan Sadowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „Nie dość, że późno przekazywane są dopłaty, to jeszcze rozbijają płatności obszarowe i płacą na pół – dlaczego tak jest?”

Pani Irena Sapieżko odpowiadając na powyższe, powiedziała, cytuję: „Dopłat obszarowych na pewno na pół nie płacą. Każdy z rolników na wniosku zaznacza krzyżykiem, że ubiega się o płatności obszarowe z tytułu niekorzystnych warunków gospodarowania i otrzymuje 2 decyzje. Jedną decyzję o przyznaniu mu płatności obszarowych, na których jest jedna kwota i te pieniądze wpłynęły już na konta. Natomiast druga płatność – z tytułu niekorzystnych warunków gospodarowania, jest to inny pakiet, ponieważ niekorzystne warunki gospodarowania jest to jedno z działań rozwoju obszarów wiejskich i te pieniądze są inaczej naliczane, one są z innego rozliczenia i z innego konta. I w tamtym roku wpłynęły one razem, a w tym roku wpływają one osobno. Część rolników dostała nawet osobno decyzje – decyzję o przyznaniu płatności obszarowych, a teraz decyzję z tytułu płatności niekorzystnych warunków gospodarowania. W dniu dzisiejszym około 1700 decyzji zostanie rozesłanych – w jednej kopercie dwie decyzje.”

Radny Stefan Sadowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „Zgadza się, bo dostałem dwie decyzje, ale nawet z tej jednej płatność rozbita jest na dwie raty.”

Pani Irena Sapieżko odpowiadając na powyższe, powiedziała, cytuję: „Ale to jest zupełnie coś innego, ponieważ płatność obszarowa składa się z dwóch członów: jednolita płatność obszarowa w 100% sfinansowana jest z budżetu UE i uzupełniająca płatność obszarowa, którą wynegocjowano w traktacie akcesyjnym. I ta uzupełniająca płatność obszarowa składa się z pieniędzy z budżetu krajowego i z pieniędzy z budżetu unijnego. Natomiast skąd to rozbicie. Co roku rozporządzeniem Minister Rolnictwa kwalifikuje rośliny, które są uprawnione do uzyskania uzupełniającej płatności obszarowej. Wszystko, co my uprawiamy w gospodarstwie kwalifikuje się do uzyskania jednolitej płatności obszarowej. Natomiast nie wszystkie rośliny kwalifikują się do uzupełniającej płatności obszarowej. Każdego roku Minister Rolnictwa określa rozporządzeniem, które rośliny w danym roku kwalifikują się do uzupełniających płatności obszarowych. Praktycznie wszystkie rośliny, które uprawiane są w gospodarstwie kwalifikują się do uzupełniającej płatności – wyłączone są tylko warzywa, sady, buraki cukrowe i ziemniaki. W roku poprzednim rolnicy musieli deklarować, czy ubiegają się o płatności uzupełniające, czy nie. W bieżącym roku rolnicy też dostaną wnioski już ze swoimi danymi, oprócz tego do tych wniosków będzie dołączony załącznik graficzny. Każdy będzie miał wszystkie mapy swojego gospodarstwa. Obok załącznika graficznego będzie miał informację o jakie dopłaty w danym roku może się ubiegać, bo często rolnicy podają, że mają 3 ha, a w rzeczywistości mają 2 ha.”

Radny Sławomir Kulik zapytał, czy nadal będą obowiązywać renty strukturalne.

Pani Irena Sapieżko odpowiadając na powyższe, powiedziała, cytuję: „ Jeżeli chodzi o renty strukturalne, to w planie rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 renty strukturalne są również ujęte. Nie będę tu Państwu mówiła jakie trzeba spełnić warunki, żeby ubiegać się o rentę strukturalną. Rozporządzenie w tej sprawie zostało zmienione, zliberalizowane w stosunku do pierwszego rozporządzenia z kwietnia 2004r., gdzie trzeba było być objętym ubezpieczeniem w KRUSie w okresie ostatnich 10 lat. Obecnie trzeba być ubezpieczonym w KRUSie od początku powstania KRUS – 5 lat i nieważne, czy to będzie ostatnie 5 lat, czy inny okres.”

Następnie Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana  Heronima Poniatowskiego – kierownika Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego o przybliżenie informacji nt. działalności Zespołu ( informacja w zał str........, zał nr 6).

Pan Heronim Poniatowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „Ja przedstawiłem Państwu informację na piśmie. Od 2005r. doradztwo rolnicze posiada swoją ustawę i działa w warunkach określonych ta ustawą. Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego jest częściowo jednostką budżetową, ale też ma osobowość prawną, co zmieniło nasza sytuację budżetową na lepszą, gdyż możemy zarabiać pieniądze. Częściowo jesteśmy finansowani z budżetu Wojewody, a częściowo środki finansowe musimy zdobywać sami. Naszym głównym zadaniem jest pomoc rolnikom, żeby to wsparcie unijne wykorzystali w całości. Nasza kadra to aktualnie 13 osób i obsługujemy około 5 tys. rolników.”

