Obowiązki właścicieli i zarządców placów zabaw oraz placów rekreacyjno - sportowych

Obowiązki właścicieli i zarządców placów zabaw oraz placów rekreacyjno – sportowych

 

Przepisy ustawy Prawa budowlanego z 1994 r. stanowią, że odpowiedzialność za utrzymywanie obiektów budowlanych, w tym obiektów małej architektury w należytym stanie technicznym i estetycznym oraz w sposób zapobiegający pogorszenie się ich właściwości użytkowych i sprawności technicznej ponosi właściciel lub zarządca ( art. 61), który ma obowiązek poddawać powyższe obiekty kontroli okresowej przynajmniej raz na pięć lat ( art. 62 ust. 1 pkt 2).

Stosownie do wymogów Prawa budowlanego kontrolą okresową powinno się objąć, również wyposażenie placów zabaw i terenów rekreacyjno - sportowych, w tym badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji w tym instalacji oświetleniowej i nagłaśniającej.

Kontrole okresowe obiektów budowlanych, o których mowa w art. 62 ustawy Prawo budowlane z 1994 r. w zakresie sprawdzenia stanu technicznego i estetycznego oraz przydatności do użytkowania placów zabaw i placów rekreacyjnych- sportowych mogą przeprowadzać osoby posiadające uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, natomiast kontrole stanu technicznego w zakresie instalacji elektrycznej i piorunochronowej osoby posiadające uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektrotechnicznych lub też osoby posiadające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru nad eksploatacją urządzeń, instalacji oraz sieci energetycznych.

Właściciel, zarządca placu zabaw czy też placu rekreacyjnosportowego jest zobowiązany w czasie lub bezpośrednio po przeprowadzonej 5 letniej kontroli okresowej usunąć stwierdzone uszkodzenia i braki, które mogłyby spowodować zagrożenie życia, zdrowia ludzi lub bezpieczeństwa mienia bądź środowiska, a wykonanie powyższego obowiązku powinno być potwierdzone przez osobę przeprowadzającą kontrolę okresową.( art. 70 ust 1). W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia lub zdrowia ludzi , bezpieczeństwa mienia lub środowiska osoba dokonująca kontroli okresowej jest obowiązana bezzwłocznie przesłać kopię protokołu do Powiatowego Inspektorowi Nadzoru Budowlanego. Organ nadzoru budowlanego po otrzymaniu kopii protokołu, przeprowadza bezzwłocznie kontrolę obiektu budowlanego w celu potwierdzenia usunięcia stwierdzonych uszkodzeń oraz uzupełnienia braków jakie wykazano w protokole kontroli okresowej. ( art. 70 ust. 2)

Niewywiązywanie się z powyższych obowiązków jest zagrożone sankcjami karnymi zarówno dla właścicieli, zarządców i osób dokonujących kontroli okresowych w zależności od naruszeń przepisów prawa budowlanego tj. grzywną, ograniczeniem albo pozbawieniem wolności do roku oraz sankcjami zawodowymi w zakresie odpowiedzialności zawodowej.

W przypadku stwierdzenia nieodpowiedniego stanu technicznego obiektów i urządzeń placów zabaw i placów rekreacyjnych - sportowych, w stopniu mogącym spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi oraz bezpieczeństwa mienia bądź środowiska, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego może nakazać bezzwłocznego przeprowadzenie kontroli okresowej i wstrzymać użytkowania tego placu zabaw lub placu rekreacyjno- sportowego do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Standardy prowadzenia kontroli obiektów małej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej co do bezpieczeństwa i bezpiecznej eksploatacji tych obiektów.

Place zabaw dla dzieci powinny być tak usytuowane, aby zapewnić nasłonecznienie przez co najmniej cztery godziny, liczone w dniach 21 marca i 21 września w godzinach od 1000 do 1600, zaś dla zabudowy śródmiejskiej nie krótsze niż dwie godziny. Minimalna odległość placów zabaw i miejsc rekreacyjnych dla niepełnosprawnych od linii rozgraniczających ulicę, od okien pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi i od miejsc gromadzenia odpadów (pojemniki i kontenery, śmietniki) powinna wynosić 10 m. Odległość wydzielonych miejsc postojowych dla samochodów osobowych od placu zabaw oraz boisk dla dzieci i młodzieży nie powinna być mniejsza niż 7 m w przypadku 4 stanowisk włącznie, 10 m w przypadku od 5 do 60 stanowisk włącznie i 20 m w przypadkach pozostałych. (S 40 i S 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie) Wskazanym jest aby place zabaw i place rekreacyjno -sportowe zwierały dodatkowe wyposażenie takie jak ławki, stoliki, ogrodzenia kosze na śmieci, stojaki na rowery, trejaże, pergole, lampy oświetleniowe. Ogradzanie placów zabaw nie jest obowiązkowe, szczególnie w sytuacji gdy znajduje się on na terenie zamkniętego osiedla mieszkaniowego z dala od zagrożeń, takich jak miejsca wyprowadzania psów, bliskości dróg, parkingów, boisk sportowych, skarp lub zbiorników wodnych. Place zabaw i place rekreacyjno - sportowe powinny spełniać warunki niezbędne do korzystania z tych obiektów przez osoby niepełnosprawne. Właściciele lub zarządcy placów zabaw oraz placów rekreacyjno - sportowych podczas projektowania i zakupu wyposażenia ich , powinny sprawdzić jakie są wymogi w zakresie nawierzchni do planowanych urządzeń i obiektów. Powyższa kontrola i analiza produktów jest niezbędna do zachowana bezpiecznego na palcach zabaw i placach rekreacyjno -sportowych w trakcie użytkowania.

Przeprowadzając kontrolę okresową osoby uprawnione muszą mieć na uwadze zapewnienie bezpiecznego użytkowania zarówno w zakresie poszczególnych urządzeń jak i całego obiektu jakim jest plac zabaw lub plac rekreacyjno - sportowy. Jedynym obiektywnym dowodem na spełnienie zasady bezpieczeństwa użytkowania przez poszczególne urządzenia zabawowe (np. huśtawki wagowe, wahadłowe, jednopunktowe, karuzele, zjeżdżalnie otwarte i zamknięte, bujaki) , urządzenia rekreacyjno — sportowe ( np. służące do gry w minigolfa, krykieta, bule, ping-ponga, szachów, koszykówki , piłki ręcznej siatkowej, urządzeń fitness) , elementy małej architektury do organizowania zabaw (np. piaskownic, brodzików, górek saneczkowych, ścian wspinaczkowych, torów rowerowych, placów deskorolkowych) oraz wyposażenia uzupełniające ( np. ławek, stolików koszy na śmieci , stojaków na rowery, pergoli, lamp oświetleniowych) jest możliwość wykazania zgodności istniejących urządzeń i obiektów na placu zabaw lub placu rekreacyjno - sportowym z dokumentami, które powinien posiadać właściciel lub zarządca tych urządzeń lub obiektów.

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego

Data wytworzenia: 2020-05-14

Wprowadzający: Katarzyna Miszczuk

Data modyfikacji: 2020-05-14

Opublikował: Katarzyna Miszczuk

Data publikacji: 2020-05-14