Radny Lech Jan Michalak zabierając głos, zapytał, cytuję: „ Chciałbym się zapytać, bo tu na str. 7 informacji – dział wydawnictwa i informacji – ekspozycje i stanowiska – „Kraina Szczęśliwości” – liczba uczestników – 30 osób. Czy to tylko tyle tych osób tam było? I druga sprawa w Czyżach – 20 osób. Czy dla takiej ilości osób te imprezy były organizowane? Może to jakaś pomyłka.?”

Pan Hieronim Poniatowski odpowiadając na powyższe, powiedział, cytuję: „To nie były imprezy organizowane przez nas. To były stoiska informacyjne i ekspozycje w Czyżach na Festynie Archeologicznym, natomiast ta „Kraina Szczęśliwości”, to jest taki pan, który tę krainę promuje i po prostu dogadał się z dyrekcją, żeby nasza firma zrobiła tam w Siemianówce stoisko. I tylko dla tylu zainteresowanych udzieliliśmy w czasie tych imprez informacji.”

Następnie Pani Janina Moszczyńska – naczelnik wydziału rolnictwa, ochrony środowiska i zasobów naturalnych przedstawiła informację o działaniach Starostwa Powiatowego na rzecz rolnictwa na terenie powiatu hajnowskiego ( informacja w zał str........, zał nr 7).

Przewodniczący Rady zapytał czy będą pytania w związku z przedstawionymi informacjami.

Radni więcej uwag i pytań nie zgłosili.

Informacja o działalności Starostwa Powiatowego oraz agend rządowych ( ARiMR, PZDR) w zakresie rolnictwa na terenie powiatu hajnowskiego została przyjęta przez Radę Powiatu.

Do punktu 6-go:

W powyższym punkcie Pan Jan Chomczuk – inspektor w wydziale promocji, rozwoju regionalnego, turystyki i współpracy z zagranicą zapoznał radnych z informacją na temat programów realizowanych ze środków Unii Europejskiej przez powiat i jednostki podległe      ( informacja w załączeniu, zał nr 8, str.........).

Przewodniczący Rady zapytał, czy będą pytania w związku z przedłożoną informacją.

W związku z tym, że radni nie zgłosili pytań, Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja na temat programów realizowanych ze środków Unii Europejskiej przez powiat i jednostki podległe  została przez Radę Powiatu przyjęta.

 

Do punktu 7-go:

           

            7.1.

 

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie zgody na utworzenie rachunku dochodów własnych w Powiatowym Ośrodku Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Hajnówce. Pan Przewodniczący powiedział, że Komisje Rady omawiały ten projekt uchwały i wydały opinię pozytywną. 

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały  Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 14 głosów „za”).

      

 

Uchwała Nr XXX/203/06

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 23 lutego 2006 r.

 

w sprawie zgody na utworzenie rachunku dochodów własnych.

( strona .............)

 

            7.2.

            W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały Nr XXIII/141/05 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 25 lutego 2005r. w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie rachunku dochodów własnych w Zespołach Szkół prowadzonych przez Powiat Hajnowski.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

            W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 14 głosów „za”).

 

Uchwała Nr XXX/204/06

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 23 lutego 2006 r.

 

w sprawie zmiany uchwały Nr XXIII/141/05 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 25 lutego 2005r. w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie rachunku dochodów własnych w Zespołach Szkół prowadzonych przez Powiat Hajnowski

( strona ...........)

           

           

 

Do punktu 8-go:

 

            Starosta Hajnowski Pan Włodzimierz Pietroczuk odpowiadając na interpelacje powiedział, cytuję: „Odpowiem na dwa z postawionych pytań dotyczących Wydziału Zamiejscowego Politechniki Białostockiej i krytej pływalni. Na pytanie dotyczące SP ZOZ odpowie Pan Wicestarosta.

            Jeśli chodzi o pytanie dotyczące Wydziału Zamiejscowego i losów akredytacji niestety nie mam najbardziej aktualnych informacji. Dzwoniłem do Pani dziekan, ale ona jest akurat na posiedzeniu Senatu Politechniki Białostockiej. Mimo wszystko nieoficjalnie wiemy, że informacje dotyczące losów akredytacji są pozytywne, ale brak jest w dalszym ciągu oficjalnej odpowiedzi z Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Na pewno nową sprawą jest zmiana przepisów ustawy o szkolnictwie wyższym – wzrosły tam upoważnienia przekazane Senatom uczelni, a stosunek władz Politechniki Białostockiej do hajnowskiego wydziału jest pozytywny i myślę, że nabór na rok 2006/2007 będzie dokonywany. Opóźnienia decyzji Państwowej Komisji Akredytacyjnej nie pozwoliły jednak na uruchomienie naboru wczesnowiosennego. Tyle w tej chwili mogę przekazać informacji na temat uczelni.

            Jeżeli chodzi o krytą pływalnię. Otóż Burmistrz ogłosił przetarg na wyłonienie wykonawcy krytej pływalni. Kilka dni temu Rada Miasta podjęła decyzję o zaciągnięciu kredytu na budowę krytej pływalni. W tym roku ma być to kwota 2,3 mln zł. Jeśli postępowanie przetargowe będzie się toczyć bez żadnych przeszkód, bez długotrwałych protestów, to planowane jest rozpoczęcie inwestycji w lipcu tego roku.”

            Wicestarosta Hajnowski Pan Jerzy Sirak zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Zakład Doskonalenia Zawodowego w Hajnówce jest wykonawcą pewnych paneli szkoleniowych finansowanych z pieniędzy unijnych.           Wśród tych paneli szkoleniowych jest propozycja szkolenia dla pracowników służby zdrowia w zakresie języka angielskiego i prawa jazdy. Dyrekcja SP ZOZ zorganizowała spotkanie ze swoim personelem i zaproponowała udział w tym szkoleniu. Oczywiście szkolenie jeżeli chodzi o zaangażowanie finansowe ze strony pracowników służby zdrowia jest nieodpłatne. Kurs prawa jazdy był przewidziany dla 60 osób, zgłosiło się na to szkolenie 53 osoby i zostały one wszystkie na ten kurs zakwalifikowane.”

           

 

            Do punktu 9-go:

W wolnych wnioskach  głos zabrał Wicestarosta Hajnowski Pan Jerzy Sirak, który powiedział, cytuję: „ Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Ja chciałbym poruszyć sprawę, o której rozmawialiśmy na Komisjach Rady, sprawę zakupu nieruchomości na potrzeby Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce. Tak, jak na Komisjach mówiłem, prosilibyśmy o przyjęcie do wiadomości, akceptującej wiadomości, podjęcia w imieniu Zarządu Powiatu kontynuacji rozmów z właścicielem nieruchomości Panem Pędzimężem i dążenie do uzgodnienia takich warunków, które byłyby możliwe do przyjęcia przez nasz powiatowy budżet w celu zakupienia tej nieruchomości wraz z tym budynkiem garażowo – magazynowym na potrzeby Zarządu Dróg Powiatowych.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy będą uwagi w związku z przedstawionym wnioskiem.

Radni pytań i uwag nie zgłosili.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Pana Wicestarostę.

Wniosek zgłoszony przez Pana Wicestarostę został przyjęty jednogłośnie ( 14 głosów „za”).

Przewodniczący Rady zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Korzystając z zapisu w ramowym planie pracy Rady Powiatu na 2006r., że w razie potrzeby będzie możliwość zwołania sesji częściej niż to zostało zaplanowane w planie pracy, wnioskuję o sesję dodatkową pod koniec marca, ze względu na to, że musimy uchwalić budżet powiatu. Termin dzisiejszej sesji tym sprawom nie odpowiadał, gdyż nadal nie ma ostatecznej informacji z Ministerstwa Finansów o dochodach powiatu.”

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o uzupełnienie ramowego planu pracy o przeprowadzenie dodatkowej sesji w marcu.

Wniosek został przyjęty większością głosów, przy 1 głosie „wstrzymującym się” ( r. A. Downarowicz).

Radny Andrzej Downarowicz zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Uważam, że sesje zwołuje Przewodniczący Rady i nie powinno to być przedmiotem głosowania. Mam jeszcze pytanie do Pana Starosty, to pytanie dotyczy ul. Batorego w Hajnówce. Jak szybko cokolwiek będzie poprawione na tej ulicy, bo to, co jest obecnie, to każdego razi i to bardzo.”

Wicestarosta Hajnowski Pan Jerzy Sirak odpowiadając na powyższe, powiedział, cytuję: „ Wszyscy wiemy, jaka jest przyczyna tego. My chcemy zrobić tę drogę, jak najszybciej, ale są tu ograniczenia finansowe. W kwietniu planujemy rozpoczęcie II etapu realizacji drogi i z wykonawcą podejmiemy rozmowy, żeby zacząć to od tego odcinka, gdzie były robione wykopy, gdzie są położone rury od burzówki, żeby to było trwałe i żeby bez problemu wytrzymało do całkowitego zakończenia inwestycji. W tej chwili, na ten okres przejściowy nie mamy innego wyjścia, tylko cześć tego pasa jezdni wyłączymy z ruchu pojazdów.”

 

            Do punktu 10-go:

 

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu zamknął obrady XXX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego dziękując radnym i gościom za aktywny udział w sesji.

             

            Protokołowała                                                                             Przewodniczył

                                                                                               Przewodniczący Rady Powiatu

           Violetta Miniuk                                     

                                                                                                          Mikołaj Michaluk

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Halina Chwojko

Wprowadzający: Halina Chwojko

Data wprowadzenia: 2006-04-04

Data modyfikacji: 2006-04-04

Opublikował: Halina Chwojko

Data publikacji: 2006-04-04